Pojat
Hämeen Sanomat 14.9.2013
Pojat hukkuvat koomiseen
Energistä esitystä on hauska katsella, mutta vakavat teemat hautautuvat pöljäilyyn
Paavo Rintala: Pojat. Sovitus ja ohjaus: Snoopi Siren.
Sävellys ja sanat: Jarkko Martikainen. Koreografia: Riia Kivimäki. Lavastus:
Eira Lähteinen. Puvut: Anne Laatikainen. Valosuunnittelu: Jari Vuori.
Äänisuunnittelu: Harri Kuittinen. Ensi-ilta Hämeenlinnan Teatterissa 12.9.2013.
Pyry Nikkilä (Kuva Tommi Kantanen) |
Snoopi Siren on tarttunut rohkeasti Paavo Rintalan tekstiin
Pojat, josta varsin monella Mikko Niskasen elokuvan nähneellä on vahva mielikuva.Kun elokuva nosti erityisesti yhden pojan kokemusmaailman
lähelle, asettaa Siren koko poikajoukon katseen kohteeksi.
Oulun Raksilan poikasakki on puberteetissaan poukkoilevia ipanoita,
joille sodan mukanaan tuoma epävarmuus tarjoaa monenlaisia rooleja. Ympärillä
on esimerkkiä kopioitavaksi.
Arjen elämä on horjahtelevaa sekasortoa, kun isät
taistelevat rintamilla ja saksalaissotilaat pitävät komentoa houkuttelevine
muonavarastoineen. Huojutaan lapsuuden ja aikuisuuden välissä, hamutaan karkkia
mutta toisaalta kiinnostutaan sotilaiden ja suomalaisneitojen kuhertelusta.
Näytelmän pojat edustavat alempaa yhteiskuntaluokkaa. Niinpä
kaikenlaista kauppaa viritellään Oulun rautatieasemalla pysähtyvissä junissa
matkaavien saksalaisten kanssa.
Esitys asettuu maisemaan, jonka pahvista ja valjua toteutusta
jäi miettimään.
(Kuva Tommi Kantanen) |
Laulut kantavat
Hämeenlinnan esitys on musiikkinäytelmä ja kohderyhmäksi
keilautuvat nuoret katsojat.
Jarkko Martikainen on säveltänyt ja sanoittanut mallikkaita
lauluja. Niiden kautta ilmaistaan vähintään yhtä paljon kuin dialogilla. Joukossa
on muutama erittäin koskettava laulu.
Koreografiaan on satsattu. Riia Kivimäen luotsaamat joukot käyttävät
tilaa mainiosti. Joissain kohdin tanssillisuus tuntuu pitkitetyltä eikä tuo
mitään lisäarvoa tarinaan.
Nuoret teatterikoululaiset vetävät poikajoukon elämänmutkia
antaumuksella.
Pyry Nikkilä, Jyri Ojansivu, Eppu Pastinen ja Lauri Kukkonen
rakentavat poikien persoonallisia eroja vahvan toiminnallisuuden kautta. Jokaisen
sisin huutaa kuitenkin pelkoa ja ikävää, mutta se jää valitun tyylilajin vuoksi
harmittavasti piiloon.
Ushma Karnani ja Turkka Mastomäki (Kuva Tommi Kantanen) |
Vauhdikasta syvyyden kustannuksella
Ohjauksellinen ratkaisu, joka kääntää lähes kaiken koomista
kohti, vie terää pois. Tekstin törmäykset riittäisivät ja nostaisivat synkkiä teemoja
paremmin esiin.
Esimerkiksi Lasse Sandbergin saksalainen sotapoliisi on jopa
kiusallisen alleviivattu. Hahmon uskottavuus katoaa pöljäilyyn. Samaan sarjaan
putoavat naiset, joita pojat ryhtyvät auttamaan sankaristatusta tavoitellessaan.
Myös poikien yhteenottoihin on puskettu paikoin tarpeetonta
komiikkaa. Vähemmän olisi enemmän.
Nikkilän esittämän Jaken tragedian tarttumapinnat ovat
turhan ohkaisia. Muutoin hyvin vedetty rooli ei anna riittävästi motiivia lopun
ratkaisulle.
Katariina Kuisma-Syrjä tekee hyvän roolityön Jaken äitinä. Ushma
Karnanin nuori saksalaisen heila on uskottava samoin kuin Turkka Mastomäen
monet roolit.
Vaikka vauhdikasta ja näyttävän taitavaa menoa on mukava
katsella, tapahtuu se syvyyden kustannuksella. Liikutaan pinnalla, riipaistaan
tuota ja tätä.
Pirjo Puukko
Kommentit
Lähetä kommentti