Taju, Helsingin Kaupunginteatteri
Kuinka lapsi rikotaan
Liisa Urpelainen:
Taju. Ohjaus: Laura Jäntti. Lavastus: Antti Mattila. Musiikki: Eero Ojanen.
Valosuunnittelu: William Iles. Äänisuunnittelu: Mauri Siirala. Kantaesitys
Helsingin Kaupunginteatterin Pengerkadun näyttämöllä 10.11.2016.
Ursula Salo ja Santeri Kinnunen ©Stefan Bremer |
Keski-ikäinen nainen pääroolissa, lähdetään vaikka tästä. Tyko Sallisen Taju-tyttären maailma
piirtyy säröineen kaikkineen upeasti Ursula
Salon tulkinnassa. Salo heittelehtii Tajun eri ikäkausissa ja takoo Nikkilän
mielisairaalassa kirjoituskoneellaan niin kauniin tarinan isäsuhteestaan,
että seinätkin parkuvat. Taju Birgitta Tiara tuottaa tarinaa, jollaisen
jokainen lapsi haluaisi vanhemmastaan kertoa.
Näyttämöllä todistetaan kuitenkin toisenlaista todellisuutta.
Irja Salla, nimi jota Taju käytti
kirjailijana, huojuu toden ja mielentakaisen väliä. Menneisyys makaa painavana
otsalla, ja kaiken taustalla kaikuvat isän uhkaavan vaativat askeleet. Vaikka
isä on tuhkattu ja hautaan saateltu, on hän läsnä ja mitätöi.
Kiitos Ursula Salo, roolityö saa hengittämään samaan
tahtiin.
Liisa Urpilaisen kirjoittama
näytelmä Taju ei konstaile Laura Jäntin ohjauksessa. Sirpaleisista
kohtauksista solmiutuu melkoinen pienen tytön elämä, jossa suuri isä kahmii
kaiken tilan ja murskaa muut.
Tyko (Santeri KInnunen) manipuloi ja talloo ihmisiä. Esikoistyttärensä arvostettu maalari on
lähettänyt Tanskaan siskonsa hoidettavaksi. Helmi-vaimonsa (Iida Kuningas) hän pahoinpitelee
fyysisesti sekä henkisesti.
Kinnusen
Tyko on silkkaa viiltelyä. Hän houkuttelee, pieksee ja laulaa ah niin pehmeästi ”Tuu
tuu tupakkirullaa”. Harmi, että istuin sivukatsomossa, jonne näyttämön
pylväikön takainen toiminta ei näkynyt. Voin vain kuvitella, kuinka taiteilija
antoi siveltimensä juosta.
Taju Sallinen oli aluksi kuvataiteilija mutta siirtyi sittemmin kirjoittamaan.
Hän matkasi Saksaan, jossa joutui keskelle sotaa. Näytelmä kuvaa värikkäästi sekasortoisen
Euroopan omituisia alakulttuureja ja toisaalta tiukkaa natsimentaliteettia. Näissä
kohtauksissa Rauno Ahonen ja Antti Lang työstävät ansiokkaasti useita
rooleja, niin todellisia kuin Tajun mielen tuottamia.
Eero Ojasen
musiikki piirtää miljööt ja tunnelmat. Kepeyttä rankkaan tarinaan syntyy soiton, tanssin ja laulun kautta. Flyygelin siirteleminen moneen otteeseen tuntuu turhalta.
Rauno Ahonen © Stefan Bremer |
Useiden menetysten kautta Tajusta tulee ihmissuhteiden
katkoja ja uusiin mahdottomiin suhteisiin syöksyjä. Pinnalla ovat vimma, pelko
ja heittäytyminen niin hyvään kuin pelottavaan. Näytelmä on pala
kulttuurihistoriaa, mutta ennen kaikkea se kuvaa tarkasti, kuinka lapsen elämä ovelasti rikotaan.
Kommentit
Lähetä kommentti