Huorasatu
Hämeen Sanomat 5.2.2013
Ilkamoiva Huorasatu vapauttaa naisen
Laura Gustafsson: Huorasatu.
Ohjaus: Sakari Hokkanen. Lavastus: Outi Herrainsilmä. Valosuunnittelu: Tomi
Tirranen. Äänisuunnittelu: Jussi Kärkkäinen. Säveltäjä: Tuomas Hautala. Puvut:
Laura Dammert. Kantaesitys Ryhmäteatterin Helsinginkadun näyttämöllä 31.1.2013.
Neiti Nono (Alina Tomnikov) ja Akan Rontti (Satu Silvo) (Kuva Terjo Aaltonen) |
Nyt Ryhmäteatterissa ilotellaan
kunnolla. Ilottelun aihe on sellainen, että herkkähipiäisimpien kannattaa
pysytellä loitolla. Etenkin, jos erogeenisten alueiden kuvaaminen ja niistä
puhuminen aiheuttavat vaivautuneen olon, saa nyt vaivautua tosissaan.
Jos on valmis katsomaan aikuisten
kevätjuhlasatua vailla pyhiä arvoja, saa kokeakseen riemastuttavan
ilotulitusnäytelmän. Afrodite ja jälkeläisensä himoitsevat, tulevat petetyiksi,
kostavat ja lankeavat.
Laura Gustafssonin Huorasatu etsii
ennen kaikkea naisen paikkaa ja asemaa läpi historian. Näyttämölle marssitetaan
hahmoja antiikin ja pohjolan eepoksista, Tuntemattomasta sotilaasta sekä
nykytodellisuudesta.
Lavastus, kyllä siellä on vagina,
jonka läpi tullaan ja mennään. On myös maa maaemoineen ja manala kuolleineen.
Musiikki on kiinteä osa näytelmää,
oli sitten kyseessä rokkikukko, karaokelaulaja tai kirkkokaapuun pukeutunut
huorakuoro.
Afrodite (Satu Silvo), Penelope (Minna Suuronen) ja kerubit (Aija Pahkala ja Heidi Kirves) (Kuva Terjo Aaltonen) |
Draaman lainalaisuudet saa unohtaa
Aristoteles (Robin Svartström) työnnetään
näyttämölle pyörätuolissa – housuitta. Puhuessaan kansalaisille tämä länsimaisen
draaman isä kiinnittääkin huomionsa omaan sauvaansa, tarttuu siihen, venyttelee
sitä ja ennen kaikkea ihailee vapaan miehen asettaan.
Sitten jostain laukeaa ase ja Aristoteles
kuolee. Draaman lainalaisuudet saa unohtaa saman tien, vaikka Aristoteleen
tunnistamis-elementtiä myöhemmin huudellaankin.
Suora leikkaus siirtää tapahtumat
Ateenasta Suomeen ja Satu Silvon hulvaton karjalaishahmo Akan Rontti aseineen
valtaa lavan.
Tästä lähtee juoksutus, jossa
näyttelijät heittäytyvät mielettömiin rooleihinsa mitä kummallisimmissa
paikoissa ja vaihtavat asuja lennosta.
Richard Gere (Robib Svartsröm) ja Milla (Heidi Kirves) (Kuva Terjo Aaltonen) |
Akateeminen työtön Milla (Heidi
Kirves) pestautuu työvoimatoimiston kautta Silvon karjalaishahmon pyörittämään
Pimp&Pimp -palveluun. Se välittää huoria ja julistaa, että Kannaksella
vittu on iloinen asia.
Näytelmän ensimmäinen puolisko
keskittyy huorateemaan ja panee naiset epäilemään oman vaginansa normaaliutta. Näitä
pohdintoja on kerätty yleisönosaston kirjoituksista.
Mieskandidaateiksi naisille
manataan niin Richard Gereä kuin tavistallaajia.
Toisella puoliskolla mytologian
tyypit käyvät kohublondi Afroditen johdolla omia lemmenkisojaan suomalaismaisemaan
eksyneenä.
Sakari Hokkasen ohjaama esitys on
ilkamoivan ronski ja siinä on heikkojakin kohtia. Esityksessä on kuitenkin
valtava imu. Naurupisteitä löytyy niin näyttelijänilmaisusta kuin tekstistäkin.
Vaikka Laura Gustafssonin
Huorasatu-kirjan lukeminen loppuun asti tuotti minulle hieman vaikeuksia,
Hokkasen tulkinta siitä ei lainkaan.
Tilapäinen blondi - Huorasatu - Madonna ilmestys Pattaya - valokuvanäyttely Ryhmäteatterin Helsinginkadun näyttämön lämpiössä lue lisää http://www.keketop.com/
VastaaPoista