Nenäpäivä
Hämeen Sanomat 10.11.2012
Yksinäisyyden ympyrä
pyörii kepeästi
Mikko Rimminen: Nenäpäivä. Dramatisointi: Aina Bergroth.
Ohjaus: Arto af Hällström. Lavastus ja puvut: Markus Tsokkinen.
Valosuunnittelu: Aslak Sandström. Äänisuunnittelu: Iiro Iljama. Kantaesitys
Kansallisteatterin Pienellä näyttämöllä 7.11.2012.
Sari Puumalainein (Kuva Stefan Bremer) |
On riemastuttavaa nähdä teatteria, joka hönkäilee lämpöä
ympäriinsä vaikkei roolihahmojen elämää voi mitenkään kuvailla mukavaksi.
Ja on riemastuttavaa kuunnella tekstiä, joka elää ja
hengittää, riisuu aseista pulppuavilla ilmauksillaan, jotka tekevät hauskoja
äkkikäännöksiä.
Kun tähän lisätään Sari Puumalaisen valloittava roolityö näytelmän
Irmana, on riittävä syy nyökytellä katsomossa tyytyväisenä.
Mikko Rimmisen vuonna 2010 Finlandia-palkittu Nenäpäivä on
kääntynyt näyttämölle eloisaksi kokonaisuudeksi.
Arto af Hällströmin ohjaus panee roolihahmot pompahtelemaan
kuin pehmeät pallot. He ovat vain tulleet käväisemään, kertomaan oman tarinansa
lyhyesti – notkeasti keinahtaen.
Elämää
kerrostalo-ovien takana
Irma on yksinäinen keski-ikäinen nainen, jonka poika (Ylermi
Rajamaa) pyörii hämärissä kuvioissaan. Kun joku tarjoaa ilmaista peikonlehteä
Keravalla, jo vain hän lähtee sitä hakemaan. Tapaa ainakin jonkun ihmisen.
Kun Irma sitten suunnistaa vahingossa väärälle ovelle
myöntämättä erehdystään ja keksii näpsän syyn vierailulleen, alkaa juonikuvio
mehustua veikeästi.
Irma tapaa kaikenlaisia ihmisiä, kokonaisen kirjon.
Kerrostalon ovien takaa avautuu monenmoista mieltä ja mielettömyyttä, onnea ja
sen kääntöpuolta.
Yhden sydänystävänkin Irma saa. Yksinäisen sydänystäväksi
pääsee helposti. Pirjo Luoma-ahon Irja on tottunut sopeutumaan kaikkeen,
miksipä ei ovesta tupsahtaneeseen vieraaseenkin.
Ilmari Hätilän (Pekka Autiovuori) riemastuttava vanhus elää
todellisuuden rajamailla ja tytär (Paula Siimes) vahtii hänen eloaan.
Yhden oven takaa löytyy kurjuuden kurjuutta. Virtanen (Antti
Pääkkönen) vetää viinaa minkä kerkiää, kun ei muutakaan ole. Toisen oven takana
nuoren parin pumpulionni pyörähtelee kepeästi mutta itseensä käpristyneenä.
Lavastuksellisesti kaiken taustana on Hakaniemen Ympyrätalo,
jonka liepeillä Irma törmää mukavaan peruspultsariin (Jani Karvinen) ja
pirteään feissarityttöön (Elena Leeve).
Yksinäisyyden ympyrä ja kohtaamiset sen kehällä pyörivät
siis monella tasolla. Irma analysoi järkevästi kaikkea, mutta toimii tunteen
kautta. Ihmisellä on toista ikävä, ja siitä liike lähtee.
Pienimuotoinen esitys on hauska. Sen rytmi nappaa mukaansa
ja Irman turmeltumaton toiminta saa katsojan hyväksynnän, vaikka poliisiakin
hänen peräänsä jo huudellaan.
Pirjo Puukko
Kommentit
Lähetä kommentti