Hamlet
Hämeen Sanomat 24.11.2012
Pölyt pois Hamletin
päältä
William Shakespeare: Hamlet. Suomennos: Veijo Meri. Ohjaus
ja sovitus: Kari Heiskanen. Lavastus: Antti Mattila. Puvut: Sari Salmela.
Musiikki: Tommi Lindell. Ensi-ilta Helsingin Kaupunginteatterin suurella
näyttämöllä 21.11.2012.
Liike on Kari Heiskasen ohjaaman Hamletin perusta. Nykyaikaan
sijoitetussa näytelmässä ei pönötetä eikä perinteisestä kuninkaallisuudesta näy
häivääkään.
Kieli on pääosin Veijo Meren suomentamaa Hamletia mutta rinnalla
kulkee nykykieli. Ristiriitaa näiden välillä ei ole, vaan ne linkittävät tapahtumat
ja tunteet kaikkiin mahdollisiin aikoihin ja tekevät niistä universaaleja.
Ollaan Tanskassa, mutta yhtä hyvin voidaan olla missä vain. Mahdollinen
tapahtumapaikka on esimerkiksi BB-talo, josta yksi kerrallaan häädetään ulos.
Taivaasta roikkuva kristallikruunu edustaa linnansaleja. Sen
vierellä on rakennus, joka voisi olla opiskelija-asuntola tai halpa hotelli,
sillä betonitalon joka ikkunassa roikkuu samanlaiset haljut verhot. Talon
toinen pääty on valtionarkisto, jonne Hamlet kiipeää aina seinätikkaita pitkin.
Etunäyttämö on avara tori, jonka kalustus vaihtuu esityksen
aikana tiuhaan muuttaen tilan milloin miksikin. Ainoa pysyvä kaluste on ilotaloon
viittaava vuode, jossa kuningatar melkein näytelmän läpi piehtaroi.
Tuttu juoni hajoaa
sirpaleiksi
Näytelmästä on alussa vaikea saada otetta, koska sitä lähtee
seuraamaan aiempien Hamlet-kokemusten pohjalta.
Sanat ovat tuttuja, mutta muuttuvat vieraiksi uudessa
ympäristössään. Juoni on tuttu, mutta hajoaa sirpaleiksi outojen elementtien
keskellä. Kloseteista ja ruumishuoneelta leviää ellotus mutta viini ja
marisätkä tuovat lohdun.
Heiskanen heittää näyttämölle ilmaisutapojen koko arsenaalin
aina samaistumisesta brechtiläiseen vieraannutukseen asti.
Joukkokohtauksissa tullaan puhumaan eturamppiin suoraan
yleisölle. Mikrofonin kautta selostetaan näyttämön tapahtumia ja lisäksi siihen
lauletaan. Hamlet rikkoo näyttämön ja katsomon rajan tulemalla yleisön joukkoon.
Monologeissa painutaan syvälle mielen käytäviin ilman
vieraannutuksen häivääkään.
Paikoin ollaan kuin musikaalissa, orkesteri säestää ja
hahmot rynnivät lavan laidalta toiselle hehkuvien valojen poltteessa. Seuraavana
hetkenä käännetään karnevalistisesti maailma ympäri.
Esitys tarjoaa
tulkintoja
Katsojana on pakko alkaa tehdä uutta tulkintaa. Minkä
palikan pistän mihinkin? Onko nyt kyse jengisodasta vai maailmanpaloko
loimottaa? Tai onko kyse rakkaudesta toista ihmistä kohtaan vaiko rakkaudesta
ihmisyyttä kohtaan?
Väliajan jälkeen kerätään alun roiskeita yhteen ja heitetään
erilaisia synteesejä yleisölle tulkittaviksi. Jotkin langanpäät löytävät
toisensa ja kudelmaa alkaa syntyä, jokaisella taatusti omanlaistaan.
Näyttelijäntyötä on riemu katsella, oli esityksen
tyylilajista mitä mieltä tahansa.
Eero Aho pyyhkii pölyt Hamletin päältä ja repii kaikki
konventiot. Hänen Hamletinsa käy riehakkaasti tunnetilojensa äärilaidoilla mutta
heittäytyy kepeästi narriksikin.
Esko Salmisen tutisevan pidättyvä kuningas ja Tiia Lousteen
narttumainen kuningatar ovat jääkylmiä vallanpitäjiä. Asko Sarkolan Polonius on
kaikkialle kurkottava koominen hahmo.
Tommi Lindellin musiikki tukee näyttämötyötä mallikkaasti
olematta pelkkää taustaa.
Mielenkiintoinen Hamlet, joka ansaitsee toisenkin
katselukerran.
Kiintoisa kuvaus! Vaikka jokaisella tietysti on jokin mielikuva Hamletista, olkoon se sitten vain se yksi tietty retorinen kysymys, kuulostaa siltä että tätä produktiota olisi kiinnostavaa mennä katsomaan nimenomaan Hamlet-ummikkona ja puhtaalta pöydältä.
VastaaPoistaJuuri se kiinnostaisi minuakin. Millaisen juonen rakentaa esityksen pohjalta henkilö, joka tuntee Hamletista vain "Ollako vai ei.." -sitaatin?
VastaaPoistaTuo Heiskasen sovitus on runsaudensarvi, jonka äärellä mielikuvien sarjat syttyvät ja sammuvat.