Suomen hauskin mies /HKT
Teatteria
teloittajille
Mikko Reitala – Heikki Kujanpää: Suomen hauskin mies.
Ohjaus: Heikki Kujanpää. Lavastus: Pekka Korpiniitty. Musiikki: Timo Hietala.
Puvut: Sari Salmela. Valosuunnittelu: Kari Leppälä. Äänisuunnittelu: Aleksi
Saura. Kantaesitys Helsingin Kaupunginteatterin pienellä näyttämöllä 2.11.2017.
Se alkaa painajaisella, jossa punaiset teloitetut astuvat
ulos pystyyn nostetuista puuarkuistaan ja valtava korppi vaanii vierellä. Se
päättyy painajaismaiseen kuvaan, jossa jättikokoisen Suomen lipun alla makaa
joukko teloitettuja ja P.E. Svinhufvud (Risto Kaskilahti) laskee kukkakimpun
lipun päälle.
Loppukuva on monitulkintainen. Paljolti käsittelemättömiksi
jääneet vuoden 1918 tapahtumat hautautuvat peiton alle ja sen päälle aletaan
rakentaa lintukoto-Suomea.
Mikko Reitala ja Heikki Kujanpää ovat kirjoittaneet
tekstin Suomen hauskin mies, joka
nähdään nyt näytelmänä ja ensi vuonna elokuvana. Teksti on hillitön mustan
huumorin ilotulitus, joka ravistelee historiankirjoja, joiden lehdille on jäänyt
paljon kirjaamatta.
Kujanpää on ohjannut molemmat versiot. Teatteriversio
ainakin vie mennessään, niin traagisten hetkien kuin karnevalismiin kurottavien
kohtausten äärellä. Se, että Iso-Mjölön (Isosaari) vankileirin lohduttomuudessa
synnytetään nauruhanat aukaisevaa komiikkaa, tuntuu ehkä riettaalta, mutta ei
ole sitä.
Tekstin pohjana ovat tositapahtumat, joissa teatteriväkeä ja
muita taiteentekijöitä vietiin vankileireille. Ronski huumori oli
selviytymiskeino. On kerrottu, että Iso-Mjölön leirillä esitettiin eduskunnan
kuningasäänestyksestä satiirinen näytelmä.
Helsingin Kaupunginteatterin kahdella näyttämöllä kuvitetaan
nyt samaa aikakautta kuningashaaveineen. Kun suuren näyttämön näkökulma asettuu
päättäjien pöytiin, ollaan nyt toisella laidalla, nälkäkuoleman partaalla
viruvien punavankien vierellä. Heitä vahtivat omia henkilökohtaisia
aateloimishaaveitaan tuumailevan kapteeni Hjalmar Kalmin (Rauno Ahonen) käskyttämät vartijat.
Näytelmän päähenkilö on Toivo Parikka (Martti Suosalo), Työväenteatterin johtaja ja erityisesti koomisissa
rooleissa loistanut näyttelijä. Hän ja koko näyttelijäkaartinsa ovat syytettynä
ja kuolemaan tuomittuna kirkkoherran murhasta.
Suosalon Parikka on esityksen dynamo. Alun haparoivan
ilmaisun liuettua hän ottaa tilan ja hallitsee sitä ehdoitta. Parikka puhaltaa
ilmaa väsyneeseen teatteriseurueeseen ja saa sen heittäytymään näyttämöllä
henkensä uhalla.
Heikki Rannan
jääkäriluutnantti on koskettava roolityö. Ystävä ystävää vasten panee nuoren
miehen vaikean valinnan eteen.
Pekka Korpiniityn
lavastus taipuu moneksi. Käkkäräpuiden ja kallioiden merkitsemällä saarella on
rikkinäistä runsautta, jossa jokaisesta kolosta etsitään
eloonjäämismahdollisuutta. Komentajan koti ja elämä on sivussa, puhtaana ja järjestyksessä.
Kari Leppälän
oivaltava valaistus etsii, paljastaa ja piilottaa. Se liikkuu niin kuoleman
kentällä kuin painajaisunien syvissä maisemissa. Se heittää absurdin
parrasvalon vankien esittämään näytelmään, jonka komentaja on tilannut
vieraalleen, Svinhufvudille.
Timo Hietalan
musiikki viimeistelee esityksen niin taustoittajana kuin osallistuvana
elementtinä.
Esitys riepottelee kursailematta kaikkia roolihahmoja. Jokainen
joutuu viivalle tutkailemaan omia asenteitaan ja toimintaansa. Ja näyttelijät,
he venyvät ja taipuvat rooleissaan.
Hämeen Sanomat 7.11.2017
Kommentit
Lähetä kommentti