Kinky Boots – HKT

Kinky Boots vie mennessään



Kinky Boots, käsikirjoitus Harvey Fierstein, musiikki Cindy Lauper. Perustuu Geoff Deanen ja Tim Firthin elokuvaan Kinky Boots. Suomennos: Kari Arffman ja Hanna Kaila. Ohjaus: Samuel Harjanne. Orkestraatio: Stephen Oremus. Kapellimestari: Eeva Kontu. Koreografia: Gunilla Olsson-Karlsson. Lavastus: Peter Ahlqvist. Pukusuunnittelu: Tuomas Lampinen. Valosuunnittelu: William Iles. Äänisuunnittelu: Kai Poutanen. Suomenkielinen kantaesitys Helsingin Kaupunginteatterin Suurella näyttämöllä 30.8.2018.



Petrus Kähkönen ja Lauri Mikkola © Mirka Kleemola



Kun astuin Helsingin Kaupunginteatterin aulaan, tunnistin heti erityisen ilmapiirin, kevyen ja puheliaan. Ihmiset olivat tulleet katsomaan Kinky Boots -musikaalin ensi-iltaa juhlatamineissaan, ja millaisissa! Aulan korkeimmilla koroilla keinahtelivat miehet valtavissa peruukeissaan ja kimaltelevissa kostyymeissaan. Aimo annos musikaalin esimakua oli tarjolla.


Kinky Boots nähtiin ensin elokuvana vuonna 2005 ja Harvey Fiersteinin kirjoittamana musikaaliversiona 2013. Musiikin on säveltänyt ja sanoittanut Cindy Lauper. Mallikkaasta suomennoksesta vastaavat Kari Arffman ja Hanna Kaila.


Samuel Harjanteen ohjaama esitys on tarkka ja taitavasti rytmitetty. Lavalla vedellään juonen tarjoamaa tunnerekisteriä kuin haitaria. Työelämän haasteet, isien ja poikien suhteet, sukupuolen rajojen pohdinta ja rakastamisen vaikeus kiiruhtavat juonen kuljetuksessa. Pääsanoma on, että pitäisi uskaltaa olla oma itsensä ja antaa sama lupa toisille. Sinänsä yksinkertainen ja kulunut ajatus, mutta se jää sivuseikkana näyttämön vauhdin ja intensiteetin jalkoihin.


Tositapahtumiin perustuva tarina sijoittuu Northhamptonshiressä toimivaan kenkätehtaaseen, joka on monen sukupolven ajan valmistanut laadukkaita miestenkenkiä ja tarjonnut leivän omistajilleen. Nyt ostajakunta on kaikonnut halpatuontikenkien perään. Tehtaan ikääntyvä johtaja kaavailee pojastaan, Charliesta (Petrus Kähkönen) jatkajaa, mutta tällä on muita suunnitelmia. Isän odottamaton kuolema pakottaa Charlien astumaan remmiin.

Lauri Mikkola © Mirka Kleemola
Lontoon matkallaan hieman värittömän harmaa Charlie tutustuu drag queen Lolaan (Lauri Mikkola) ja tämän enkeleihin, mikä avaa aivan uuden maailman.


Kähkönen on tuttu luottolaulaja eikä petä nytkään. Mikkolan Lola on huikea hahmo, mikä sinällään jo tarjoaa enemmän, mutta kuinka mies laulaakaan. Varsinainen löytö musikaaliin. Lolan enkelit (Anton Engsröm, Paavo Kääriäinen, Tomi Lappi, Jero Mäkeläinen, Henri Sarajärvi ja Christoffer Strandberg) ovat valloittavan korea joukko, joka tanssii ja laulaa piukeissa glitter-asuissaan ja värikkäissä kiiltonahkasaappaissaan.


Charlie houkuttele Lolan konkurssikypsäksi paljastuneen kenkätehtaansa suunnittelijaksi, sillä tämä osaa loihtia tarpeeksi hohdokkaita piikkarisaappaita erikoiselle ostajakunnalle, miehille. Lola osoittautuu tehtaan pelastavaksi enkeliksi ja kohta tähdätään jo Milanon catwalkille, jonne mutkien kautta päästäänkin.


Suorastaan sykähdyttävä on Anna Victoria Erikssonin esittämä Lauren, joka huomaa ihastuneensa Charlieen ja laulaa Väärien jätkien lista -laulunsa. Erikssonin sormenpäitä myöten herkullinen elekieli ja upea ääni riisuvat aseista.


Peter Ahlqvistin lavastama lämmintunnelmainen tehdasmiljöö tarjoaa ilman suuria rakennelmamuutoksia hyvän taustan niin tanssille kuin dialogille, oltiin sitten ulkona, sisällä, tehtaassa tai Milanon catwalkilla. Paikanvaihdokset sujuvat luontevasti. Tuomas Lampisen drag queen -puvustus välkkyy ja loistaa juuri niin värikkäänä kuin pitääkin.


Kinky Boots saa hyvälle tuulelle, sillä näyttämöltä virtaa katsomoon aidolta tuntuvaa energiaa ja tekemisen iloa. Harvinaista herkkua siis – kaikenikäisille.

© Mirka Kleemola

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Usko, toivo, huijaus – Ryhmäteatteri

Ihmisen ääni – Kansallisteatteri