Luolasto
Hämeen Sanomat 13.3.2014
Kalliomaalaukset kohtaavat ydinjätteen
Luolasto. Käsikirjoitus ja ohjaus
Laura Ruohonen. Lavastus: Kati Lukka. Puvut: Tarja Simonen. Musiikki: Riikka
Talvitie. Valosuunnittelu: Ville Toikka. Äänisuunnittelu: Heidi Soidinsalo.
Kantaesitys Suomen Kansallisteatterin suurella näyttämöllä 5.3.2014.
Kalliomaalaukset ja insinöörien
numeromerkinnät ovat päällekkäin Laura
Ruohosen kirjoittaman Luolasto-näytelmän
maisemassa. Niissä kiteytyy ajatus ihmisen historiasta.
Taide ja kokemus vai tarkkojen
laskelmien tekeminen? Insinööri ottaa vastuun ponnekkaasti, vaikka laskelmat
voivatkin pettää. Ihmisen kokemus ympäristöstään ei petä koskaan.
Massiivisina kohoavilla
kiviseinillä vaanii mystisiä entisiä, menneen ajan haamuja. Katsojana haluaisin
tietää heistä tarkemmin.
Tilaa vartioi valvomossaan
yksinäinen mies (Martti Suosalo) kanarialintunsa
kanssa. Vain kulkuluvan saaneilla Posivan insinööreillä on asiaa alueelle.
Martti Suosalo (© Stefan Bremer) |
Ruohosen teksti panee henkilönsä
puhumaan omaperäisen runollisella tavalla ja heittää heidät erikoiseen
liikkeeseen. He kulkevat hisseillä ylös alas, kiipeilevät seinillä ja roikkuvat
köysistä.
Monien palasten kokonaisuus
Jonkinlaisen juonilinjan näytelmästä
voi napata, mutta se ei ole esityksen fokus. Juoni leviää kaikkialle, moniin
aikoihin ja kertomuksiin.
Ihminen on asunut luonnonluolissa
ja jättänyt niihin omat merkkinsä. Tänään peruskalliota kaivetaan ydinjätteen
loppusijoituspaikaksi, tulevien sukupolvien hoidettavaksi.
Heikki Pitkänen, Sari Mällinen ja Markku Maalismaa (© Stefan Bremer) |
Tunnelma on pääosin painostava,
mutta sitä rikkovat insinöörikolmikon (Sari
Mällinen, Heikki Pitkänen ja Markku Maalismaa) ronski huumori ja kepeä
musisointi. Kolmikko hokee, että insinöörin kädessä on elämä ja kuolema.
Insinööri rakentaa maailman syvimmällä olevan saunan ja paistaa olmia
luolanuotiolla.
Alma Pöystin arkeologi laskeutuu syvyyksiin etsimään shamaaniluolaa.
Se, etsiikö hän vain sitä, jää avoimeksi. Hämmentävä rakastuminen vartijaan ja
häilyminen antavat ymmärtää, että hän etsii lähinnä itseään.
Petri Manninen (© Stefan Bremer) |
Arvomaailma esitetään hupaisana
uutiskoosteena, jossa kaupunginjohtaja hykertelee saadessaan kotikuntansa ydinjätteen
sijoituspaikaksi, sillä se tietää töitä. Ior Bockia muistuttava valehippi
opastaa luolaan eksyneitä turisteja ja kertoo kummallisia tarinoita.
Helposta kokonaisuudesta ei ole
kyse, sillä Ruohosen ohjaama esitys kaapii julmetun määrän informaatiota
samalle viivalle.
Ihmisen ajattelusta on kyse, oli se
sitten maalauksena, ydinjätteenä tai kristallijärven tyhjien muovipullojen
tertturöykkiönä, mikä onkin näytelmän kaunein kuva.
Kati Lukan lavastama näyttämö on komea, visuaalisesti
mielenkiintoisia elementtejä on riittämiin. Riikka Talvitien musiikki nuolee seiniä, putoilee pisaroina
katosta. Tekniikka toimii.
Kaikkia palasia on hiottu, mutta ne
ovat kovin kaukana toisistaan.
Helmi-Leena Nummela, Alma Pöysti ja Emilia Kokko (© Stefan Bremer) |
Kommentit
Lähetä kommentti