Pimeä huone / SKT
Neulansilmäkameran kautta koko maailma
Okko Leo, Pimeä huone. Ohjaus, Aleksis Meaney. Lavastus,
Pyry Hyttinen ja Aleksis Meaney. Pukusuunnittelu, Auli Turtiainen. Valo- ja
videosuunnittelu, Pyry Hyttinen. Äänisuunnittelu, Mikki Noroila. Kantaesitys
Kansallisteatterin Willensaunassa 15.11.2017.
On meri, aallot ja hiekkaranta. Hannes on tullut ties
monennenko kerran tarkistamaan, onko valo paras mahdollinen valokuvan
ottamiseen. Lopulta on. Mutta miksi tämä valokuva on tärkeä?
Okko Leon teksti sukeltaa
syvälle perheen tulehduskohtiin, mutta se harsii myös eettiseksi pohdinnaksi maailman
tulehduspesäkkeiden tapahtumia. Neulansilmäkameran vangitsemien kuvien kautta
avataan erilaisia teemoja.
Pimeä huone on kolmen
näyttelijän voimin esitetty proosarunomainen teos. Sen kieli kulkee
ylärekisterissä ja se pyrkii kietomaan katsojan aaltoihin, joiden tulkinta ei
ole helppoa. Kuten valokuvauksessa, näytelmässä rajataan ja valitaan.
Näyttämölle asetutaan kuin valokuvaan, eri asentoihin ja eri
kokoonpanoihin.
Seinillä elää videomaailma, meri ja näytelmän henkilöiden
toinen puoli, ylösalainen järjestys. Pääosin näyttämö on vain osin valaistu,
kuljetaan pimeän laidalla, varjoissa. Pyry
Hyttisen valokuvamaailmaa valoin ja varjoin jäljittelevä näyttämökuva on kiehtova.
Nuori nainen ja mies, kaksoset Riikka ja Hannes,
pyristelevät kuuluisan valokuvaajaisä Seamuksen ankaran katseen alla.
Tyttärelle on osunut enemmän isän mieleisiä ominaisuuksia ja hän on jatkanut
isän jalanjäljissä valokuvaajana. Särö sisarusten väliin on lyöty.
Isän pettymykseksi tytär päättää lopettaa kuvaamisen ja
Hannes ottaa hänen paikkansa, vaikkei isä luotakaan poikansa taitoihin. Hanneksen
on lunastettava paikkansa, ja se tapahtuu kuin myyttisessä sankaritarinassa,
jossa matkustetaan kauas tekemään urotekoja. Hanneksen uroteko on näytelmän
alussa otettu valokuva. Mutta riittääkö se isälle?
Leon tekstitaso on rankanpuoleista lohduttomuutta. Aleksis Meaneyn ohjaus kertaa
lohduttomuuden panemalla näyttelijät tulkitsemaan tekstiä synkkinä, pelokkaina
tai aggressiivisina. Kepeyttä ei ole, ei iloa eikä toivoa.
Pirjo Määttä ja Tero Koponen kaksosina ja Seppo Pääkkönen isänä kulkevat läpi
näytelmän pateettisuutta lähentelevä tuska kulmissaan. Kuin kaikki tummat
pilvet olisivat osuneet juuri tämän perheen ylle. Isän ja pojan katkeileva
suhde siirtyy sukupolvelta toiselle, sillä Hanneksen 14-vuotias poika Marius,
joka on läsnä, mutta pois rajattuna, katoaa isältään.
Näytelmä ei ole tarinoita rakastaville tai helppoa
katsomiskokemusta kaipaaville. Puolitoistatuntinen väliajaton esitys sylkee kuvia,
tunnelmia ja eettistä pohdintaa, ja jättää katsojan tulkittavaksi, mikä tässä
oli tärkeintä. Seurattavia polkuja on liikaa.
Kommentit
Lähetä kommentti