Canth/Kansallisteatteri
Kansallisen Canth
hukkuu aikakautensa ilmiöihin
Seppo Parkkinen: Canth. Ohjaus: Kaisa Korhonen. Lavastus:
Kati Lukka. Pukusuunnittelu: Pirjo Liiri-Majava. Musiikki: Hannu Kella.
Valosuunnittelu: Kalle Ropponen. Äänisuunnittelu: Esa Mattila. Kantaesitys Kansallisteatterin
Suurella näyttämöllä 23.11.2016.
Esirippu on jo nostettu, näyttämö valmiina
lukuharjoitukseen. Kun valot himmenevät, näyttelijäkaarti saapuu, istuutuu
pitkän pöydän ääreen ja esittäytyy roolihahmoissaan vuorotellen.
Tästä avautuu Kaisa
Korhosen ohjaama Canth, joka on
kuin markkinatori. Tarjolla on Minna Canthin
yksityiselämä sekä kirjallinen kilvoittelu aikakauden tyylien vaihdoksissa.
Lisäksi kaupataan kahden helsinkiläisen näyttämön kisaa teksteistä ja
tähtinäyttelijöistä, ja näyttelijöiden kisaa päärooleista, ja löytyy sieltä myös
homoseksuaalisuuden koju.
Esitys lataa vuosilukuja ja kuljettaa historiapakettia,
jossa vierailevat aikakauden näkyvät kulttuurihahmot aina Èmile Zolaa myöten. Realismin läpi kahlataan kohti naturalismia ja
lopussa avataan symbolismin verhoa Tšehovin
Lokki-näytelmän myötä.
Seppo Parkkisen
kirjoittama teksti on liian täynnä. Jos aihealue on katsojalle vieras, saattaa näytelmän
seuraaminen olla työlästä. Aiheen tuntevallekin runsaus vyöryy näkökulmineen ja
henkilöhahmoineen kirjavana koosteena. Minna on kaiken aikaa läsnä, mutta
hukkuu juoksutukseen.
Kati Lukan
lavastus on runsaudelle suopea. Se antaa paikan yksityisyydelle, mutta vie myös
sujuvasti Pariisiin muotisalonkien kangasmetrien äärelle.
Keventäviksi elementeiksi on lavalle pantu pyörähtämään
sivurooleja. Olli Ikonen näyttelee Minnan
äitiä, joka ryntäilee sopimattomasti laukomaan kommenttejaan Kuopion
kangaskaupan tiskin takaa. Kristiina
Haltun kujeilevasti esittämä Ida
Aalberg tulee ja menee omien päämääriensä viemänä.
Minna Canthin
kirjallinen toiminta 1800-luvun lopussa käynnistyi samoihin aikoihin kuin
voimahahmo Kaarlo Bergbom (Jukka Puotila) ohjaili Suomalaisen Teatterin
ohjelmistoa. Nainen kirjailijana oli kummajainen ja varsinkin, kun tarttui
ajankohtaisiin ja polttaviin aiheisiin. Bergbomin rohkeus tuodaan hyvin esiin
ja Puotila on roolissaan tarkkavaistoisen herkkä.
Cécile Orblin
tulkitsee Minnaa kiihkeästi ja upeasti, mutta päällimmäiseksi jää hengästynyt
olo.
Minna kirjoittaa, seuraa näytelmiensä esityksiä sekä
tutustuu ja ihastuu Euroopassa syntyviin uusiin tyylisuuntiin. Canthin tekstien
näyttämösovituskatkelmien kohdalla hämmästyy sitä, kuinka ajankohtaisia teemat
ovat tänäänkin.
Esitys onkin parhaimmillaan juuri näiden katkelmien äärellä.
Yhteiskunnan eriarvoisuus, naisen ja miehen tasa-arvo sekä erilaisuuden
hyväksyminen eivät aiheina ole kadonneet mihinkään. Uuden ajan ihmisiä syntyy
kaiken aikaa kirjaamaan epäkohtia, aivan kuten Minna teki.
Hämeen Sanomat 26.11.2016
Kommentit
Lähetä kommentti