Virkavalta – Riihimäen Teatteri
Nostalgiamatkaaja astuu outoon Suomeen
Virkavalta. Teksti
Piia Peltola ja työryhmä. Ohjaus: Piia Peltola. Dramaturgi: Tarleena Laakko.
Lavastus: Sari Paljakka. Pukusuunnittelu: Susanna Suurla. Valosuunnittelu ja
projisointi: Sami Rauhala. Äänisuunnittelu: Kari Paukola. Kantaesitys Riihimäen
Teatterissa 17.2.2018.
Erilaiset dystopiat ovat kiehtoneet kautta aikojen kirjoittajia.
Kun maapallon tulevaisuus näyttää jälleen kerran mustalta ja yhteiskunnan
jakautuminen eliittiin ja marginaaliin lähes väistämättömältä, on huomisen
kauhukuva marssinut varsin monelle näyttämölle viime aikoina. Eikä koko
maapalloa tarvitse ottaa käsittelyyn, riittää tavan kulkijaa lähinnä oleva
ympäristö, se missä hän liikkuu, missä hänen turvapisteensä ovat.
Piia Peltola työryhmineen
on kuvioinut Riihimäen Teatteriin näytelmän Virkavalta,
joka asettuu vuoden 2028 Suomeen, missä julkinen sektori raahustaa
lamautuneena. Täsmäpaikka on poliisiasema, jonka resurssit ovat huvenneet
olemattomiin ja työmotivaatio sen myötä. Ne, joilla on varaa, ostavat palvelunsa
yksityiseltä sektorilta, muiden asiat joutuvat mappiin ja sitä kautta
silppuriin.
Jotta katsoja astuisi helpommin osaksi tulevaisuuskuvaa,
rikotaan katsomon ja näyttämön raja jo teatterin eteisaulassa. Poliisilaitoksen
kuulutukset antavat toimintaohjeita ja pari roolihahmoa ujuttautuu hämmentämään
esityksen odottelua. Innokas naispoliisiharjoittelija Kaisa (Jonnakaisa Risto) ohjaa ihmiset lopulta
katsomoon huudellen ohjeita ja kommentteja kovaäänisesti.
Yleisön valuessa istumapaikoilleen turhautuneen oloinen miespoliisi
Korhonen (Jouko Puolanto) naputtelee
näyttämöllä kirjoituskoneellaan. Lopulta hän käskee Kaisaa lopettamaan opastamisen
ja kehottaa tätä takavasemmalle siivoamaan putkat. Katsojat nimetään asioimaan
jonottavaksi väeksi, jolle Korhonen lupaa oikeudenmukaisuutta arpomalla
vuorojärjestyksen.
Korhosen ja Kaisan välille kehitellään koomista virettä. Harjoittelijan
yli-innokkuus kiristää Korhosen pinnaa luvattoman paljon ja räjähdysvaara on
kaiken aikaa läsnä. Puolanto ja Risto tekevät näyttämöllä hyvää työtä.
Esityksen alkuasetelma on kiinnostava ja panee odottamaan
paljon. Tekstin uskottavuus ei liene edes tavoite lennokkaan liioittelevassa toteutuksessa.
Jossain vaiheessa uskottavuuden puute alkaa häiritä, kun esitys jää liiaksi
pyörimään pikkuasioiden ympärille eikä valota lainkaan isoa kuvaa.
Tarleena Laakon
lavastus vetää betoniportaikkoineen ja nuhruisine sillanalusineen kylmän ja
kolkon kaupunkikuvan. Sähköporttien takaa avautuu värikylläinen luontomaisema eri
vuodenaikoineen ikään kuin tälle joukolle saavuttamattomana. Ankeaa
kokonaisuutta pilkkovat aggressiivisen energiset mainospätkät, joita nousevat
esittämään yhteiskunnan hihnalta pudonneet, roskiksia kaivelevat roolihahmot.
Virkavalta-näytelmä
avaa suomalaisen yhteiskunnan tilaa tuomalla Englannissa asuvan hienostuneen suomalaisnaisen
(Maija Siljander) nostalgiamatkalle
synnyinmaahansa. Hän haluaa näyttää jälkikasvulleen lapsuudenmaisemia. Poliisiasemalle
hän saapuu, koska passi on vanhentunut ja se pitää uusia. Kaikki on kuitenkin
muuttunut niin, että yksinkertaisesta toimistoasiasta sukeutuu
selviytymistaistelu.
Nostalgiamatkaaja vaeltaa uhkaavassa maisemassa, jossa katujen
turvattomuus laitapuolenkulkijoineen vyöryy päälle ja sormi sähkölamauttimen
liipaisimella on herkässä. Katja Peacock
ja Riihimäen Nuorisoteatterin avustajat maalaavat todentuntuista ja hyistä
kuvaa marginaalin liimahaistelijoista ja varkaista.
Väliajaton esitys liikkuu ja sen
juonenkuljetusta seuraa herpaantumatta. Hahmogalleria on kiinnostava ja
aineksia olisi enempäänkin. Esitystä ei suositella alle 12-vuotiaille.
Kommentit
Lähetä kommentti