Veriruusut – Kom
Se, mitä ei historianlehdiltä lueta
Anneli Kanto:
Veriruusut. Dramatisointi ja ohjaus: Lauri Maijala. Lavastus: Markku Pätilä.
Pukusuunnittelu: Tiina Kaukanen. Valosuunnittelu: Tomi Suovankoski. Sävellys ja
äänisuunnittelu: Jani Rapo. Ensi-ilta 16.2.2018 Kom-teatterissa.
Lauri Maijala on
dramatisoinut ja ohjannut Anneli Kannon
Veriruusut-teoksesta monella tasolla
huumaavasti liikkuvan näytelmän. Esitysteksti kuvaa tarkkanäköisesti paperitehtaan
nuorten naisten kasvua aatteen sotureiksi vuonna 1918, mutta ennen kaikkea se
kuvaa heidän tunne-elämäänsä kansallisen myrskyn keskellä.
Liki lapsina Valkeakosken tehtaalle työhön ajetut tytöt
joutuvat kasvokkain todellisuuden kanssa, joka leikkaa lapsuuden kerralla ja
heittää syliin aikuisen vastuun. Elämä on pelkkää fyysistä rasitusta, ja lisäksi
seksuaalinen hyväksikäyttö murtaa oraalla olevaan naiseuteen säröjään.
Syntyy tyttöjen yhteisö, jossa paikkaillaan säröjä. Elämän
uteliaisuus jaetaan arasti, vastuun häilyvä merkitys ottaa ensimmäisiä
askeliaan kuten myös suhde toisiin, ystävyys ja rakkaus.
Pyörönäyttämö on kuin vaakatasossa oleva ratas, joka
liikuttaa niin elämää kuin tehdasta. Se on väliin raskaasti kiskottava taakka
ja toisena hetkenä tanssiin pyöräyttävä rulla. Liike ja tanssillisuus vievät
esitystä muotokieleen, joka avaa tekstin tulkintaan hienoja väyliä.
Tuntuu liki riettaalta, kun punakaartiin pestautuvat tytöt
suunnittelevat ja mallaavat taisteluasujaan ruusukkeineen ja lopulta
esittelevät niitä parrasvaloissa kuin catwalkilla ikään. Rinnastus on raaka,
mutta kuvaa tyttöjen kasvavaa itsevarmuutta ja vahvuudentuntoa antiikin
draamojen malliin. Kuten niissä, rangaistuksetta ei jäädä nytkään.
Näytelmän joukkokohtaukset ovat komeita, tansseineen ja
lauluineen. Eri mielenlaadut heittyvät keitokseen kuin polkat, jenkat ja
valssit.
Päähenkilö on ankaran uskonnollisen äidin (Eeva Soivio) ja lempeän isän (Juho Milonoff) tytär Sigrid, jota Helmi-Leena Nummela esittää vereslihaisen
koskettavasti.
Sigridin parhaaksi ystäväksi lyöttäytyy rehvakkaan äidin (Ursula Salo) tytär Maija (Oona Airola), joka houkuttelee Sigridin
kuorestaan ulos. Maijan ujon Martti-veljen (Antti Aalto) käsissä soi mandoliini ja hän sanoittaa tunteitaan
herkkien laulujen avulla.
Tehtaan tytöistä Inka
Reyesin Saima on tiedostava ja toimintaa alkuun paneva tyyppi. Ilman hänen
rohkeuttaan jäisi paljon tekemättä. Reyesillä on myös toinen rooli Maijan
hentoisena sulhaskandidaattina. Saga
Sarkola on tyttöjoukon väreilevä hermokimppu.
Erinomaisen roolin tekee Ursula Salo paperitehtaan härskinä
Forsströminä, joka äkseerauksen ohessa kokee oikeudekseen tarkistaa uudet
tulokkaat hameen alta.
Vaikka aseet paukkavat, häilyvät rintamalinjojen rajat,
näkökulma laajenee ja etsii ymmärryksen mahdollisuutta. Kasvutarinat yhteiskunnan
murroksessa ovat sitä materiaalia, jota ei historiankirjoista löydy, vaikka
juuri siitä historia rakentuu.
Nuoret näyttelijät ovat raikas tuulahdus Komin näyttämöllä.
Vanhat konkarit Niko Saarela ja Vilma Melasniemi kantavat Juho
Milonoffin ja Eeva Soivion kanssa peruskomilaista verevyyttä monissa rooleissaan.
Tämä esitys on ajankuvana ravisteleva eikä jää pelkän
historiallisen ajanjakson kuvaukseksi. Maijalan tulkinta kurottaa tulevaisuuteen
ja pakottaa säätämään omia asenteitaan uudelleen. Näytelmän lopussa koko
näyttelijäkaarti laulaa Veriruusut-laulua
ja liukuu hiljalleen teatterin eteiseen ja siitä jonnekin kauas kuulumattomiin
ja näkymättömiin palatakseen odottamattomana hetkenä takaisin.
Hämeen Sanomat 21.2.2018
Kommentit
Lähetä kommentti