Kellariloukko
Dostojevskin eksistentialismin aikahyppy
Fjodor Dostojevski:
Kellariloukko. Ohjaus ja sovitus: Mika Leskinen. Lavastus ja puvut: Kaisa Niva.
Äänisuunnittelu: Heidi Soidinsalo. Valosuunnittelu: Ilkka Niskanen ja Petteri
Pietiläinen. Ensi-ilta Kansallisteatterin Willensaunassa 27.2.2013.
![]() |
Markku Maalismaa (Kuva Patrik Pesonius) |
Ihminen on omien ongelmiensa lähde ja uhri. Näin kirjoittaa
Mika Leskinen Kellariloukon työpäiväkirjassaan. Ajatus löytyy Dostojevskin
teoksesta (1864), mutta Leskisen ohjaama esitys pyörittää sitä pääosin tässä ajassa.
Olemassaolon ongelmallisuus ei enää pyöri vain ihmisenä olemisen ympärillä,
vaan mukaan on tullut ekokatastrofin kaltaisia elementtejä.
Kun Dostojevskin teksti pohtii eksistenssin olemusta, nousee
tuntevan ihmisen kärsimys potensseihin tässä ajassa, jossa kaikkivoipainen
tiede on saanut aikaan kauhukuvastoa. Rahanvalta on saatellut
tieteen nimissä tunteet umpikujaan. Kun syyllisyys torjutaan, syntyy sisältä ontto ihminen, joka ei pysty antamaan eikä vastaanottamaan rakkautta.
Näyttämöllä on omien sanojensa mukaan sairas ihminen,
yliherkkä ja pahansisuinen. Myötätunto ja rakkaus jäävät torjunnan taakse
pimeään.
Markku Maalismaa kuljettaa yksin koko ensimmäisen puoliskon monologina.
Puhetta pulppuaa niin, että vastaanottajana joutuu tekemään töitä tosissaan.
Sanasto on tätä päivää, läppärin kamera kääntyy yleisöön, joka heijastuu
näyttämön screenille. Näin katsojat nostetaan tarkastelemaan omalta osaltaan näyttämöltä
suoltuvaa ajatusvirtaa.
![]() |
Ulla Raitio, Markku Maalismaa ja Juhani Laitala (Kuva Patrik Pesonius) |
Demoni antaa mahdollisuuden
Toisella puoliskolla paikalle saapuu Juhani Laitalan
demoni, joka asettaa kellariloukkolaisen arvoituksellisten kysymysten eteen.
Hän
antaa ihmispololle toisen mahdollisuuden siirtämällä tapahtumat 1800-luvun Pietariin. Siellä
Laitalan hahmo on nöyrä palvelija Apollo, jota kellariloukkolainen riepottaa miten tahtoo.
Mukana on myös Liisa (Ulla Raitio), tässä ajassa kyyninen prostituoitu.
Pietari-jaksossa hän tarjoaa kellariloukkolaiselle mahdollisuuden, mutta tämä ontto
ihminen ei osaa ottaa sitä vastaan, vaan raiskaa tytön.
Näyttämökuvaa dominoi matala ja pitkä screen, joka tuottaa kuvan kellarimaisesta tilasta. 1800-luvulle sijoitettu osuus tarjoaa palan menneen maailman samettipintaa ja koukeroisuutta.
Näytelmä on raskas. Kysymyksiä syntyy enemmän kuin niitä
ehtisi pureskella. Monologissakin on dialogisuutta ja useita koskettavia
paikkoja, mutta jossain vaiheessa materiaalin runsaus tukkii vastaanottokanavat. Tunteensiirtoa ei pääse syntymään.
Kommentit
Lähetä kommentti