Korjaamo – Kansallisteatteri
Ihmismielen rakennuspalikat rassattavana
Korjaamo, käsikirjoitus ja ohjaus Mika Myllyaho. Lavastus:
Kati Lukka. Pukusuunnittelu: Auli Turtiainen. Rooleissa Jukka-Pekka Palo ja
Seppo Pääkkönen. Kantaesitys Kansallisteatterin Omapohjassa 21.3.2018.
Mika Myllyahon Korjaamo-näytelmää on äärimmäisen helppo
katsoa. Se ei kuitenkaan ole yksiviivaisen helppo näytelmä vaan tirskauttaa
ovelasti vetävän juonenkuljetuksen kylkeen syviä kysymyksiä. Niitä kysymyksiä,
joihin etsimme vastauksia pitkin elämää.
Ja ei, Korjaamo ei tarjoile ongelmia katsojille
pohdittavaksi. Niiden ääreen ajautuu puolihuolimattomasti, nauraessaan kahden uransa
loppuvaiheessa kiemurtelevan miehen kosketusaralle suhteelle.
Jukka-Pekka Palon
ja Seppo Pääkkösen Jallu ja Ola ovat
kumpikin elämänsä taitekohdassa. Jallun autokorjaamolla ei mene hyvin ja Ola on
lomautettu rehtorin toimesta käytöksensä vuoksi.
Kouluajoista asti toisensa
tunteneet miehet ovat törmänneet vuosien tauon jälkeen sattumalta. Jallu on
ottanut Olan korjaamoonsa apulaiseksi, vaikka suuri osa asiakkaista on karannut
korjaamoketjuihin. Pieni nyrkkipaja ei ole tätä päivää. Miehet keksivät keinon,
jolla murtautua näkyviin, ja se on näytelmän hulvattomin osuus.
Omapohjan pieneen tilaan kasattu korjaamo luo intiimin realistisen
tunnelman. Rasvaa ja moottorinosia on kuin ihmismielen rakennuspalikoita. Kohtausten
väleissä soi miesten nuoruuden ajan musiikki. Menneisyydestä kuplii pintaan hankaumia,
joita availlaan avoimen räyhäkkäästi. Elämässä pärjäämisen mittapuuta
kopistellaan koomisenkin kautta ja yhteiskunnan muutoksen vauhtia arkaillaan. Läpivalaisuun
pääsee myös miesten rakkauselämä ja silloin liikutaan hyvin herkällä pinnalla.
Palo ja Pääkkönen tulkitsevat Myllyahon tarkkanäköistä
tekstiä vetävästi, nyansseja unohtamatta. Tämä on näyttelijäntyötä
parhaimmillaan. Väliajaton esitys imaisee pidäkkeettä mukaansa ja liikuttaa
jotain piilossa olevaa valtavasti.
Kommentit
Lähetä kommentti