Katsastus
Hämeen Sanomat 11.11.2014
Katsastetaan Hillman
ja elämä
Joni Skiftesvik; Katsastus. Ohjaus: Heikki Kujanpää.
Lavastus: Pekka Korpiniitty. Pukusuunnittelu: Sari Salmela. Koreografia: Laura
Huhtamaa. Musiikin johto: Martti Peippo. Ensi-ilta 31.10.2014 Lahden
Kaupunginteatterin Juhani-näyttämöllä.
Kun esirippu aukeaa ja näyttämön esillepano paljastuu, osaa
jo odottaa hauskaa. Edessä on miehinen maisema, autotaivas, rasvalle haiseva ja
pikkuvikoja täynnä.
Joni Skiftesvikin
kirjoittama Katsastus on 70-luvulle sijoittuva nuorenparin kasvutarina, johon
nivoutuu Hillman-merkkisen auton katsastuslupareissu Suomen ja Ruotsin rajan
molemmin puolin.
Juoni rakentuu kehykseen, jossa päähenkilö Vilperi (Tapio Aarre-Ahtio) muistelee lempeästi nuoruuttaan.
Nuori ja vanha Vilperi kulkevat rinnan läpi näytelmän, jota säestää Martti Peipon luotsaama orkesteri.
Esitys alkaa Irwin Goodmanin laululla En kerro kuinka jouduin naimisiin ja päättyy hänen Vain elämää -lauluunsa. Niiden välissä
soivat Rauli Badding Somerjoen ja Hurrigensin monet biisit.
Auto- ja matkaradiot raikaavat ajan säveliä ja nostavat
usein pöhnäisiä mieliä kohti unelmia.
Kaksi aikatasoa avaa mahdollisuuden, mutta tuo mukanaan myös
turhan selittelyn vaaran.
Kohtaukset syttyvät ja sammuvat tiiviiseen tahtiin. Loppua
kohti vauhtia lisätään ja koomista ainesta lapioidaan ronskilla otteella.
Liisa Loponen, Jari-Pekka Rautiainen, Hiski Grönstrand © Lauri Rotko |
Heikki Kujanpään
liioitteluun pyrkivää ohjausta vaivaa kuitenkin hahmottomuus, ja se seilaa eri
tyylilajeissa.
Pikkuhauskaa
pikkujouluksi
Ajankuva on erittäin autenttinen aina äitiyspakkauksen
makuupussia myöten. Tekstin nuoret ihmiset ovat myös selkeästi aikansa lapsia
vapaine suhteineen, äitiensä kauhistukseksi. Auktoriteettien aika on ohi.
Näytelmän alkupuoli on hieman kohmeinen. Kohtaukset ovat
irrallisia ja niitä tuntuu vaivaavan liika yrittäminen.
Timo Välisaari, Minna Kivelä, Jari-Pekka Rautiainen, Hiski Grönstand © Lauri Rotko |
Viltterin (Jari-Pekka
Rautiainen) ja raskaana olevan Mallun (Liisa
Loponen) tie kohti avioliittoa on epäromanttinen. Häitä kuitenkin valmistellaan
äidin (Eeva-Kirsti Komulainen)
vastustelusta huolimatta.
Juhlatilaisuus on vaarassa mennä pieleen, kun sulhasen
autonkatsastusreissu venähtää. Sormus kuitenkin pujottuu sormeen ja kunnon
tappelukin häissä saadaan aikaan.
Komiikkaa pusketaan viinanjuonnin, alapäähuumorin ja poikien
kukkokisailun kautta.
Kun neljäntuulenhattulaiset myöhemmin lassoavat poronsarvet
päässä toikkaroivaa Haaparannan kaupunginjohtajaa, ollaan jo
karnevaalitunnelmissa. Ja lisää roiskitaan saamelaisakan synnytyspuuhassa.
Kaiken kohelluksen päätteeksi loppukuvana on silti
vastuullinen isä ja äiti jälkipolvensa kanssa – rasvamontun äärellä.
Jos tarkoitus on hauskuttaa, muutama hyvä oivallus ei pelasta
kokonaisuutta. Esimerkiksi Minna Kivelä
työstää maukkaasti monet roolinsa.
Jos halutaan kertoa syvempi kasvutarina, eväät siihenkin ovat
aika heppoiset.
Esitystä ei ehkä ole tehty vain pikkujoulunäytelmäksi, mutta
sellaiseksi se nyt jää.
Kommentit
Lähetä kommentti