Vanja-eno /Kansallisteatteri ja Helsingin Kaupunginteatteri
Hämeen Sanomat 24.9.2014
Vanhalle uskollinen
ja sille uskoton Vanja-eno
Kansallisteatterin Anton Tšehovin Vanja-eno. Suomennos ja ohjaus:
Paavo Westerberg. Lavastus: Markus Tsokkinen. Puvut: Pirjo Valinen. Musiikki ja
äänisuunnittelu: Sanna Salmenkallio. Ensi-ilta Suurella näyttämöllä 17.9.2014.
Kristo Salminen (© Stefan Bremer) |
Kaupunginteatterin Vanja-eno. Suomennos: Teemu Kaskinen. Ohjaus: Tamás
Ascher. Lavastus: Zsolt Khell. Puvut: Györgyi Szakács. Ensi-ilta Pienellä
näyttämöllä 18.9.2014.
Santeri Kinnunen, Iida Kuningas ja Marjut Toivanen
(© Tapio Vanhatalo)
|
Harvoin sama näytelmä saa Helsingissä ensi-iltansa kahdessa
teatterissa samalla viikolla. Tšehovin Vanja-enosta on nyt nähtävissä
kaksi täysin toisistaan poikkeavaa tulkintaa.
Kaupunginteatterin versiota voisi kuvailla vanhoille
tulkinnoille uskolliseksi kun taas Kansallisteatterin versio on niille kovin uskoton.
Jo genren valinnat poikkeavat toisistaan.
Kaupunginteatterissa luotetaan Vanja-enon koomiseen juonteeseen ja etsitään
rehevää ilmaisua. Kansallisteatteri aukeaa avaruuteen ja pysyttelee
monitulkintaisena, tarjoaa sananvälejä siinä missä sanojakin.
Osin moniin ratkaisuihin vaikuttaa se, että toinen esitetään pienellä
näyttämöllä ja toinen saa telmiäkseen suuren tilan.
Lavastus
tulkinnan pohjana
PaavoWesterbergin Kansallisteatteriin ohjaama esitys on vahvaa kehojen teatteria,
pulssia tunnustelevien roolihahmojen kipuilua.
Kaksikerroksinen valtaisa rakennus ei mielly maatilaksi vaan lohkeilee
osin kirkoksi, kirjastoksi, kaupungiksi ja vanhojen näytelmien
tapahtumapaikoiksi. Olen näkevinäni Julian Veronassa, kun Emmi Parviaisen Sonja kurkottelee parvekkeelta Astrovin (Eero Aho) perään.
Vaikka rakennelma on valtaisa, se on osin läpinäkyvä ja
kevytrakenteinen. Kautta esityksen sen liikkuvat osat käyvät dialogia tekstin
kanssa. Kaiken keskellä tököttää kuollut puu muistuttamassa ihmisen luontoon
jättämistä jäljistä.
Unkarilaisen Tamás
Ascherin Kaupunginteatterin tulkinnassa ollaan kuin vankilassa. Vahva
leveälankkuinen lattia ulottuu katsomoon asti, ja katsojasta tulee osa
kokonaisuutta.
Harmaat ja raskaat puuseinät tuntuvat tukehduttavan kaiken.
Roolihahmot huitovat ympärillään pörrääviä kärpäsiä
loitommalle, on kuumaa ja kurjaa.
Kiinteän lavastuksen ratkaisu tuo mukanaan ongelman.
Siirtymien ajaksi on laskettava väliverho ja yleisö joutuu odottamaan seuraavaa
näytöstä pitkän tovin kummallisen musiikin soidessa.
Monet aikakaudet
Ascherin tulkintaa on juonen kannalta helpompi seurata.
Siinä on vähemmän symboliikkaa ja aukkoisuutta.
Jo puvustus paljastaa roolihahmojen statuksen, ja puheenparsi
viimeistään. Teemu Kaskisen
puhekielinen suomennos on taiten tehty.
Westerbergin suomennos on myös onnistunut. Hänen
ohjauksessaan kaikki roolihahmot ovat piirilääkäri Astrovia lukuun ottamatta
pukeutuneet mustavalkoisiin, eri aikakausia edustaviin asuihin.
Molempiin versioihin on kudottu ajattomuus. Moottorit
pärisevät ja radiotaajuuksia kuunnellaan, mutta hevosellakin on vielä
paikkansa.
Kansallisteatterin vahvistettu ääni aiheuttaa välillä puheen
puuroutumista eikä repliikeistä tahdo saada selvää. Tämä ongelma vältetään
mikrofonittomassa Kaupunginteatterin versiossa.
Hienovireinen haastaa
suoraviivaisen
Kansallisen Vanja-eno on hienovireinen ihmissuhteiden
kudelma. Siinä tullaan iholle, annetaan toden ja haaveiden sekoittua toisiinsa
intohimoisesti.
Emmi Parviainen (© Stefan Bremer) |
Kristo Salmisen
Vanja-eno on jäyhä ja hitaasti syttyvä, Emmi
Parviaisen Sonja läpäisee tunneskaalat komeasti kokonaisilmaisullaan.
Kaupunginteatterin lavalla liioitellaan ja luodaan tyyppejä,
jotka kompastelevat toisiinsa. Astrovina velmuilee liukkaan notkeasti Martti Suosalo. Santeri Kinnunen tekee vahvan, elämän tyhjyyttä tuskailevan Vanjan
ja Esko Salminen lataa professorina
täyslaidallisen itseriittoisuutta.
Tämän version naiset ovat ulkokohtaisia. Oudon kulmikas
Maria (Tiia Louste), tyylikkäänä koreileva, diiva Jelena (Anna-Maija Tuokko) ja sisäänpäin
kutistuva Sonja (Iida Kuningas) jäävät
omiin lokeroihinsa.
Kummankin version humalakohtaus on traagisuudessaan perikoominen, ja oivaltavan
energinen.
Kaupunginteatterin maanläheisemmän version ääreltä lähtee kepein
mielin. Kansallisteatterin kuoromusiikin maustama ja sade-efektien täyttämä
kokonaisuus jättää ikään kuin ilmaan, pakottaa pohdintaan.
Iida Kuningas, Esko Salminen, Santeri Kinnunen ja Marjut Toivanen (© Tapio Vanhatalo)
|
Kommentit
Lähetä kommentti