Kaksi Vihtoria ja Klaara
Hämeen Sanomat 17.9.2013
Vihtorit ja Klaara viihdyttävät tehosteiden kera
Teemu Aromaa ja Esko Rissanen (Kuva Jukka Salminen) |
Tatu Pekkarinen: Kaksi Vihtoria ja
Klaara. Esitysdramaturgia: Saana Lavaste. Ohjaus. Markku Arokanto. Lavastus:
Marko Karvonen. Pukusuunnittelu: Tiina Joutsen. Valosuunnittelu: Sami Rauhala.
Äänisuunnittelu: Kari Paukola. Laulujen taustanauhat: La Strada. Ensi-ilta
Riihimäen Teatterissa 14.9.2013.
Idea sarjakuvan tuomisesta
näyttämölle on mainio. Wiivi ja Wagner
ovat jo löytäneet tiensä Helsingin Kaupunginteatteriin. Nyt on vuorossa GeorgeMcManusin sarjakuva Vihtori ja Klaara, jonka maailmaa on siirretty TatuPekkarisen klassikkoon Klaara ja hänen Vihtorinsa.
Saana Lavaste vastaa
esitysdramaturgiasta, jonka Markku Arokanto on ohjannut.
Muun muassa 30-luvun savikiekot
ovat lainanneet näytelmälle sävelmaailmansa. Puvustus on tiukasti ajanmukaisen
tyylikäs.
Viiden näyttelijän voimin viedään
läpi farssimainen ihmissuhdekohellus, jonka on tarkoitus olla vain ja
ainoastaan hauska. Vanhaan tekstiin on
livautettu viittauksia tämän päivän tapahtumiin ja ajankuvaan.
Roolihahmot ovat karikatyyreja ja
kaikenlainen liioittelu tyylivalinta.
Katja Peacock (Kuva Jukka Salminen) |
Vauhtiin päästään toisella puoliskolla
Äänisuunnittelija Kari Paukola on
saanut työstääkseen melkoisen urakan. Sarjakuvien viuuh – kräts –
bojojojong kaikuvat tuon tuosta
näyttämöltä. Erilaisia liikkeitä ja eleitä korostetaan äänitehosteilla, ja äänimaisema
elää muutenkin kaiken aikaa.
Arokannon ohjaus leikittelee, mutta
saisi leikitellä ensimmäisellä puoliskolla enemmänkin.
Firman Vihtori-johtajan (Teemu
Aromaa) roolihahmo jää kovin yksiviivaiseksi tapahtumien seuraajaksi näytelmän
alkupuolella.
Vihtorin vaimo Klaara (Katja
Peacock) kaulimineen on liki myyttinen hellapoliisi, joka ulottaa lonkeronsa
kaikkialle ja uhkuu itseriittoisuutta. Ainoan tyttärensä Hilkan (Maija
Siljander) hän on päättänyt saatella oopperalavojen diivaksi.
Firman konttoristi (Tatu Siivonen)
on saanut kiedottua Hilkan pauloihinsa, mutta ei tyhjätaskuna sovi Klaaran
suunnitelmiin. Nuorenparin erottamisesta tulee Klaaran työmaa, ja tämä
setviminen käy hieman pitkäveteiseksi kestäessään lähes koko ensimmäisen
puoliskon.
Vasta toisen Vihtorin (Esko
Rissanen) astuessa mukaan kuvioihin päästään vauhtiin. Pappismies on eronnut ja
suunnittelee jo uutta elämää uuden valittunsa (Maija Siljander) kanssa.
Vihtoreiden rilluttelu kaupungilla
on reipasta toimintaa. Myös näyttämöteksti alkaa elää. Kapakan pahvinen
henkilökavalkadi pannaan liikkumaan ja puhumaan. Irrottelu tekstin ja
rekvisiitan kesken on kelpo komediaa.
Laulujen teemat nousevat dialogista,
vaikka ovatkin muuhun tarkoitukseen tehtyjä. Ne rytmittävät esitystä ja ovat
taiten tulkittuja.
Puutteistaan huolimatta esitys
tarjoaa kiintoisan yrityksen olla muuta kuin perushuumoria.
Näyttämöltä otetaan
kontaktia yleisöön ja tapahtumia referoidaan katsojille, jotta nämä varmasti
ymmärtävät näkemänsä.
Pirjo Puukko
Kommentit
Lähetä kommentti