Harmony Sisters - kolmannen valtakunnan sisaret
Hämeen Sanomat 15.9.2014
Pala suomalaista
kulttuurihistoriaa
Riihimäen Harmony
Sistersissä laulujen stemmat ovat kunnossa, artikulaatio hukassa
Elina Snicker: Harmony Sisters – kolmannen valtakunnan
sisaret. Ohjaus: Markku Arokanto ja Saana Lavaste. Kapellimestari: Marko Puro.
Lavastus: Jonna Kuittinen. Äänisuunnittelu: Kari Paukola. Valosuunnittelu: Sami
Rauhala. Pukusuunnittelu: Tiina Joutsen. Kantaesitys Riihimäen Teatterissa
13.9.2014.
Harmony Sisters on osa suomalaista kulttuurihistoriaa ja sen
tarina ansaitsee tulla kerrotuksi.
Sataman valot, Sulle
salaisuuden kertoa mä voisin ja Josef
Josef avaavat monen
musiikkimuistoarkun kannen.
Korkeatasoisen trion esiintymiset veivät 40-luvulla
Eurooppaan ja haaveissa siinteli myös Amerikan valloitus, joka kuitenkin jäi
toteutumatta.
Laulamisen ja kiertueiden lisäksi Harmony Sistersin tarinaan
kietoutuu vahvoja teemoja uskonnollisuudesta, sisaruudesta ja perheestä. Myös poliittinen
juonne läpäisee trion taivalta.
Elina Snickerin teksti
on lähtenyt avaamaan siskosten kohtaloita siten, että näytelmään on mahdutettu
valtava määrä yksityiskohtaista tietoa.
Dramaturgisesti kokonaisuus notkahtelee runsaudessaan ja vaarana
on, että katsoja uupuu kolmituntisen ryöpytyksen alle.
Markku Arokannon
ja Saana Lavasteen ohjaaman esityksen
vauhti on alkuun kuin sadan metrin juoksussa, mutta hiipuu väliajan jälkeen – ja
on paikoin turhankin verkkaista voihkintaa.
Musiikkia ja
miessotkuja
Ester-äiti paukuttaa Pelastusarmeijassa rumpua ja hokee
lähes kaiken olevan syntiä. Samainen äiti muuntuu kuitenkin naiseksi
turhamaisuuksineen. Hän ryhtyy lisäksi tytärtensä uran kannustajaksi, esiintymisasujen
ompelijaksi ja isoäitinä lastenhoitajaksikin.
Katja Peacock
kuljettaa äidin roolia vahvasti. Kun tyttäret tempoilevat hyvien ja huonojen
aikojen aallokossa, äiti pitää ohjaksia käsissään. Kun oikein koetellaan, hän
ottaa rumpunsa esiin ja paukuttaa pahan pois.
Vahvan äidin tyttäret ovat toisilleen kateellisia ja
kilpailevat keskenään, mutta heistä löytyy myös ymmärrystä ja tukea toinen
toisilleen.
Matkalla Kotkasta isoille estradeille törmätään tuttuihin
henkilöihin. George de Godzinsky (Marko Puro) säestää ja ohjaa neitoja. Yleisradion
ja levy-yhtiöiden väkeä pyörii ympärillä.
Puro tekee monet roolinsa antaumuksella ja musisoi
mallikkaasti.
Ja itse tähdet, Maire, Vera ja Raija, laulavat kauniisti. Hyvin
on stemmat saatu kuntoon.
Petriikka
Pohjanheimon Maire on poikamainen, Maija
Siljanderin Vera viileän järkevä ja Pia
Piltzin Raija eteerinen.
Musiikki on pääasia, mutta rinnalla kulkee parisuhdesotkuja,
joihin neidot varsin usein joutuvat.
Mitä haluttiin
kertoa?
Mairen sairastuminen ja siihen liittyvät tapahtumat
lohkaisevat kohtuuttoman ison osan. Oskari
Perkki työstää Mairen Olli-miehen roolin latautuneesti.
Komiikkaa on viritelty sinne tänne. Ilman sitä näytelmä olisi
melko raskas. Koominen toimisi vielä paremmin, jos artikulaatio olisi selvempää.
Esimerkiksi alun lakanapyykin takainen suunsoitto jäi arvailuksi, kuten moni
muukin repliikki matkan varrella.
Jonna Kuittisen
lavastus on oivaltava. Kevyillä ratkaisuilla tila saadaan vaihtamaan kokoa ja
tunnelmaa.
Asut ovat osa esiintyvän taiteilijan identiteettiä.
Näytelmän puvut kuvaavat hyvin elettyä aikaa, vähästäkin loihditaan näyttävää.
Esityksen jälkeen jään miettimään, mitä oikeastaan haluttiin
kertoa. Painotukset ravasivat henkilökohtaisen ja yleisen väliä. Kulkivatkohan
liian päämäärättä?
Kommentit
Lähetä kommentti