Mielipuolen päiväkirja
Järkevän tukijalkaa sahataan komeasti
Esa
Leskinen ja Sami Keski-Vähälä: Mielipuolen päiväkirja. Perustuu väljästi
Nikolai Gogolin kertomuksiin Nenä ja Hullun päiväkirja. Ohjaus: Esa Leskinen.
Lavastus ja puvustus: Janne Siltavuori. Valosuunnittelu: Tomi Tirranen.
Videosuunnittelu: Mika Haaranen. Äänisuunnittelu: Jussi Kärkkäinen. Rooleissa:
Vesa Vierikko, Robin Svartström, Minna Suuronen ja Taisto Oksanen. Kantaesitys
Ryhmäteatterissa 12.2.2015.
Vesa Vierikko ja Taisto Oksanen (© Mitro Härkönen) |
Jatkuvaan kasvuun uskovat markkinat
haluavat levittyä kaikkialle ja digitalisoida jopa Kalaharin autiomaan.
Maapallon joka kolkassa on päästävä sukeltamaan kissavideoiden ja hullunkuristen
selfie-kuvien virtaan.
Jäähdytyslaitteita valmistava
Cooltech räpiköi markkinapaikastaan kiihtyvän kilpailun keskellä. Johto suoltaa
suorittavalle tasolle ketteriä organisaatiomalleja ja huutaa positiivisuuden
perään.
Toimistossa nostatetaan ilmapiiriä
laulaen, ja puuskutetaan yrityksen talous nousuun. Kiitokseksi työ
ulkoistetaan.
Mielipuolen
päiväkirjan alkutekstit varoittavat yhdistämästä näkemäänsä todellisen maailman
tapahtumiin tai ihmisiin. Esitys vilisee tuttuja ihmisiä ja tutunoloisia
tilanteita.
Esa Leskisen ja Sami Keski-Vähälän tekstin pohjana oleva
Gogolin Nenä on muuntunut kadonneeksi
tukaksi ja Hullun päiväkirja päähenkilön
rakennusaineiksi.
Nenä
teki järjettömästä järkevää, Ryhmiksen esitys heittää kuperkeikkaa molempiin
suuntiin. Yleisesti järkevänä pidetyltä sahataan vimmatusti tukijalkaa poikki
ja toisaalta loikitaan pähkähullun tavoin kohti absurdia.
Ei siis sovi ihmetellä juoruilevia
konttorikoneita eikä bisnesmaailman omituisia koukeroita, joiden lumoon
virallinen uutisointi on langennut.
”On sitä kummempaakin maailmassa
sattunut”, roolihahmot toistavat. Ja katsoja voi vain vilkaista ympäröivää
maailmaa.
Tukka vie mennessään
Esitys alkaa tarkoitetun uuvuttavalla
monologilla, jossa Excel-osaaja Ivan Putkosen aamusta on varastettu 11
minuuttia. Kiinalaisvalmisteinen herätyskello on pettänyt.
Vesa Vierikko (© Mitro Härkönen) |
Raukeutta kestää ja kestää.
Pääseekö tuo mies ikinä työpaikalleen? Kyllä pääsee ja siitä esitys ottaa
vauhtia.
Putkonen uurastaa Cooltechin laskenta-assistenttina
ja odottaa ylennystä hetkenä minä hyvänsä.
Yhtenä päivänä hän huomaa tukkansa
häipyneen. Miehen identiteetti alkaa horjua. Tukka sen sijaan jatkaa toisaalla matkaansa
nousujohteisesti aina Microsoftin toimitusjohtajaksi asti.
Näytelmä on Vesa Vierikon 35-vuotisjuhlaesitys. Ja voi vietävä, millaista
näyttelijänjuhlaa saa katsella.
Vierikon Putkonen on hellyttävä
kompuroivana toimistorottana, joka imee virtaa unelmista ja leijailee kepeästi
työkaveriinsa Kirstiin rakastuneena tomppelina.
Kun Vierikko hyppää tukkansa
rooliin, ei mikään mahti pysty kolhaisemaan lipeväkäytöksistä voittajaa.
Taisto Oksanen virittyy komeasti niin toimiston yksiviivaisena Mönkkösenä
kuin Bill Gatesina, ja rooleja riittää toistakymmentä.
Roolirumbaa on myös Minna Suurosella ja Robin Svarströmillä, jotka tekevät
varmaa työtä. Svartsrömin kitukasvuinen
vasemmistolainen on tv:n haastattelutuokion herkkupala kuvatessaan nykymenoa
piirroshahmo Kelju K. Kojootin juoksuun rotkon yllä. Juostaan, vaikka maata ei
enää ole jalkojen alla.
Ryhmiksen esitys on hauska,
koskettava, rienaava, kyseenalaistava ja hirmuisen traaginen.
Esa Leskisen ohjaama esitys
istuttaa katsojan vinoon uutisvirtaan ja pakottaa kääntämään kriittisen katseen
omiin asenteisiin. Katastrofin reunalla polkeva vire ei ole opettava vaan kyseenalaisen
hulluuden kautta etsitty.
Poliisien aika menee omien toimien tutkintaan. Robin Svartström ja Minna Suuronen. |
Minna Suuronen |
Kommentit
Lähetä kommentti