DADA 99 Riihimäki
Leivotaan dada-pullaa ja hämmennetään todellisuutta
DADA
99 Riihimäki. Todellisuuden tutkimuskeskus Riihimäen Teatterissa. Konsepti:
Johanna Hammarberg. Ohjaus: Johanna Hammarberg ja Maria Oiva. Valot: Sami
Rauhala. Äänisuunnittelu: Kari Paukola. Ensi-ilta Riihimäen Teatterissa
5.9.2015.
Ensimmäisen maailmansodan uhan alla
zürichiläisessä Cabaret Voltairessa syntyi taidesuuntaus dada, joka vastasi
järjettömyydellä sodan julmuuteen. Dada eli liikkeenä vain lyhyen ajan ja
muuntui sittemmin muun muassa surrealismiksi (Salvador Dali) ja oli nykytaiteen
edeltäjä.
1960-luvulla dada kurkisteli
yhteiskunnallisilla teemoillaan, mutta jäi silloinkin varsin marginaaliseksi
ilmiöksi julistaessaan ”Art is dead, long live Dada”.
Todellisuuden tutkimuskeskus on
tuonut Riihimäen Teatteriin esitystapahtumien sarjan, jossa yleisö on osa
dadaistista esitystä. Aivan aluksi jokainen saa päähänsä leipurimyssyn ja
rinnuksilleen esiliinan. Sitä seuraa käsky mennä käsien pesulle.
Pitkällä pöydällä odottaa taikinan tekemiseen
tarvittava materiaali elintarvikeväreineen, joten tuiki tavallista pullaa ei
pääse alustamaan. Rakkaus ja taide -teeman mukaisten pullien pyörittelyn ja
vääntelyn aikana leipurit keskustelevat annettujen ohjeiden löysässä otteessa.
Ympärillä tapahtuu alati
monenmoista teatteritaiteeseen liittyvää. Jos havainnoi tarkkaan, huomaa olevansa
osa kokonaisuutta, vaikuttavansa sen syntyyn.
Johanna Hammarberg © Kari Paukola |
Taikinan kohotessa Johanna Hammarberg kertoo dadan
historiasta.
Entä teksti, draamateksti? Muutama
autenttinen dadaistinen, kielellisesti kaoottinen katkelma kuullaan Katja Peacockin, Maija
Siljanderin ja Matti Arnkilin
esittäminä. Nähdään äänettömiä tanssikohtauksia ja sirkusakrobatiaa, mutta
muutoin teksti syntyy opastajien ja osallistujien yhteistyönä.
Jokaiseen esitykseen on pyydetty
kaksi vierailijaa, joilla on senkertaiseen teemaan liittyvää asiantuntijuutta.
Ensi-illan vieraina nähtiin elämäntaiteilija Olli Soini ja luokanopettaja ja vihreä poliitikko Sari Jokinen, jotka kertoivat omasta
rakkaussuhteestaan taiteeseen. He olivat ennakkoon myös miettineet muutaman
väittämän, joista osallistujat saivat pienissä ryhmissä vääntää kättä
näyttämökahvilan pöydissä.
Mitä tällä esityksellä
tavoitellaan? Ennen kaikkea dada rikkoo normeja, kaataa vallitsevia
raja-aitoja, kyseenalaistaa ja yllättää. Kävikö tässä esityksessä niin?
Puheen pulinaa riitti kaiken aikaa,
mutta provosoivimmat elementit tippuivat esityksen suunnittelijoilta. Puvustusta
myöten koettiin hätkähdyksiä.
Jos tuntee pettyneensä, siitä saa
syyttää osin itseään. Kukaan ei estä heittäytymistä kokonaisuutta
rikastuttavaan leikkiin. Kaikkiaan idea on raikas, jopa herkullinen.
Esityskertoja on kymmenen ja teema
vaihtuu joka kerta. Seuraavassa esityksessä 10.9. ruoditaan teatterin kuolemaa.
Maija Siljander, Matti Arnkil ja Katja Peacock ©Kari Paukola |
Kommentit
Lähetä kommentti