Kahden ja yhden yön tarinoita
Hämeen Sanomat 26.3.2014
Haaveiden ja
havereiden lähiö
Riku Korhonen: Kahden ja yhden yön tarinoita. Dramatisointi:
Heidi Väätänen. Ohjaus; Juhana von Bagh. Koreografi: Samuli Nordberg. Lavastus:
Salli Kari. Puvut: Salli Kari/Kaisu Heinonen. Valosuunnittelu: Miika Riikonen.
Äänisuunnittelu: Tatu Virtamo. Ensi-ilta Lahden Kaupunginteatterin
Eero-näyttämöllä 20.3.2014.
Mauri haluaa palata lapsuuteen, yhä uudestaan. Lapsuuden
maisema on lähiö, jossa ikkunasta näki suoraan metsään, seikkailuihin.
Punatiiliset kerrostalot olivat täynnä lapsiperheitä, kavereita riitti.
Miksi Mauri pakenee alati lapsuuteen? Hänellä on vaimo ja
lapsi ja kaikki periaatteessa hyvin. Vastausta näytelmä Kahden ja yhden yön tarinoita ei anna. Se heittää katsojan
valtaisan, jatkuvasti muuttuvan maalauksen eteen ja panee miettimään.
Riku Korhosen
samannimisestä romaanista dramatisoitu näyttämösovitus poimii useista
tarinoista yhden, jonka kautta muut tarinat saavat paikkansa.
Käsiohjelmassa ohjaaja Juhana
von Bagh sanoo: jos jotain ei ymmärrä tai jokin menee yli hilseen, niin
ethän anna sen häiritä.
Viiden näyttelijän voimin työstetään kolmisenkymmentä hahmoa
parin vuosikymmenen aikajanalla, puolentoista tunnin mittaisessa
väliajattomassa esityksessä. Vauhtia siis riittää.
Forever Young soi
alussa ja lopussa. Ihmisen sisällä elää kaikkina ikäkausina nuori minä.
Kokonaisuus hahmottuu vaivoin, mutta onnistuu luomaan
erilaisia elämänkaaria mallikkaasti.
Maiju Saarinen, Tatu Mönttinen (© Lauri Rotko) |
Liikkuva ja yhteen
hengittävä ensemble
Korhosen teksti on rikasta. Siinä sykkii aiheen
rosoisuudesta huolimatta runollisuus.
Esitysteksti etsii rytmiä ja liikettä kehon kautta. Se
rakentaa sirpaleilla kollaasia, jossa yksilön maailma on osa yhteisöä,
ristiriitoineen kaikkineen.
Runollisuutta esitykseen tuo toistuva kuorolausunta ja liike.
Samuli Nordbergin
koreografia on oivaltavaa ja näyttelijät sukeltavat liikkeeseen sulavasti ja
hengittävät yhteen.
Esityksen koominen juonne kompuroi. Esimerkiksi
grynderikohtaus palopuheineen pitkittyy tarpeettomasti.
Valittu näkökulma yhden henkilön kautta toimii. Kaikkien
tarinoiden sovittaminen tolkulliseksi kokonaisuudeksi antaa silti aivoille
töitä.
Tatu Mönttisen
esittämä Mauri ei ole ainoa ongelmainen. Itsetunnon kanssa kamppailevia riittää,
eikä heidän huomisensa ole aina ruusuinen.
Maiju Saarinen, Saana Hyvärinen, Elsa Saisio ja Hiski
Grönstrand huhkivat roolin poikineen vauhdikkaasti heittäytyen.
Elsa Saisio, Hiski Grönstrand, Tatu Mönttinen, Maiju Saarinen, Saana Hyvärinen (© Lauri Rotko) |
Lähiö asuinalueena on haaveiden sekä halveksunnan kohteena.
Erilaiset kohtalot risteilevät asukkaiden vaihtuessa. Uudet haaveet liimataan betonilaatikon
seiniin yhä uudelleen.
Lavastus vaihtuu siinä missä väkikin. Näyttämö on ikään kuin
karu nukkekoti, jonka sisustusta roolihahmot siirtelevät tarpeen mukaan.
Esityksen lopuksi maalauksen kangas revitään alas ja nukkekoti
siirretään taustalle odottamaan seuraavaa leikkiä.
Kommentit
Lähetä kommentti