Vuosisadan rakkaustarinat
Hämeen Sanomat 18.9.2013
Märta ja Henrik Tikkasen tekstit kohtaavat
Vuosisadan rakkaustarinat on kulttuurihistoriallisesti merkittävä näytelmä
Seppo Parkkinen: Vuosisadan
rakkaustarinat. Märta Tikkasen ja Henrik Tikkasen teosten pohjalta. Ohjaus:
Kaisa Korhonen. Lavastus: Kati Lukka. Puvut: Tarja Simonen. Musiikki: Altti
Uhlenius. Valosuunnittelu: Kalle Ropponen. Äänisuunnittelu: Jani Peltola.
Kantaesitys Kansallisteatterin Pienellä näyttämöllä 11.9.2013.
Cécile Orblin, Petri Manninen ja Terhi Panula (Kuva Stefan Bremer) |
Näyttämö avautuu tyhjänkalseana,
kuin remontissa oleva tila, jonka seinistä on revitty vanhat tapetit pois. Myöhemmin
seinät värittyvät kulloistenkin asujiensa näköiseksi.
Noille seinille talttuvat villit ja
ryntäilevät sanat, joita lentää kirjoituskoneesta parisuhteen tunnemylläkässä.
Sinne piirtyy myös Henrik Tikkasen kuvitusta, ajatuksia naisesta.
Tarina on Märta Tikkasen
näkökulmasta koottu kolmen sukupolven kronikka, josta Seppo Parkkisen
dramatisointi seuloo naisen asemaan liittyvää aineistoa.
Miksi isoäiti suostui
synnytyskoneeksi miehen liehuessa maailmalla? Miksi äiti suostui kirjoittamaan
oppikirjojaan ilman omaa työpöytää?
Pirjo Luoma-aho, Jussi Lehtonen ja Linda Wiklund (Kuva Stefan Bremer) |
Märta on roolihahmona näyttämöllä
kaiken aikaa, penkoo sukukirstusta menneisyyttä ja tuo näyttämölle
haudantakaista väkeä kalvakoine kasvoineen. Punahilkka-satu sitoo tapahtumia
toisiinsa.
Historiallinen osuus on varsin
pitkä ja aikahypyissään keskittymistä vaativaa. Kronologiaa puhkovat Märtan ja
Henrikin nopeat kohtaamiset.
Cécile Orblin ja Petri Manninen (Kuva Stefan Breer) |
Cécile Orblin taipuu hienosti Märtaksi
Kaisa Korhosen ohjaama esitys on
linjakas ja tarkka. Se tuo näyttämölle realismia välttelevää kuvaa, mielen
myrskyjä hurjan rakkauden puristuksessa.
Altti Uhleniuksen lauluissa on
kaikuja 60-luvun poliittisesta musiikista. Ne ovat kulmikkaita kuten näytelmän äkkijyrkät mutkat.
Cécile Orblinin Märta on hieno
roolityö. Herkkänä ja hurjana hän heittäytyy dialogiin menneisyyden kanssa,
etsii todistusaineistoa omaan käyttäytymiskoodiinsa. Suvun naiset näyttävät
naineen aina itsekkäitä ja empatiakyvyttömiä miehiä.
Näytelmä on parhaimmillaan Märtan
ja Henrikin suhdetta kuvatessaan. Henrikin susimies raatelee ja rakastaa.
Märtan ymmärrys venyy. Hän sietää, kuten aiemmat sukupolvet.
Petri Mannisen Henrik tuo
näyttämölle täyslaidallisen epävarmuuden synnyttämää vimmaista itseriittoisuutta.
Teattereiden tendenssi pitkiin
esityksiin näyttää jatkuvan. Tätä näytelmää voisi tiivistää eikä kokonaisuus
silti kärsisi. Yli kolmetuntinen intensiivistä keskittymistä vaativa esitys
puuduttaa väistämättä.
Cécile Orblin ja Petri Manninen (Kuva Stefan Bremer) |
Kommentit
Lähetä kommentti