Einsteinin rikos
Hämeen Sanomat 18.11.2014
Kulkurin ja neron
dialogi
Éric-Emmanuel Schmitt: Einsteinin rikos. Suomennos: Timo
Torikka. Ohjaus: Kari Heiskanen. Lavastus: Markku Hakuri. Puvut: Sari Salmela.
Rooleissa: Santeri Kinnunen, Pekka Huotari ja Joachim Wigelius. Suomenkielinen
kantaesitys Helsingin Kaupunginteatterin pienellä näyttämöllä 13.11.2014.
Santeri Kinnunen © Tapio Vanhatalo |
Maailmanrauha on järkkymässä, sillä Hitler on noussut
valtaan. Tämä aihe ei ensi kuulemalta tunnu siltä, että näytelmän keinoin voisi
jotain uutta ammentaa.
Éric-Emmanuel Schmitt
tarkastelee maailmaa usein tunnettujen henkilöiden kautta. Einsteinin rikos tuo näyttämölle maailman tunnetuimman neron, joka
on paennut Saksasta Amerikkaan ja törmää epäonnisen purjehduksensa päätteeksi
rannalla asustelevaan kulkuriin.
Näiden kahden välille syntyy ystävyys ja heidän
keskustelujensa kautta universumia asetellaan paikoilleen niin politiikan,
uskonnon kuin ihmisyydenkin näkökulmasta.
FBI:n agentti käy tenttaamassa kulkurilta keskustelujen
sisältöjä. Muuten ulkopuolinen maailma jäsentyy vain puheen ja äänitehosteiden
kautta. Tehosteita käytetään harkiten, jolloin niiden merkitys myös korostuu.
Markku Hakurin
lavastuksessa yksinäinen laituri pukukoppeineen toistaa koko esityksen muodon
koruttomuutta.
Kepeys kantaa vakavaa
Kari Heiskasen
ohjaama väliajaton esitys on yksinkertaisuudessaan tyylikäs. Ei kikkailla eikä
temppuilla sisällön kustannuksella, on vain ihmiset ajatuksineen tähtitaivaan
alla.
Pekka Huotari ja Santeri Kinnunen © Tapio Vanhatalo |
Kulkurin ja neron ajatustenvaihdon seurauksena syntyy kuva
ajattomasta maapallosta, jolla soditaan iän kaiken. Äärettömän avaruuden
yhdellä planeetalla esiintyy ääretöntä tyhmyyttä.
Tämän tyhmyyden uhreja ovat syyttömät ihmiset, milloin rodun,
milloin uskonnon vuoksi.
Synkästä aihepiiristään huolimatta esityksessä on kepeyttä,
arkisten huolien koomista valotusta sekä lempeää inhimillisyyttä.
Santeri Kinnusen
Einstein on herkillä viivoilla piirretty hahmo. Jonkinlainen perisuru
ihmiskunnan kohtalosta painaa hartiat kumaraan. Rakkaus kaikkia ihmisiä kohtaan
huolettaa enemmän kuin omat henkilökohtaiset menetykset. Toisaalta tutkijan
intohimo purkautuu ryöppyinä. Kinnunen taitaa rytmin.
Pekka Huotari, Santeri Kinnunen, Joachim Wigelius |
Pekka Huotarin mainion
kulkurin tietämättömyyteen on paikoin liimattu turhan paljon kliseisiä tyhmyrin
ilmeitä. Roolihahmon toiminta riittäisi kuvaamaan saman asian,
Suhteellisuusteorian pohjalta syntyvän atomipommin ympärille
kietoutuva tarina on päättäjiä kohtaan kriittinen kannanotto, mutta se ruotii
myös yksittäisen ihmisen kohtaloa ja valintoja.
Sota- ja arkiteemoista nousee ajatelma Sodassa voi kuolla vain kerran, mutta rakkaudessa monta kertaa.
Einsteinista ei tehdä pyhimystä eikä täydellistä ihmistä. Helmojen
perään liikaakin katseleva tiedemies tunnistaa heikkoutensa.
Kulkurin ja neron dialogi jaksaa kantaa. Timo Torikan suomentaman näytelmän
sanoma koskettaa ja panee pohtimaan.
Kommentit
Lähetä kommentti