Yksin Berliinissä
Postikorteilla valtaa
vastaan
Hans Fallada: Yksin
Berliinissä – Annan ja Oton tarina. Dramatisointi ja ohjaus: Mikko Roiha.
Pukusuunnittelu: Taina Sivonen. Äänisuunnittelu: Marcello Lussana. Rooleissa:
Tiina Weckström ja Jukka Pitkänen. Esitys Riihimäen Teatterissa 9.3.2017.
Hans Falladan
(1893–1947) romaani Yksin Berliinissä
(1947) julkaistiin suomenkielisenä versiona vasta 2013. Tositapahtumiin
pohjautuva näytelmä kuvaa vanhenevan saksalaispariskunnan, Annan ja Oton,
poliittista äkkikäännöstä, kun heidän ainoa poikansa kuolee rintamalla. Aiempi kansallissosialismin
kannattaminen muuttuu erikoislaatuiseksi vastarinnaksi.
Mikko Roihan näytelmäsovitus
sai pohjoismaisen kantaesityksensä Teatteri Avoimissa Ovissa 22.2.2017.
Näytelmä on usean teatterin yhteistuotantoa ja on nyt siirtynyt Riihimäen
Teatteriin, jossa jatkaa toukokuun puoliväliin. Viime sodanaikaan sijoittuva
teksti on jälleen ikävän ajankohtainen.
Esitys asettuu liki tyhjälle näyttämölle. On vain kaksi
näyttelijää, ja he kuljettavat niin Annan ja Oton lohdutonta sisäistä taistelua
kuin heidän arkeensa ja maailmaansa astuvien viranomaisten toimintaa. Tällainen
muotovalinta on rohkea, sillä yleisö on tottunut näyttämötekniikan mahdollistamiin
herkkuihin. Itsekin epäilin alussa, jaksaako esitys kantaa, mutta varsin pian huoli
osoittautui turhaksi.
Radio pauhaa Hitler-jargonia, kun Anna ja Otto opettelevat
elämään lapsen menetyksen jälkeen. He alkavat havainnoida kauheuksia, jotka
aiemmin ovat jääneet huomaamatta. Heidän maailmankuvansa murenee, ja Otto on jo
menettää elämänhalunsa, kunnes saa oivalluksen. Hän alkaa kirjoittaa valtiovallan
vastaisia kortteja, joita käy sujauttamassa berliiniläisten kerrostalojen
rappukäytäviin.
Tiina Weckström
ja Jukka Pitkänen työstävät
kohtauksia kiirehtimättä. Ei ole mitään ylimääräistä, vain kahden ihmisen suru
ja sen aikaansaama eristäytyminen ulkomaailmasta. Urkkijakoneiston kiihdyttämä
ajojahti vie vääjäämättä paljastumiseen. Muihin rooleihin siirrytään pienin
asennon- ja puhetavanmuutoksin.
Esitys on puhtaasti näyttelijäntyön varassa. Valosuunnittelu
ja äänimaisema tukevat paikanvaihdoksia ja tunnelmien muutoksia. Se jaksaa
kantaa.
Kommentit
Lähetä kommentti