Mannerheim ja saksalainen suudelma/HKT
Suomen kohtalonhetket
tiiviinä pakettina
Juha Vakkuri: Mannerheim ja saksalainen suudelma. Ohjaus ja
sovitus Kari Heiskanen. Lavastus Antti Mattila. Puvut Elina Kolehmainen.
Valosuunnittelu Mika Ijäs. Äänisuunnittelu Eradj Nazimov. Videosuunnittelu Toni Haaranen. Kantaesitys Helsingin Kaupunginteatterin suurella näyttämöllä
25.10.2017.
Helsingin Kaupunginteatteri tarttuu Suomi 100 -teemaan Juha Vakkurin Mannerheim ja saksalainen suudelma -näytelmällä. Tekstissä astutaan
piirun verran marsalkan yksityishenkilön näkökulmaan, mutta fokus on kuitenkin
Suomen luotsaamisessa tunnustetuksi itsenäiseksi valtioksi ja myöhemmin jatkosodan
kohtalonhetkien kuvauksessa.
Pääosin ollaan saleissa ja komentokeskuksissa, joissa päätöksiä
tehdään. Nimiparaati menisi helposti ohi, ellei taustalle heijastettaisi
autenttisia kuvia ja tekstejä. Vaikka tapahtumia on kerrattu monissa aiemmissa
näytelmissä ja osa historian henkilöistä on tuttuja, nopeatempoinen esitys
vyöryttää melkoisen joukon niin suomalaisia kuin saksalaisiakin nimiä
näyttämölle.
Jakautuneen kansan ahdinkoa selvittelevät näytelmän alussa
Mustion kartanon herra Hjalmar Linder (Pertti
Sveholm) ja Mannerheim (Asko Sarkola).
Linder on humaani hahmo muuten kovin sotilasvaltaisessa ja
valtiohallinnollisessa joukossa, ja lisäksi hän on tarkkanäköinen
aikalaishavainnoija.
Linderin kautta esitystekstiin saadaan myös lemmenjuova, kun
Mannerheim rakastuu Kitty LInderiin (Kirsi
Karlenius). Vuosia jatkunut suhde päättyy, kun Mannerheimin entinen puoliso
Anastasia (Helena Haaranen) ei anna
avioeroa.
Kari Heiskasen
ohjaama esitys on todella tiivis historian oppitunti. Se ei ole paperinmakuinen
eikä pölyinen, mutta mitään uusia, shokeeraavia näkökulmia se ei tuo esiin. Suomen
historiasta erityisesti kiinnostuneelle teksti aukeaa parhaiten.
Suuria joukkokohtauksia ei ole, joten lavastuksen tyyli on
viittauksenomainen. Alkupuolen näyttämökuva on kuin juuri itsenäistyneen maan
jäsentymätön tila. Erilaisia tuoleja sikin sokin pitkin suurta näyttämöä. Vuosi
on 1918 ja kansa kaikkea muuta kuin yhtenäinen.
Vähitellen tuolien tyylit ja asetelmat muuttuvat, kun liikutaan
muualla Euroopassa ja kun toisen maailmansodan loppuselvityksiä tehdään.
Sarkolan Mannerheim ei pelkästään äkseeraa vaan käyttää
useampia rekisterejä. Lisäksi hän viljelee kosolti ironiaa. Vakkuri ei ole
kirjoittanut Mannerheimiaan pelkäksi sankariksi. Horjahduksia on mukana.
Koska suurin osa roolihahmoista on univormupukuisia
sotilaita, määrittyy ilmaisu sen mukaan. Diplomatia sukkuloi käskyjen väleissä.
Kaivattua kevennystä sotilasaksenttiin tuovat kohtaukset, joissa ollaan
komentokeskuksen ulkopuolella. Esimerkiksi Mannerheimin matka Hooverin (Eero Saarinen) luokse keskustelemaan
ruoka-avusta on sellainen.
Näyttelijäntyö on rikkeetöntä. Pitkälle aikajaksolle
asettuva kuvaus on napakka kokonaisuus, jossa ei jaaritella.Pieni näyttämö olisi ehkä riittänyt, sillä esitys jää suurella
näyttämöllä etäiseksi.
Kommentit
Lähetä kommentti