Eurydike
Yana Rossin Eurydike syntymän ja kuoleman jänteellä
Sarah Ruhl: Eurydike. Suomennos: Michael Baran. Ohjaus: YanaRoss. Lavastus ja puvut: Zane Pihlström. Musiikki: Antanas Yasenka. Suomen
kantaesitys Kansallisteatterin Pienellä näyttämöllä 20.2.2013.
![]() |
Jesse Vinnari, Emmi
Parviainen ja Saska Pulkkinen (Kuva Tuomo Manninen) |
Syntymän ja kuoleman väliin mahtuu arvaamaton määrä asioita.
Tähän minun on pakko kiteyttää ensitunnelmani Kansallisteatterin Eurydiken
jälkeen.
Jo väliajalla tunnustelin ajatuksiani, jotka käväisivät myös
’minua yritetään höynäyttää’ -mietteiden äärellä. Juuri koettu ensimmäinen
puolisko oli tarjonnut vanhan myytin sellaisen assosiaatiomylläkän muodossa, että en tahtonut
saanut langanpäistä kiinni.
Katsomoon tullessaan saa seurattavakseen Orfeuksen ja
Eurydiken rakastelua screenillä. Viereisellä screenillä on tylsänharmaata
toimintaa tylsänharmaassa tilassa.
Kiimaisuus siirtyy esityksen alussa näyttämölle. Nuorenparin
välillä on jännite, joka ei ole täysin rikkeetön. Eurydike keimailee, viettelee
ja tyydyttää miehen suuseksillä, minkä jälkeen hän pesee vimmatusti hampaitaan
ja hinkkaa vielä hammaslangalla varmuudeksi jokaisen välin.
Kaiken aikaa jutellaan siitä, mitä toinen ajattelee, tutkaillaan toisen mieltä.
![]() |
Eurydike murskaa oman hääkakkunsa (Kuva Tuomo Manninen) |
Myytin mukaan Eurydike kuolee ja Orfeus lähtee noutamaan
häntä tuonpuoleisesta. Niin tässäkin näytelmässä tapahtuu, mutta se ei
välttämättä ole tärkein juonne.
Omissa häissään Eurydike hakkaa turhautuneena hääkakkunsa
pirstaleiksi yksin jäätyään. Tuohon tilaan saapuu mystinen mies, joka
houkuttelee Eurydiken asuntoonsa kertomalla, että hänellä on kirje Eurydiken
kuolleelta isältä.
Vierailu johtaa Eurydiken manalaan, jossa pintaan nousee
erilaisten kiintymysten verkko. Isän ja tyttären, äidin ja pojan ja lopulta
koko sukujatkumon.
Näkökulma on Eurydiken, mikä on mielenkiintoinen sekä erilainen kaikkiin aiempiin myyttiä käsitelleisiin näytelmiin verrattuna.
Manalan väki pitää yhtä, niin vahvasti, että Eurydike alkaa tuntea olonsa kotoiseksi. Hän ei halua pois Orfeuksen saavuttua häntä noutamaan. Muhkuraisen kivikuoron
täytyy häntä monesti käskeä. Kohtaus on yksi koskettavimpia.
Visuaalisten
elementtien vyöry
Elämän ja kuoleman rajaa horjutetaan, samoin loogisen ja
ei-loogisen. Manalan ateria on lautasellinen ilmapalloja, joita
syödään poksauttelemalla ne rikki. Kivikuorolaisten kehojen muhkurat ovat myös
ilmapalloja.
Pitäisikö tuota tulkita niin, että kaiken sisällä voi olla
tyhjää, merkityksetöntä? En tiedä. Ja tämä on juuri se kynnys kohdallani läpi näytelmän.
Omituiset visuaaliset elementit ja jopa sirkusmaiset temput nousevat tekstin
ohi, ja aina niin tehdessään syövät tekstin merkityksiä tai vievät ainakin vinoon.
Miksi manalan herra on nuori ja pieni? Miksi hän on
seuraavassa kohtauksessa vihreä, kiimainen kaviojalkainen tököttävine
peniksineen? Ja sitten pienuudestaan ulos kasvanut raskaana oleva mies?
Teen tulkintoja, jotka saattavat mennä täysin metsään. Joudun
työskentelemään liian monen asian kimpussa, jotta voisin nauttia niistä
hetkistä, jolloin Sarah Ruhlin tekstin kauneus elää omaa elämäänsä. Tekstissä on hyvinkin kauniita kohtia, se on rytmiltään hienoa.
Liikaa kaikkea
![]() |
Terhi Panula, Antti Pääkkönen ja Jesse Vinnari (Kuva Tuomo Manninen) |
Orfeuksen musiikki on viritetty kieliksi näyttämön eri
laidoille. Kielistä muodostuu myös Eurydiken huone tuonpuoleisessa. Musiikki on Orfeusta, kirjat Eurydikea. Kirjojen sisältö
katoaa ja Eurydike joutuu kysymään yleisöltä, mitä kirja tekee.
Unohdus onkin tekstin merkittävä juonne. Manalassa
unohdetaan maanpäällinen, unohdetaan puhuttu kieli, unohdetaan ihmiset.
Emmi Parviainen vie rohkeasti vahvan fyysisen Eurydiken
roolin ja Harri Nousiainen on intensiivinen Orfeus. Petri Mannisen mystinen mies, manalan herra, valloittaa karismaattisesti
näyttämön joka kerta sinne astuessaan. Juha Mujeen isän lämpö sykkii vahvana ja ymmärtävänä. Terhi
Panula ottaa mykkänä isoäitinä tilan mainiosti.
Liikettä, rytmiä ja suuria liikahduksia nähdään. Liisa Ihmemaassa -tapetti antaa luvan katsoa näytelmää satuna. Lopun hiljentyminen vastasyntyneen ja elämän viimemetreillä olevien ihmisten valokuvien mukana on kuin musiikin pitkä
häivytys.
Minun on myönnettävä, että annos on liian tuhti jättääkseen
mieleeni kiinnostavia kysymyksiä. Pikemminkin olen Yana Rossin annista ähky.
![]() |
Pirjo Luoma-aho, Petri Manninen ja Harri Nousiainen (Kuva Tuomo Manninen) |
Kommentit
Lähetä kommentti