Kaunotar ja hirviö
Hämeen Sanomat 8.9.2012
Kilpakosijoiden ja ilkeiden siskojen kisa
Hämeenlinnan teatterin Kaunotar ja hirviö on visuaalisesti
nautinnollinen
Kaunotar ja hirviö. Vanhan kansansadun pohjalta kirjoittanut
Sirkku Peltola. Ohjaus: Reija Isosuo. Lavastus: Eira Lähteinen. Musiikki: Petri
Lapintie. Pukusuunnittelu: Satu Suutari. Valosuunnittelu: Hannu Suutari.
Äänisuunnittelu: Pasi Lehtinen. Ensi-ilta Hämeenlinnan Teatterin päänäyttämöllä
6.9.2012.
Kaunotar ja hirviö kuuluu niihin kansansatuihin, joista
kukin aikakausi on tehnyt oman versionsa eikä sadun tenho tunnu katoavan.
Hirviömäisen ruman ja rujon hahmon sisäinen kauneus
paljastetaan erilaisten kiemuroiden kautta. Ulkoinen kauneuden ihailu taasen
asetetaan naurun ja pilkan kohteeksi. Mikä ettei, teema sopii hyvin tähänkin
päivään, joka usuttaa jo lapsia kauneusihanteiden perään.
Sirkku Peltola on poikennut käsikirjoituksessaan tutusta,
mainetta niittäneestä Disney-versiosta ja tuonut tarinan kuljetukseen
toisenlaisia elementtejä. Näyttämöllä on muun muassa vahva Tuhkimo-painotus
ilkeine sisarineen.
Reija Isosuon ohjaus panostaa vahvaan koomiseen ilmeeseen ja
kuljettaa juonta rivakasti. Eira Lähteisen lavastus on kevyen läpinäkyvä ja mahdollistaa
hienosti siirtymät paikasta toiseen.
Mehevät kilpakosijat
Kaunotar on kaunis, vaatimaton ja kiltti. Sisaret
keskittyvät haaveilemaan ja tavoittelemaan hurmaavia asuja ja kalliita koruja.
Ja tietty nämä sisaret ovat luonteeltaan hyvin ilkeitä ja itsekeskeisiä.
Isäpappa puuhailee keksintönsä parissa, jonka pitäisi
mahdollistaa tie vaurauteen. Perheen pikku talossa poksahtelevat tuon tuosta
epäonnistuneet viritelmät. Savupöllähdykset tuntuvat naurattavan katsomon
pikkuväkeä kovasti.
Kaikkein mehevimmät naurut saavat kuitenkin Kaunottaren
kilpakosijat, herrat Topuan ja Hosuan. Ja kyllä nämä veijarit varastavat
Hämeenlinnan esityksen onnistuneimman osuuden.
Lasse Sandberg ja Turkka Mastomäki tekevät erittäin hienoa
työtä. Sandbergin keimaileva kukkopoika ja Mastomäen viisasteleva hölmö
virittävät sellaisen ilotulituksen näyttämölle, että sitä on riemu katsoa.
Näiden miekkosten vastapelureina tepsuttelevat myös ilkeät
siskot varsin huvittavin elkein. Johanna Reilin ja Katariina Kuisma-Syrjä
suipistelevat suitaan ja nostavat nokkiaan kipitellessään milloin minkin kujeen
tai vaateen perään.
Harri Ekosen keksijä-isä pyörii innovaatiomaailmassaan posket
innosta hehkuen ja pyrkii toteuttamaan tyttäriensä toiveet.
Kilpakosijoiden ja ilkeiden siskojen välinen jännite
virittää sähköisen latauksen näyttämölle. Näiden hahmojen kautta nousevat
mielenkiintoisimmat teematkin pintaan.
Sinikka Salmisen kaunotar jää vääjäämättä vähemmän
kiinnostavaksi hahmoksi. Liian hyveellisen ja virheettömän hahmon rakentaminen
mielenkiintoiseksi onkin hankalaa.
Hirviö jää vaisuksi
Ennen esityksen alkua ympärillä kuului jo kuiske, että
kuinkahan kamala se hirviö mahtaa olla.
Ensimmäinen hirviön ilmestyminen hämärälle näyttämölle,
seinäristikoilla kiipeilevänä hahmona lupaakin hyvää. Valitettavasti hirviön
olemus osoittautuukin kovin vaisuksi, kun hän paljastaa kasvonsa.
Lauri Kukkosen nuoren miehen lempeä ääni on ristiriidassa
pelottavaksi tarkoitetun hahmon kanssa. Katsoja tietää heti, että ei noin
kauniisti puhuva hirviö voi olla paha. Erityisen korostunut tuo ristiriita on
hirviön laulaessa.
Visuaalisesti esitys on nautittava. Näyttämöä käytetään
monipuolisesti niin lavasteiden kuin liikkeenkin osalta.
Kaiken kaikkiaan kokonaisuus on puutteistaan huolimatta
pirteän kekseliäs ja yksityiskohdissaan rehevä. Se jaksaa panna pienet katsojat
tapittamaan tiiviisti näyttämölle.
Pirjo Puukko
Kommentit
Lähetä kommentti