Pahuus
Hämeen Sanomat 12.9.2012
Silmittömän väkivallan Pahuus jättää syyt piiloon
Jan Guillou: Pahuus. Ohjaus ja dramatisointi: Pasi Lampela.
Lavastus: Katri Rentto. Puvut: Anna Sinkkonen. Valosuunnittelu: Harri Kejonen.
Äänisuunnittelu: Esa Mattila. Kantaesitys Suomen Kansallisteatterin pienellä
näyttämöllä 5.9.2012.
Ruotsalainen Jan Guillou kirjoitti omien kokemustensa pohjalta menestysromaanin Pahuus (1981). Stjärnsbergin eliittisisäoppilaitoksen vallankäytön pohjamudissa kihisevät halu nöyryyttää, häpäistä ja tuhota heikompi tai sosiaalisesti alempiarvoinen.
Kuvassa Vesa Vatanen ja Jesse Vinnari. (Kuvaaja Yehia Eweis) |
Ruotsalainen Jan Guillou kirjoitti omien kokemustensa pohjalta menestysromaanin Pahuus (1981). Stjärnsbergin eliittisisäoppilaitoksen vallankäytön pohjamudissa kihisevät halu nöyryyttää, häpäistä ja tuhota heikompi tai sosiaalisesti alempiarvoinen.
Pasi Lampela on dramatisoinut ja ohjannut romaanin pohjalta
näytelmän, joka alkaa 14-vuotiaan Erik-pojan kohtuuttoman julman isäsuhteen
esittelyllä. Erik oppii väkivallan eri muodot myös tukholmalaisten jengien koulimana.
Julmuuden syitä näytelmä ei avaa, ei kotona eikä koulussa
tapahtuvaa. Koulun kurista ja kasvatuksesta vastaava toverineuvosto on aina
ollut olemassa ja sillä on opettajakunnan siunaus.
Syyttä rangaistussa ihmisessä itää joko kostonhalu tai oikeudenmukaisuuden
siemen. Sitä, miksi Erik sisäoppilaitokseen jouduttuaan valitsee
väkivallattomuuden, ei avata. Kotona nujerretusta hiirulaisesta sukeutuu oikeudenmukaisuuden
asiaa ajava sankari.
Katri Rentto on lavastanut oivaltavasti näyttämön kalseaksi uimahallitilaksi,
joka toimii valtataisteluiden areenana. Se ulottaa pelon ilmapiirin myös
päähenkilön yksityiseen tilaan.
Uskottavat nuoret
teatterikoululaiset
Pahuuden ilmentymät peilaavat tämän päivän koulukiusaamista
ja käsittämättömiä väkivallantekoja niin yhteiskunnassa yleensä kuin neljän
seinän sisälläkin. Näytelmältä olisi kuitenkin odottanut jonkinlaista
psykologista kaivuutyötä ja kauheuksien seurausten analyysia. Nyt näyttämöllä
tirskuu veri alituisen uhan ilmapiirissä.
Uskottavuutta esitykseen tuovat Teatterikorkeakoulun
opiskelijat, jotka roolittavat kaikki nuoret henkilöhahmot.
Kun fokus on kuitenkin silkan väkivallan ilmentämisessä,
jäävät hahmot väistämättä yksitasoisiksi.
Vesa Vatasen Erik tarjoaisi mahdollisuuden monikerroksisen
roolin rakentamiseen. Kykyäkin Vatasella ilmiselvästi siihen olisi, mutta
valittu suoraviivainen uho jättää kerrokset kulkematta.
Kalle Lambergin lukutoukka-Pierre kuvataan pelkurina, joka
on valmis mukautumaan kaikkien nöyryytysten ehtoihin. Roolin vahva koominen liimapinta
on arveluttava.
Johannes Holopainen väläyttää toverineuvoston johtaja
Bernhardina ja myöhemmin myös syrjäytettynä johtajana näyttelijäntyössään
hienovireisiä sävyjä. Hänen paikkansa valtaavan Jesse Vinnarin Otto on myös
vakuuttava roolityö.
Näytelmän aihealue käynnistää ajatusprosessin. Näyttämöllä
tapahtuva jatkuva hakkaaminen ja julmuus nostattavat epämiellyttävyystason
korkealle. Väylää kuvioiden ymmärrykseen ei kuitenkaan tarjoilla.
Pirjo Puukko
Kommentit
Lähetä kommentti