Sibelius – kohtalonyhteydet
Hämeen Sanomat 14.2.2015
Schlaageriseppele
Ilkka Heiskaselle
Heiskasen Sibelius hehkuu, mutta kokonaisuus jää muotopuoleksi
Antti Vihinen: Sibelius – kohtalonyhteydet. Ohjaus: Sakari
Kirjavainen. Lavastus: Eira Lähteinen. Puvut: Elina Vättö. Valosuunnittelu:
Hannu Suutari. Äänisuunnittelu: Janne Auvinen. Kantaesitys Hämeenlinnan
Teatterissa 12.2.2015.
Ilkka Heiskanen ja Katariina Kuisma-Syrjä (©Tommi Kantanen) |
Kun kuuntelen näytelmän lopussa pitkähköä Sibeliuksen
monologia, ehdin ajatella, että näin juuri sinfonian, jonka viimeiset tahdit
viipyvät vielä näyttämöllä.
Millainen oli matka tyhjistä kengistä kenkänsä riisuvan suurmiehen
kuolemaan? Millaisia osia tähän sinfoniaan oli kirjoitettu?
Alkusoitto: väliverhojen avauduttua esitellään lempeä kuva
lempivästä pariskunnasta veden äärellä. Janne ja Aino, aina, kuten he sanovat.
Kiiltokuva rikotaan, Jannella on toinen elämä. Musiikki?
Sekin, mutta sen lisäksi on taiteilijaelämä juominkeineen. Syntyy
riitasointuja.
Seuraavana on kepeän leikittelevä osa, jonka avaa
aikakauteen sopimaton sana, pillimehu. Mehun juojiksi Ainolaan ilmestyvät
itseoikeutettuna Eino Leino, mutta lisäksi Pentti Saarikoski kivi (lue Kivi)
kainalossaan sekä Arto Melleri taulunraamit kaulassaan.
Mikko Töyssy, Tommi Rantamäki, Lasse Sandberg ja Ilkka Heiskanen ©Tommi Kantanen |
Suomalaisen kulttuurin murusia
Katsojalle tarjoillaan suomalaisen kulttuurin murusia
kielitaistelusta tyylitaisteluun. Takaseinän vesielementti vaihtuu
graffiteiksi. Dialogissa vilahtaa fraaseja kevyestä musiikista ja viittauksia
80-luvun teatteriin.
Gallen-Kallelan Symposion-tauluun liitetyt vitsitkin toistetaan.
Aikamatkaan liittyy Mannerheimintieltä ratsunsa selästä karannut
pulunpaskoma marsalkka (Matti Nurminen)
keppihevosineen. Sinfoniaan saadaan isänmaallisuuden sävyjä, jotka tosin venytetään
komiikan puolelle. On saatava Sibelius soimaan kännyköihin.
Antti Vihisen
kirjoittama 150-vuotisjuhlanäytelmä on eriskummallinen tekstilajien kooste,
jossa Ainolaan tupsahtavat vieraat määrittävät tyylin ja tempon.
Näyttämöllä saa seuratakseen säveltäjämestarin koko
aikuiselämän niin yksilön, taiteen kuin yhteiskunnan näkökulmasta.
Mikko Töyssy, Ilkka Heiskanen ja Katariina Kuisma-Syrjä ©Tommi Kantanen |
Kyseenalainen
koominen
Sakari Kirjavaisen
ohjaus on uskollinen tekstille, eli liioittelee silloin, kun hypätään komiikan
rattaille ja tyylittelee traagisissa painanteissa.
Eira Lähteisen
seesteinen lavastus pylväineen, planeettoineen ja leijailevine laakeriseppeleineen
tarjoaa erinomaisen tilan. Sen runsaita symbolisia elementtejä merkityksellistetään
Hannu Suutarin valoin.
Sodan värit loimottavat pylväissä ja keskitysleirin mustavalkoiset
aidat sulkevat vankinsa. Laakeriseppeleet värjäytyvät kunkin aikakauden
aattein.
Ilkka Heiskanen,
hän hehkuu läpi näytelmän. Hän saa Mellerin Schlaageriseppeleen kaulaansa.
Sormenpäitä myöten tehty roolihahmo on niin vahva, että kanssanäyttelijät
jäävät väistämättä varjoon.
Ilkka Heiskanen ja Turkka Mastomäki ©Tommi Kantanen |
Sibeliukselle on vain minä ja minun musiikkini. Heiskanen
tekee valloittavan kevyesti luomisvoimaisen mestarin, haparoi epävarmana
poliittisella maaperällä ja sukeltaa nuotit hukassa tummiin virtoihin
mielipuolisen räytyvänä.
Mahlerin (Turkka
Mastomäki) ja Sibeliuksen Ainolasta avaruuteen siirtyvässä dialogissa syntyy
oivaa vetoa, mutta harmittavasti Mastomäen matalataajuinen ääni hukkuu ensi-illassa
ja osa repliikeistä jää arvailun varaan. Tämä korjaantunee jatkossa.
Katariina
Kuisma-Syrjä tekee koskettavan Ainon ja paikoin dialogi Janne kanssa on
eloisaa.
Joukkokohtausten koomiset hahmot, niin suomalaiset kuin
saksalaisetkin, jäävät minulle sisällöllisesti sekä ilmaisullisesti
käsittämättömiksi. Alleviivaaminen ei toimi näyttämöllä koskaan.
Jos palaan sinfonia-analogiaan, niin esitys on
kokonaisuutena muotopuolinen. En ole varma, mitä se haluaa kertoa. Sibelius – Kohtalonyhteydet
-nimi usuttaa tarttumaan taiteilijakohtaloihin, mutta säie on kovin hauras.
Musiikki on kaiken aikaa läsnä, sen voimaa ja muotoa ei voi
rikkoa.
Kommentit
Lähetä kommentti