Pian aika koittaa
Hämeen Sanomat 11.9.2012
Aika koittaa absurdina Riihimäen Teatterissa
Line Knutzon: Pian koittaa aika. Suomennos: Eira Johansson.
Ohjaus: Maiju Sallas. Lavastus: Kalle Ropponen. Puvut: Tiina Joutsen.
Valosuunnittelu: Kalle Ropponen. Äänisuunnittelu: Kari Paukola. Ensi-ilta Riihimäen
Teatterissa 8.9.2012.
Riihimäen Teatterin uutuusnäytelmää katsoessaan kannattaa
unohtaa logiikka alkuunsa. Line Knutzonin teksti panee nimittäin ajan kulumisen
ja ajankohdat varsin villiin järjestykseen. Kaikki on näytelmässä suhteellista.
Henkilögalleria pysyy samana, mutta sekin elää
assosiatiivisesti loikkien. Ollaan nuoria mutta voidaan olla myös köpötteleviä
vanhuksia.
Näytelmän ihmiset ovat aikamoinen omituisten otusten kerho.
Karrikoinnilla on tavoitteensa, mikä avautuu vähitellen esityksen edetessä.
Kalle Ropposen lavastus ilmentää mainiosti näytelmän
absurdiutta. Tilaa ei oikeastaan voi määritellä joksikin tietyksi. On siinä
viitteitä asunnosta, mutta laidoilta löytyy muun muassa betoniseinäisen,
urbaanin kaupungin ilme. Turmeltunutta luontoa peilaavat kalseat puunoksat, joilla roikkuu
muovijätettä.
Maiju Sallaksen ohjaus pyrkii liioitteluun, jopa
karnevalistiseen ilmeeseen. Aika ajoin se toimii loistavasti, mutta puuskuttaa hieman
turhalla volyymilla. Väliin pannaan pyörivä näyttämö villiin lentoon niin, että
roolihahmot saavat tehdä töitä pysyäkseen mukana.
Tulkintaan tarvitaan
vääntöä
Teemoja näytelmästä voi etsiä kuin parisuhteen
runsaudensarvesta. Rakkaus, sen puute, erotiikka, vanhemmuus ja lopulta vanhenemisen
ja kuoleman pelkokin kurkkivat repaleisen näyttämökuvan nurkissa.
Tunnelma riippuu aina siitä, kenen näkökulmasta asioita
tarkastellaan. Ehjää tarinaa on turha etsiä. Jokainen vetää näyttämöllä juonta
omaan suuntaansa.
Rebekan (Katja Peacock) ja Hilbertin (Sami Hokkanen) kodissa
ollaan. Sinne tullaan, siellä juhlitaan, riidellään ja siivotaan.
Tämän pariskunnan ristiveto syntyy jatkuvasta kilpailusta.
Kumpi saa haluamansa tilan? Heillä ei ole lapsia, ja sitten yhtäkkiä heillä
onkin monta lasta. Vain yksi saadaan näytille ja tämäkin on jo ylittänyt
viidenkympin rajapyykin.
Toisen pariskunnan muodostavat hysteerinen John (Tatu
Siivonen) ja hänen ainakin yhtä hysteerinen vaimonsa Ingrid (Cécile Orblin). Heidän
ongelmansa on ylipäätään näkyä, olla olemassa, olla pelkäämättä.
Rebekan ja Hilbertin taloutta ja lapsia hoitaa militantin
ottein toimiva Oda (Mira Kivilä). Hänen suustaan kuullaan se, mitä muut eivät
rohkene ääneen sanoa.
Kaikki huipentuu Rebekan syntymäpäiviin, jonne saapuu yllättäen
Rebekan ja Hilbertin poika, Kullanmuru. Tämä liki vanhuusiän portteja
kolkutteleva lapsi hämmentää soppaa karkealla kouralla.
Kaiken taustalla elävät luonto ja vuorokaudenajat vahvasti. Ihminen
on osa luonnon yllättäviä ilmentymiä. Valaistuksella saadaan kaikki kiedottua
yhteen ja toisistaan riippuvaisiksi.
Esitys on paikoin hihityttävä yllättävine pirskahduksineen.
Koominen onnistuu silloin, kun se tehdään ohimennen, painottamatta.
Erityisesti Mira Kivilä vie kyynisenä hahmona mainiosti taloudenhoitajan
rooliaan.
Esityksen jälkeen on hieman hämmentynyt olo. Mitä tällä
tarinalla haluttiin kertoa? Aikamoista tulkinnallista vääntöä pitää tehdä, että
langanpäistä saa kiinni. Ja ovatko ne edes oikeita langanpäitä?
Pirjo Puukko
Kommentit
Lähetä kommentti