Kultainen vasikka/HKT
Jotunin teksti kantaa aikojen läpi
Maria
Jotuni: Kultainen vasikka. Ohjaus: Heidi Räsänen. Dramaturgi: Henna Piirto. Lavastus:
Antti Mattila. Pukusuunnittelu: Anna Levo. Valosuunnittelu: Mika Ijäs.
Äänisuunnittelu: Eradj Nazimov. Musiikki: Petrus Kähkönen. Ensi-ilta Helsingin
Kaupunginteatterin pienellä näyttämöllä 31.8.2017.
Kun otetaan perhepotretti, siinä ei
ole säröä, vaan kaikki on kohdallaan. Jokaisella on oma paikkansa, toisen
vierellä, osana rikkumatonta yhteisöä. Maria
Jotunin Kultainen vasikka
kurkistaa potretin taakse ja näyttää arjen todellisuuden. Ensimmäisen
maailmansodan aikaan sijoittuva näytelmäteksti on ajaton, teemoiltaan
universaali. Jotunin teksti on tarkkanäköistä ja rytmitykseltään taiturimaista.
Heidi Räsäsen ohjaama versio on uskollinen Jotunin alkuperäistekstille,
mutta rynnii mutkissa tähän aikaan ja usuttaa tulkitsemaan ihmisen ajatonta
ahneutta. Ja tässä kilpajuoksussa keinoja ei kaihdeta.
En
kadu mitään -laulu soi monina versioina läpi esityksen, niin Edith Piafin kuin näyttämöhahmojenkin
tulkitsemana. Sitä soittavat lintupäiset hahmot ja sitä laulavat roolihahmot sanoin,
mutta myös omien luonteidensa karikatyyrisina äännähdyksinä. Katumattomuus
on kuin mantra, jolla näytelmän henkilöt luutivat tekojensa
synnyttämää syyllisyyttä.
Äänimaisema sykkii läpi esityksen
vahvasti. Honkapuut narisevat ja huojuvat humisten juurestaan sahattuina tai
kenoon kallistettuina, metsän linnut visertävät, huhuilevat ja rääkyvät. Lintuja
ammutaan lennosta, ja ne mätkähtelevät näyttämölle. Luontoa kohdellaan
säälimättä, mutta yhtä säälimättömästi kohdellaan muita ihmisiä. Jätetään,
petetään ja kieroillaan, jotta hyödyttäisiin taloudellisesti.
Päähenkilö Eedit (Vappu Nalbantoglu) on tyytymätön
elämäänsä, vaikka hänellä on hyvä ja rakastava mies. Kun hänen äitinsäkin (Heidi Herala) rikastuu keinottelemalla,
päättää Eedit toimia. Hän lähtee rikkaan miehen matkaan ja jättää
Jaakko-miehensä (Tuukka Leppänen).
Vain raha merkitsee. Lopun perhepotretissa Eedit ja Jaakko ovat jälleen
yhdessä, mutta siihenkin sisältyy viekas juoni.
Kiinnostavia ratkaisuja on niin
näyttelijäntyössä kuin lavastuksessa äänimaisemineen. Tekstiä olisi kuitenkin voinut
hieman karsia, sillä varsinkin ensimmäisellä puoliskolla vauhti on paikoin
junnaava. Kun esitys lisää edetessään kierroksia, alkaa se lähennellä jo
farssin piirteitä.
Aivan riehakkaan hurmaava on Helmi-Leena Nummelan esittämä
pikkusisko Lahja. Roolityön vahva fyysisyys paukkaa laitoja pitkin ja pyyhkii
pölyjä ummehtuneilta asenteilta. Ulkoisesti jopa riettaalta näyttävä hahmo on näytelmän hyveellisin ja kieroilemattomin nainen.
Ursula Salon palvelijattaren rooliin on tehty jännittävä kierre.
Nainen on Eedit-rouvansa nöyrä palvelija, mutta panee näkymättömällä tavallaan monta
asiaa rullaamaan. Hän on kuin taustalla pyörivä pitkäjänteinen harmaa vaikuttaja,
joka tietää täsmälleen, mistä langoista vetää ja mihin suuntaan kumartaa. Roolityö on tarkkaa.
Heidi Herala ja Jari
Pehkonen työstävät mainion vanhan avioparin, jonka suhdehiertymät ovat silkkaa
komiikkaa.
Antti Mattilan lavastus rikastaa näyttämöä vähitellen, niin että
alun pula-ajan niukkuuden tilalla on lopussa reunojen yli pursuava
yltäkylläisyys. Sanna Levon puvustus
liikkuu reippaasti niukkuuden ja runsauden väliä, riisuu ja pukee. Vaatebrändit
vyöryvät kasapäin näyttämölle onnistuneen sota-ajan keinottelun tuloksena.
Vaikka kokonaisuus kaipaisi
tiivistämistä ja joihinkin roolihahmoihin voisi puhaltaa enemmän
heittäytymistä, on kokonaisuus monitulkintaisuudessaan kiinnostava ja
katsomisen arvoinen.
Kommentit
Lähetä kommentti