Chicago
Hämeen Sanomat 17.9.2014
Kelpo musikaali Suomen Chicagossa
Fred Ebb
& Bob Fosse & John Kander: Chicago. Suomennos: Lauri Sipari.
Laulujen suomennos: Jukka Virtanen. Ohjaus: Miika Muranen. Koreografia: Petri
Kauppinen. Musiikin sovitus: Antti Vauramo. Lavastus: Minna Välimäki. Puvut:
Jaana Kurttila. Kaksoisensi-ilta 12. Ja 13.9.2014 Lahden Kaupunginteatterin
Juhani-näyttämöllä.
Elsa Saisio ja Laura Huhtamaa (© Sami Heiskanen) |
Jazzia, valheita, rikoksia ja vaudevillea. Tätä kaikkea
tarjoaa musikaali Chicago, joka pohjautuu Maurine
Dallas Watkinsin 1920-luvulla kirjoittamaan näytelmään. Musikaaliksi sen
ovat kirjoittaneet Fred Ebb ja Bob Fosse. Sävelet ovat John Kanderin käsialaa.
Chicago-musikaalia on esitetty 1970-luvulta lähtien ja
elokuvaksikin se on taipunut.
Tarina sijoittuu naisvankilaan, mutta on toisaalta
seremoniamestarin (Tapani Kalliomäki)
vetämä show, jossa jokainen saa käydä kertomassa tarinansa ja tunteensa.
Vankilan hierarkia jäsentyy sen kautta, kenellä on kysyntää mediajulkisuudessa.
Kaiken kaikkiaan juoni ei ole esityksen tärkein elementti.
Eritasoisen korskeuden ja mielistelyn risteily on tärkeämpää.
Minna Välimäen
lavastus toimii erinomaisesti. Se mahdollistaa moneen suuntaan ulottuvan
toiminnan, on kruusailematon ja linjakas. Se rikkoo myös katsomon ja näyttämön
linjan.
Petri Kauppisen koreografia
on näyttävää ja puvut säihkyvät kilpaa.
Ensemble (© Sami Heiskanen) |
Laulut ovat naisten juhlaa
Miika Murasen
ohjaama esitys on napakka ja rytmitykseltään jäntevä.
Chicago on toteutettu Lahdessa puhtaasti omin voimin, ilman
vierailevia tähtiä. Vain Musiikkiteatterin opiskelijoista on haettu lisävoimia.
Kaipasiko esitys vierailevia tähtiä? Mielestäni ei.
Perjantain ensi-illassa päärooleja vetäneet Elsa Saisio ja Laura
Huhtamaa loistivat kiitettävästi.
Saision Velma on uransa huipun ohittanut tähti, joka joutuu
antamaan tilaa uusille kasvoille. Tarrautuminen tähteysunelman jatkumiseen on
koskettavaa. Saisio tekee vahvan roolin ja laulaa komeasti.
Huhtamaan Roxie on Velman vastakohta. Heitukkamainen blondi
pyrkii estradeille lahkeen kautta. Huhtamaa laulaa myös puhtaasti ja saa roolihahmoonsa
kevyenkoomisen otteen.
Laulujen osalta esitys on ehdottomasti naisten juhlaa.
Heijastuksia tähän päivään
Roxien mies Amos (Hiski
Grönstrand) on aisankannattaja, jonka tehtävänä on tulla vain
hyväksikäytetyksi. Vaatimaton Amos on esityksen ainoa hahmo, jolla ei ole
pyrkyä julkisuuteen ja joka etsii aitoa rakkautta.
Mikko Pörhölä (© Sami Heiskanen) |
Roolina liero lakimies on mielenkiintoisin. Mikko Pörhölä rakentaa nokkelasanaisen
oikeutta huijaavan hahmon tyylikkäästi. Kun pyydetty rahasumma livahtaa
taskuun, valhe vääntyy totuudeksi.
Lumikki Väinämön
Mama on myös mielenkiintoinen roolityö. Mama hoitelee asioita takapiruna,
palkkiota vastaan tietysti.
Kaikista päärooleista voi vetää analogian tämän päivän
julkisuushakuisuuteen, hetken päiväperhoihin ja heitä pyörittäviin agentteihin.
Vankiloihinsa jäävät ne, jotka eivät onnistu pääsemään parrasvaloihin.
Pitkittämätön esitys on kompakti viihdepaketti, josta löytyy
heijastuksia tähän päivään.
Kommentit
Lähetä kommentti