Humiseva harju
Hämeen Sanomat 22.11.2014
Kauhuromantiikkaa koomisilla
mausteilla
Emily Brontën Humiseva harjun pohjalta dramatisoinut Lija
Fischer. Ohjaus: Maiju Sallas. Koreografia: Jens Walentinsson. Musiikin
sävellys ja sovitus: Antti Paranko. Lavastus: Eira Lähteinen. Puvut: Satu
Suutari. Ensi-ilta Hämeenlinnan Teatterin päänäyttämöllä 19.11.2014.
Yli sata vuotta on luettu ja sittemmin katseltu Emily Brontën sydänjuuria myöten
riipaisevaa tarinaa, jonka tapahtumapaikkana on nummimaisema. Sen kivikkoisessa
maastossa todistetaan kaiken läpäisevää rakkautta, joka syöksyy vääjäämättä
kohti tuhoa.
Humiseva harju on jaksanut kiinnostaa niin tekijöitä kuin lukijoita.
Raastavan parisuhteen synnyttämä yltiöpäinen koston teema tarjoaa ronskin
annoksen tunnetta laidasta laitaan.
Maiju Sallaksen
Hämeenlinnaan ohjaama näyttämöversio on eriskummallinen tyylilajien sekoitus.
Dialogin rinnalle on tuotu tanssillisuutta, nukketeatteria
ja musiikkia. Dialogi itsessään on välillä
todesta otettavaa ilmaisua, mutta sukeltaa välillä varsin omintakeisiin
maailmoihin. Liioittelulle annetaan siivet ja lopputulos saa paikoin koomisia
piirteitä.
Markus Virtanen, Jens Walentinsson ja Johanna Reilin © Tommi Kantanen |
Esitys näyttäytyy minulle kuin aikuisille suunnattuna
satuna. Siinä on jopa kertoja, joka tarjoaa näyttämättä jääneet juonenkäänteet
katsojalle.
Olen näkevinäni kaikuja Disneyn piirretyistä elokuvista ja
viittauksia vanhoihin satuihin. Tulkintaan usuttavat hahmojen ulkoinen olemus
sekä yliluonnollisen materiaalinen läsnäolo.
Eira Lähteisen
lavastus toimii hyvin kahden kartanon välisenä taistelutantereena, niin
fyysisenä paikkana kuin ihmismielen maisemana.
Kikat ja konstit
vievät huomion
© Tommi Kantanen |
Näytelmän alku on tanssikohtauksineen mystinen. Siitä
siirrytään kauhutaloksi valaistuun Earnshawn tilaan. Vähitellen talo maalautuu
lämpimään valoon ja taloudenhoitaja Nelly (Johanna
Reilin) aloittaa tarinansa.
Isä Earnshaw tuo markkinoilta likaisen pojan, jonka ottaa
kuin omakseen. Isän hahmo on minulle käsittämättömäksi jäävä valtava päätön
palttoo.
Cathy-tytär kiintyy poikaan, mutta hänen veljensä Hindley
ei, sillä hän tuntee jäävänsä syrjään. Isän kuoltua Hindley ajaakin Heathcliff-nimen
saaneen tulokkaan tallipojaksi.
Cathyn ja Heathcliffin leikki muuttuu vuosien myötä
rakkaudeksi, joka ei voi saada täyttymystä avioliittona. Tämä on koko tarinan
sydän, joka pumppaa kohtalon käänteisiin kieroilua, julmuutta, tuskaa ja
kylmyyttä.
Esitys hämmentää. Niin on varmaan tarkoitettu. Tyylilajien
sekoitus saa kuitenkin aikaan sen, että kiinnittää enemmän huomiota konsteihin
ja kikkoihin kuin sanomaan.
Epätasaista
näyttelijäntyötä
Liisa Peltonen on
näyttelijä, joka tuntuu tekevän jokaisen roolinsa uskottavan häikäisevästi.
Niin nytkin. Hänen Cathyn ja Catherinen hahmonsa saavat vastaansa epätasaisen
joukon.
Reilinin kertoja-Nelly on vakaa ja viisas nainen, joka
lunastaa paikkansa.
Markus Virtasen
nuori Heathcliff on myös ehjä kuva. Aleksi
Aromaan heitteille jätetty lapsi-Hareton rakennetaan karkean kielen kautta.
Jaksan ihmetellä, että ihmisiä naurattaa niin suunnattomasti,
kun lapsi sanoo näyttämöllä: vittu, perkele, saatana.
Sinikka Salminen, Liisa Peltonen ja Reidar Palmgren © Tommi Kantanen |
Maiju-Riina Huttusen
nuori Cathy on eteerinen hahmo, joka jää vaeltamaan näyttämölle läpi esityksen.
Hän laulaa komeasti itse suomentamansa Kate Bushin Wuthering Heights. Tosin syy sisällyttää tuo laulu näytelmään jää
epäselväksi.
Muut roolit jäävät yksinkertaisesti kalpeiksi.
Kokonaisuus jättää kiusallisen olon. Traagisten tuntojen
keskeen heitetyt hilipatahippan-tanssi, tyynyjen ja nukkehahmojen kanssa
leikkiminen ja koominen aines sekoittuvat keitokseksi, josta en löydä
logiikkaa.
Jos haluttiin satu, olisi pitänyt panna vielä suurempi
vaihde päälle.
Kommentit
Lähetä kommentti