Omatunto, Helsingin Kaupunginteatteri
Hämeen Sanomat 27.2.2013
Juhani Aho ja
rakkauksien piinaama omatunto
Lauri Sipari: Omatunto. Ohjaus: Laura Jäntti. Lavastus:
Sampo Pyhälä. Puvut: Sari Salmela. Valot: William Iles. Projisoinnit: Salli
Kari. Äänisuunnittelu: Antero Mansikka. Kantaesitys Helsingin Kaupunginteatterin
pienellä näyttämöllä 14.2.2013.
Lotta Lindroos ja Santeri Kinnunen (Kuva Stefan Bremer) |
Lauri Siparin kirjoittama Omatunto on jatkoa tv:ssä nähdylle
sarjalle, jossa Juhani Ahon avioliittoa kuvattiin hänen vaimonsa Vennyn
näkökulmasta. Nyt katsotaan toisesta vinkkelistä, ja kirjailijan sanoin
fiktiivisesti.
Esityksen alku on sekavaa. Näyttämön tapahtumien
hahmottaminen vie aikansa. Mutta kun kuva tarkentuu, kun katsoja saa näytelmän
kertomistavasta kiinni, putoavat palat kohdallaan.
Juhani Ahon pojat Heikki ja Nisse tekevät Juha-elokuvaa,
jonka koskikuvausten materiaalista osa on tuhoutunut. Päätetään tehdä niin hyvä
kuin jäljelle jääneistä filminpätkistä on mahdollista.
Elokuvaa tutkailee myös Ahon kolmas poika Antti, joka
tulkitsee sitä monella tavalla, etsii vanhempiensa tarinan symboliikkaa Juhan
asetelmista.
Teatterillisuus lyö mainiosti kättä elokuvallisuuden kanssa.
Äänitehosteet tehdään näyttämöllä, elokuvan tekniikka ja teatterin illuusio
paljastetaan.
Tähän kehykseen ohjaaja Laura Jäntti istuttaa kansalliskirjailijan
avioliiton taidemaalari Venny Soldan-Brofeldtin kanssa kuten myös Vennyn sisaren
Tillyn, jolla on kakkosvaimon asema. Henkilöhahmot ovat hyvin maanläheisiä.
Kolmiodraama monistuu lattiatasojen eriväristen kolmioiden
mosaiikissa. On kylmänharmaata ja valkoista, mutta myös lämpimiä sävyjä.
Venny nappaa noita kolmioita taulunpohjikseen, maalaa
raivokkaasti avioliiton kupruista huolimatta.
Tsehovilaista
tragikomiikkaa
Näytelmän alkupuoli kuvaa avioliiton solmimista ja Juhanin
rakastumista herkkään Tillyyn. Venny matkustelee ja maalaa, Tilly hoitaa taloutta
ja lapsia.
Ursula Salo ja Santeri Kinnunen (Kuva Stefan Bremer) |
Avioliiton saumat natisevat ja mustasukkaisuus pujottelee
arjen käänteissä, mutta lopulta päädytään aina järkiratkaisuun.
Siskokset analysoivat yhdessä Juhanin romaanien maailmaa ja
saavat seuratakseen, kuinka tämä kohoaa
kansakunnan kumarretuksi sanataituriksi.
Santeri Kinnusen Juhani on aluksi turhan meuhkaava. Ursula
Salo taiteilee kiehahtelevan ja sovittelevan Vennyn. Lotta Lindroosin Tillyn
herkkyys näkyy liikkeissä ja ilmeissä.
Kun kolmiodraama väistyy jälkipuoliskolla itsenäistyneen
Suomen sisäisen konfliktin taustalle, muuttuvat myös hahmot. Miehen ja naisen
rakkaus korvautuu isänmaan rakkaudella, politiikalla.
Aho hiipuu kirjailijana ja ottaa yhteen Heikki-poikansa
kanssa. Kinnusen ilmaisu saa uusia, koskettavia sävyjä. Lopulta mies vaikenee
ja keskittyy kalastukseen ja perhoihinsa.
Tillyn viran saanut nainen on topakan ylpeä. Vennyn
kulmikkuuskin katoaa ja lopulta näyttämöllä on Ahon leski, joka katsoo yksin
Heikin ja Nissen työstämää elokuvaa.
Siparin teksti on nasevaa ja möyhii tsehovilaisittain
koomisen ja traagisen maastoa. Kehystarina, kolmiodraama ja kansalaissota
tarjoavat teemoja monenlaisiin pohdintoihin.
Kommentit
Lähetä kommentti