Nummisuutarit Kansallisteatteri
Uskollinen ja uskoton Nummisuutarit
Aleksis Kiven
Nummisuutarit. Sovitus Janne Reinikainen ja Eva Buchwald. Lavastus: Kati Lukka.
Pukusuunnittelu Tarja Simonen. Musiikki Timo Hietala. Valosuunnittelu Max
Wickström. Koreografia Milla Koistinen. Ensi-ilta Kansallisteatterin Suurella
näyttämöllä 23.9.2015.
Aku Hirviniemi @ Stefan Bremer |
Janne Reinikaisen
Nummisuutarit jakaa taatusti katsojakunnan mielipiteet. Päällisin puolin näyttää
siltä, että esitys on erittäin uskoton alkuperäistekstille. Aleksis Kiven yltiöpäinen ajattelu
pyörähtelee kuitenkin näyttämöllä sen verran vahvasti, että uusi muoto olkoon
tervetullut.
Auringonkajossa varjoina liikkuva kyläyhteisö palttoineen ja
lierihattuineen luo heti alussa maagisen tunnelman. Hurmoksellisen
uskonnollinen tutina ja eroottinen lataus ovat Eskon toiminnan pohjana. Isältä
(Juhani Laitala) saatu leijonapaita ja -kaulakääty saattelevat suomipojan rehvakkaasti
maailmalle.
Nummisuutareista on muovattu mitä ajankohtaisin ja
yhteiskunnallisin. Rytmitys liikkuu riehakkaan
ja viipyilevän välillä. Katsojalle tarjoillaan maailma houkutuksineen, vaaroineen ja seurauksineen.
Esko on perusjätkä, joka ei halua maailman muuttuvan. Hän kahlaa
kuitenkin vuosisadan läpäisevän maailman, missä turmeltumaton ajattelu on
naiiviutta. Etsittynä rosvona tienvarrelle on pystytetty Juha Sipilän kuva ja Kreetansa Esko menettää vierasta kieltä
puhuvalle muukalaiselle.
Johannes Holopainen ja Paavo Kääriäinen @ Stefan Bremer |
Kosioretkelle lähdetään 1800-luvun maisemissa ja Esko laulaa
onnellisena tiluliinsä. Musiikki soi kuitenkin monen aikakauden tyylilajeina. Hääpari
yllättää juhlakansan trendikkäästi erikoisella häätanssillaan. Hääpöydässä
puhutaan Eskolle outoa kieltä ja oman puheenvuoronsa hän saa pitää suomeksi
vasta luvan perään. Viina virtaa ja viivoja vedetään flyygelin kannelta,
aikahyppyjä tehdään siis monella tasolla.
On hullunrohkeaa ottaa Eskon rooliin koko kansan koomikko. Olen
saanut seurata Aku Hirviniemen
näyttämökarismaa Riihimäen Nuorisoteatterin lavalta lähtien. Eikä se mihinkään
ole kadonnut. Koomikkous ei ole syönyt taiteilijan hienovireisyyttä. Artikulaatiota
voisi tarkentaa, mutta niin kokonaisvaltaisesti Aku hahmonsa tunneskaalaa vie,
että saa puutteen anteeksi.
Visuaalisuudesta ei tingitä missään vaiheessa. Kati Lukan mestaroimassa lavastuksessa
luodaan valoilla ja varjoilla, puvustuksella sekä Milla Koistisen koreografialla mestarillisia näyttämökuvia. Maailma
on ylösalaisin, konkreettisesti päälaellaan olevaa mäntymetsää myöten.
Materiaalia
olisi toki voinut paikoin nipistää, sillä kuvaston ravi tuntuu välillä hukkuvan itseensä.
Kokonaisuus ei välttämättä ole ehjä, eikä liene sellaiseksi
tarkoitettukaan. Jonkin verran kikkoja on leimailtu innostuksen vallassa liikaa.
Ristiinpukeutumisen tarkkaa osoitetta en tavoittanut.
Hauska ja traaginen hakkaavat otsiaan yhteen ja lopputulos
on karmea, mutta sama meno jää jatkumaan Eskon tuhotyön jälkeen,
auringonkajossa tutistaan jälleen hurmoksellisesti.
Tuomas Rinta-Panttila ja Leo Honkonen @ Stefan Bremer |
Hämeen Sanomat
Kommentit
Lähetä kommentti