Hämeen Sanomat 28.2.2015
Karnevalistinen Venäjän
ruumiinavaus
Pirkko Saisio ja Jussi Tuurna: Slava! Kunnia. Oligarkkien
ooppera. Ohjaus: Laura Jäntti. Lavastus: Kati Lukka. Puvut: Tarja Simonen.
Musiikki: Jussi Tuurna. Koreografia: Jouni Prittinen. Valosuunnittelu: Morten Reinan.
Kantaesitys Kansallisteatterin Suurella näyttämöllä 25.2.2015.
Marja Salo ja Timo Tuominen (© Stefan Bremer) |
Kansallisteatterin lavalla tehdään suuren ja mahtavan Venäjän
ruumiinavaus. Pirkko Saision ja Jussi Tuurnan näytelmä Slava! soi kyseenalaista kunniaa
naapurimaallemme.
Jos joku olisi kertonut etukäteen kaikki ne rönsyt, joita näytelmä
villinä kasvaa, olisin uumoillut esityksen rispaantuvan riekaleiksi.
Niin ei käy, siitä huolimatta, että kokonaisuus on näytelmää
näytelmässä ties kuinka monenteen kerrokseen.
Kuluva aika on tämä päivä, jossa pyykkilautavatsainen
Volodja (Timo Tuominen) viheltää
pilliin ja kirjoituttaa historian uusiksi oppikirjoja myöten. Vanhat kirjat
palavat rovioilla.
Vallan muureilla on käskyjä jaettu kautta aikain. Lavalle
marssitetaan Iivana Julma ja Katariina Suuri, mutta myös Kim Jong Un, eikä
verenvuodatuksella ole määrää.
Bluesbrothers-veljesvaljakko Popeda (Juha Muje) ja Obeda
(Puntti Valtonen) toimivat siloposkisen lihaskimppu Volodjan juoksupoikina.
Väliin he turhautuvat ja kommentoivat sopimattomia kohtauksia
tai väärää tyylilajia ja kuiskivat yleisölle ajatuksiaan. Vieraannutusta
viljellään brechtiläisittäin runsaalla kädellä.
Teksti leikkii ja on äärimmäisen vakava. Se ravistelee
historian lehdiltä tuttuja muruja tämän päivän kontekstiin ja kutoo sitkeän juoniverkon,
joka on pelottava.
Pikkupioneerit Popeda ja Obeda. Juha Muje ja Puntti Valtonen (© Stefan Bremer) |
Täyslavallinen
sykkivää uhkaa, hilpeästi
Saisio on ollut ennustajaeukko, sillä tämä näytelmä on
kirjoitettu ennen viimeaikaisia tapahtumia.
Slaavilaisen melankolian notkelmissa juodaan vodkaa ja
lauletaan. Äidit itkevät eri syistä kadonneita poikiaan ja poliittinen koneisto
rasvaa rattaitaan oligarkit kainalossa.
Monistetut Volodjat (© Stefan Bremer) |
Suuren maan rajoilla vyöryvät tankit ja mediaan syötetään
Bolshoi-baletin poikien tepsuttamaa uutisvirtaa. Kaikkien vaalikampanjoita
tuetaan sopivasti, jotta narut pysyvät hyppysissä. Pian koko maailma puhuu
venäjää.
Jussi Tuurnan musiikki puristaa historian virtaa kunkin
aikakauden muottiin, mutta karkailee välillä maukkaasti omille teilleen. Kuoro
laulaa komeasti ja soolonumerot pysäyttävät.
Kati Lukan
lavastama näyttämö sykkii intensiivisesti värikylläisen valaistuksen sylissä.
Näytelmä on hyvin suunniteltu selviytymisrata, jossa
katsojalta edellytetään tarkkaavaisuutta vieheiden määrän vuoksi. Hilpeyttä
sirotellaan hirmutekojen päälle.
Ja mitä tekevät näyttämöllä Conchita Wurst (Janne Marja-aho) ja Gerard Depardieu (Juhani Laitala)? Se pitää jokaisen
käydä itse katsomassa.
Laura Jäntin
ohjaaman esityksen näyttelijät ovat herkästi viritettyjä, joukkokohtaukset
huikaisevasti asemoituja ja rytmi rikkumaton.
Heikkoa lenkkiä ei löydy. Tuomisen vetovoimainen Volodja
hengittää vimmaisesti kaikkien niskaan. Botox-kasvoinen mies tihkuu
adrenaliinia ja panee Tiina Weckströmin
Julia Teen, kuten kaikki muutkin, tanssimaan tahtipuikkonsa mukaan.
#Slava #Kansallisteatteri #loistavateatteri
Tiina Weckström (© Stefan Bremer) |
Kommentit
Lähetä kommentti