Neljäs tie
Hämeen Sanomat 26.3.2013
Vapaalla tyylillä
liekehtivään Eurooppaan
Esa Leskinen ja Sami Keski-Vähälä: Neljäs tie. Ohjaus: Esa
Leskinen. Lavastus: Kati Lukka. Musiikki: Paula Vesala ja Joel Attila. Puvut:
Tarja Simonen. Valosuunnittelu: Matti Tiilama. Äänisuunnittelu: Raine Ahonen.
Kantaesitys Kansallisteatterin suurella näyttämöllä 20.3.2013.
![]() |
Aarni Kivinen, Seppo Pääkkönen ja Jukka Puotila (Kuva Tuomo Manninen) |
Huh! Se on päällimmäinen tunne, kun nousen
Kansallisteatterin kolmetuntisen esityksen jälkeen tuoliltani. Olen kokenut
jotain poikkeuksellista.
Avaan päivän lehden, jonka pääotsikko kertoo, että
kuluttajille on luvassa lisälasku ja yrityksille ale.
Aivan kuin Neljäs tie -näytelmä jatkuisi todellisuudessa. Esa
Leskisen ja Sami Keski-Vähälän kirjoittama teksti on tehnyt talouspoliittisen ruumiinavauksen,
jossa kipuilevalle Suomelle ja Euroopalle etsitään diagnoosia.
Näytelmä käynnistyy kokoussalissa juuri itsenäistyneen maan
hiljaisen ja aran kansan pullakahvitilaisuudella. Pitkitetty kohtaus kuvaa
kansan luonnetta, mutta myös tarjottujen pullaviipaleiden paksuuden kautta
varsin vaatimatonta eriarvoisuutta.
Esa Leskisen ohjaus alkaa pitkällä dialogittomalla osuudella.
Kansa tekee työtä, tuulet vaihtuvat, syttyy kansalaissota, nuollaan sen haavat,
koetaan uusi sota, jonka jälkeen uunista pullahtavat suuret ikäluokat
kapaloituna rivistönä isiensä syleihin.
![]() |
Jukka Puotila, Aarni Kivinen, Kristiina Halttu, Timo Tuominen,
Seppo Pääkkönen, Sari Mällinen, Katariina Kaitue ja Anna-Riikka Rajanen (Kuva Tuomo Manninen) |
Vain presidentit kommentoivat maan tilaa, screeniltä oikeat
ja parvelta Antti Litja Mannerheimina.
Pikakelauksella painellaan 60-luku, samoin 70-luku
poliittisine painotuksineen ja Korpilammen kompromisseineen ja vihdoin 80-luku,
jolloin kabineteissa aletaan pedata tulevien vuosikymmenten linjauksia.
Uudenlainen teatteri-ilmaisu on ilmiselvää. Siinä on
julistavia piirteitä, dokumentaarisuutta, satiiria, musiikkiteatteria, vahvaa
visuaalisuutta ja sydänalassa tuntuvaa äänivallia.
Väliajan jälkeen sukelletaan 90-luvun lamaan, sen hoitoon ja
jatketaan suoraan tämän päivän EU-kriisiin.
Kolmas tie on kompromissia sosialismin ja vapaan
markkinatalouden välillä. Neljäs tie on jotain sen jälkeen tulevaa. Mitä? Sitä
näytelmä yrittää pohjustaa.
Hurmioitunutta
heittäytymistä
On merkittävää, että juuri Kansallisteatterin näyttämöllä
parahtaa hätähuuto Suomen kohtalosta.
Valtava määrä tietoa on paketoitu ymmärrettävään muotoon,
vaikka osa siitä ylittääkin vastaanottorajan.
Esitys on visuaalisesti komea ja se liikkuu ja liikuttaa.
Kun Oi kallis Suomenmaa kaikuu loppupuolella, löytää itsensä tunnenurkkauksesta.
Sitä ennen katsoja vakuutetaan armottomalla faktalla,
suoraan asiakirjoista ja poliitikkojen puheista. Taustalla häärivät talousgurut,
joiden sanoma on liki uskontoa, niin kauan kuin se palvelee haluttua tarkoitusta.
Musiikilla merkitään eri aikojen kuvastoa. Tanssilavoilta
siirrytään protestilauluihin ja sitten hypätään Freestyler-tyylillä Eurooppaan
ja Las Ketchupin rallatukseen. Eurohymni alkaa soida yhä useammin, mitä
lähemmäs tätä päivää tullaan.
Näyttelijöiden urakka on melkoinen. He vaihtavat rooliaan
kaiken aikaa. Tempo kiihtyy loppua kohden niin että peruukkejakaan ei ole aikaa
laittaa suoraan. Imitoitavien hahmojen määrä on loputon, Kekkosesta Merkeliin
ja Barrosoon.
![]() |
Timo Tuominen, Kristiina Halttu, Seppo Pääkkönen, Anna-Riikka
Rajanen, Juha Varis ja Katariina Kaitue (Kuva Tuomo Manninen). |
Kähmintää, salaisia sopimuksia ja suoranaista valehtelua
valuu mielin määrin päättäjien suusta. Hyviksiä ja pahiksia voi joukosta etsiä.
Kun kaiken jälkeen hiljennytään taas kokoussalin kahvitilaisuuteen,
vain eturivi saa pelliltä pullaelttapalansa.
Viimeistä kuvaa ei suositella lasten katsottavaksi.
Screeneillä liekehtii Eurooppa, miljoonat apua kaipaavat, joilla vielä äsken
meni ihan hyvin.
Esitys riisuu aseista, ei tee edes mieli etsiä heikkoja
kohtia vaan nielaisee sen sellaisenaan, sulattelee rauhassa.
Pirjo Puukko
Kommentit
Lähetä kommentti