Tyttö, joka käveli – Kansallisteatteri
Kiehtova matka kolmen naisen kanssa
Tyttö, joka käveli,
käsikirjoitus ja ohjaus Michael Baran. Dramaturgi: Eva Buchwald. Visuaalinen
suunnittelu: Kimmo Viskari. Valosuunnittelu: Aslak Sandström. Musiikki ja
äänisuunnittelu: Kristian Ekholm. Kantaesitys Kansallisteatterin Willensaunassa
14.3.2018.
Tuskin koskaan olen Willensaunassa joutunut pitämään tarkkaavaisuuttani
niin tiukalla kuin Michael Baranin Tyttö, joka käveli -näytelmää
katsoessani. Teksti on niin tiheää, että hetken herpaantuminen pudottaa
helposti jotain oleellisen tärkeää pois. Ei ole aikaa myöskään miettiä, mitä
monet mikrofonit ja muu rekvisiitta merkitsee. Sen aika on myöhemmin.
Joan Baez laulaa Diamonds and Rust -biisin esityksen
alussa ja yksi näyttelijöistä käväisee säätämässä jotain laitetta. Aivan kun
olisi alkamassa eräänlainen tiedotustilaisuus. Baezin ääni vie väistämättä aikaan,
jolloin naiivin optimistisesti uskottiin maailman parantamiseen rauhanomaisesti,
ja laulun sanat kertovat muistoista.
Muistojen virtaan astuvat myös näytelmän nuori Eret (Aksa Korttila) ja hänen naapurinsa
Edith (Pirjo Määttä), jotka
törmäävät sattumalta kadulla, kun Eret palaa yhdeltä pitkältä kävelyretkeltään.
Molemmat ovat omalla tavallaan eksyksissä elämänsä kanssa. Eretin
opettajaopinnot ovat alkaneet tuntua turhilta haastavan opettajasijaisuuden
jälkeen. Edithin näytelmäkirjailijaura on katkennut yhden mahdottoman
käsikirjoituksen vuoksi.
Törmäystä seuraa hämmennys ja odottamaton ystävystyminen,
jonka seurauksena aikaa vietetään yhdessä Edithin hulppeassa asunnossa
kirjojen, muistiinpanojen ja c-kasettien keskellä. Edith on kerännyt haastattelemalla näytelmän
kolmannen naisen, Ewan (Seela Sella)
muistoja, joiden kauhistuttavuus on ollut liian raskasta purkaa tekstiksi.
Kahden yksinäisen naisen keskusteluissa, jotka esityksessä
ovat lähinnä monologeja, avautuu portti juutalaisvainoihin, mutta myös Michael
Baranin omien opiskeluaikojen Teatterikorkeakouluun ja etenkin sen opettajiin, Turkkaan, Nyytäjään ja Parviaiseen.
Edith on ollut heidän oppilaansa eivätkä hänen ideansa ole saaneet profeettojen
hyväksyntää.
Kävelemisen teema toistuu Ewan pitkässä marssissa läpi
metsien, soiden ja ryteikköjen, kun hän käveli pelastuakseen polttouuneilta. Samalla
tavalla kertautuu ihmisen muistojen merkitys, ymmärryksen mahdollisuus ja se,
miten unohdetaan uudelleen.
Näyttämö on kiehtovalla tavalla epälooginen. Takaseinä on
pramean asunnon katto, josta roikkuvat kristallikruunut, joten lavalla
tapahtuva on kuin seinille ripustettu dokumentaarinen näyttely. Myös mikrofoni- ja erilaisten tallenteiden määrä sekä kirjapinot usuttavat tulkitsemaan tekstiä
todistemäärän kautta.
Kunkin ajan henki on voimakkaasti läsnä. Se määrittelee oikean ja väärän, arvostetun ja arvottoman. Teksti on vakavaa, mutta rypyttää edellisen sukupolven tekemisiä ja asioita koomiseen muotoon.
Näytelmän naiset on puettu mustiin ajattomiin asuihin,
joiden monista kerroksista löytyy niin villaa kuin pitsiä. Ja näiden naisten
askeleet eivät kopise, sillä he liikkuvat villasukissa, ikään kuin varotoimena,
ettei kukaan häiriinny. Kolme E:tä, Ewa, Edith ja Eret kuljettavat tarinaa,
jossa historia muistuttaa olemassaolostaan, vaikka internet toisin väittäisi. Pitää
vain etsiä oikeat lähteet ja muistaa.
Baran on kirjoittanut kunkin roolin omalla erityisellä
tavalla syväksi ja koskettavaksi. Kielellä leikittely on herkullista. Teksti on
musiikkia. Ja tämän musiikin Sella, Korttila ja Määttä tulkitsevat hienovireisen tarkasti.
Esitys ei ole kevyt eikä viihdyttävä, vaan kulkee ankaria
polkuja ja vaatii nyanssien tarkkaa havainnointia.
Kommentit
Lähetä kommentti