Kirka-musikaali
Enemmän kuin laulaja
Matti Laine: Kirka – Surun pyyhit silmistäni. Ohjaus: Kari
Rentola. Musiikin sovitus ja kapellimestari: Risto Kupiainen. Koreografia:
Mindy Lindblom. Lavastus: Antti Mattila. Puvut: Elina Kolehmainen.
Valosuunnittelu: William Iles. Kantaesitys Helsingin Kaupunginteatterin
Peacock–teatterissa 2.2.2017.
Aivan ensimmäiseksi, Kirka-musikaalin elämäkerrallinen osuus loppuu juuri oikeaan paikkaan eli siihen, kun ura lähtee uudelleen lentoon Surun pyyhit silmistäni -kappaleen myötä. Laulajan tarinaa kehystävät aloitusbiisi Tie huomiseen ja päätösbiisi Born To Be Wild. Näiden väliin kuroutuu helsinkiläispojan unelmien toteutumiseen ja sen kovaan hintaan pureutuva tiivistetty kuvaus.
Emigranttiperheen pojat Sammy ja Kirka katselevat talonmiehen
takaa-ajamina pojankoltiaisina kaupungin kattojen yli ja haaveilevat
tähteydestä. Kirkalla on mummolta saatu haitari, joka on vinkki musikaaliseen
taustaan.
Aikalaiskuvaa 60-luvun Helsingistä maalataan stadin slangin
kautta, ja erityisesti Remun
astuminen kuvaan reväyttää ajan murroksen rokkielkeineen värikkäästi auki. On
opittava uusi pukeutumistyyli ja liikekieli. Tangon ja iskelmän valtaamat lavat saavat energisen
kilpailijan. Alkuun keikkoja on mitättömän pienissä paikoissa Helsingin
laitakaupungin klubeissa, ja palkkiot sen mukaan. Kiltin rock-laulajan
siirtyminen D-tuotantoon johtaa listojen kärkeen, mutta myös musiikilliseen
ristiriitaan.
Matti Laineen
kirjoittama teksti jättää sopivasti ilmaa väliin, ei pureskele puhki voittoja
eikä tappioita. Se viipaloi niin yksityiselämän herkkiä hetkiä kuin uran
etenemistä säännöstellen mutta riittävästi.
Kari Rentolan
ohjaus kuvaa tähteä ja hänen perhettään hellästi vaan ei makeilevasti.
Suomalainen musiikkibisnes tallaa lavalle melkoinen huumorikaulus lepattaen. Esimerkiksi
liioitellun karrikoidut henkilökuvat Remusta, Dannysta, Kisusta ja Kassu Halosesta ovat vahvan mausteiset
– puhumattakaan Unto Nuoran
verrattomasti esittämästä Sopotin laulukisan kapellimestarista.
Yksi musikaalin kauneimmista kohtauksista on se, kun tieto
Sammyn kuolemasta saapuu. Savuavana pyörivän autonrenkaan ympärille rakennettu
lyyrinen tanssiosuus pysähdyttää ja koskettaa.
Heikki Ranta on
ensi-illan Kirka. Roolissa vuorottelee hänen kanssaan Kalle Lindroth. Ranta tavoittaa Kirkan olemuksen hyvin. Johtuneeko Kirka-sävyn
tavoittelemisesta lauluosuuksissa, että nuotit eivät joskus osu kohdilleen? En
pitäisi äänellistä imitointia lainkaan pakollisena.
Sami Hokkasen
Sammy on tuulispäisenä isoveljenä erinomainen – jopa ulkoisesti kovin Sammyn
näköinen. Levoton hahmo kulkee omia teitään ja häslää naisten ja rahan kanssa. Vaikka Muskan rooli on pieni, Raili Raitalan hahmo vangitsee huomion. Jon-Jon Geitelin
Danny ja Petrus Kähkösen Remu riemastuttavat
joka kerta lavalle ilmestyessään.
Näyttämölle levittyvä maailma Suomea kiertävine muusikoineen
ja tanssijoineen kuvaa yhtä aikakautta hellän kirpeästi. Peacockin rajalliset
puitteet saattavat olla jopa hyväksi, sillä mahdottoman suureelliseen kuvaan ei
lavastuksen eikä akustiikan osalta päästä. Niin kuin ei kuvatun ajan
keikoillakaan.
Risto Kupiainen
on sovittanut musiikin ja hänen johtamansa orkesteri soittaa komeasti.
Kirkan merkitys katsojille tuntuu salin ilmapiirissä
konkreettisesti. On aistittavissa erittäin vahvasti se tunnemaasto, jossa
liikutaan. Kirka oli suomalaisille enemmän kuin vain laulaja.
Hämeen Sanomat 7.2.2017
Kommentit
Lähetä kommentti