Töppöhörö kaataa saavillisen tekstiä ilman näkökulmaa
Juha Hurme: Töppöhörö. Ohjaus: Juha
Hurme ja Hanna Brotherus. Lavastus: Matti Rasi Ja Juha Hurme. Valosuunnittelu:
Matti Tiilama. Äänisuunnittelu: Raine Ahonen. Kantaesitys Kansallisteatterin
Suurella näyttämöllä 28.1.2016.
Ihminen viisaudessaan selittää
maailmaa ja syitä toimintaansa maailmassa. Jokainen elää oman tarinansa kanssa
eikä se välttämättä ole sama tarina kuulijalle.
Juha Hurme on heittänyt näyttämölle yhden ihmislajiedustajan,
Vikin. Tämä sanojensa mukaan työttömyyden valinnut mies on rosoisten teiden
kulkija, jolle maittaa olut ja joka pyrkii vimmatusti vihaamaan kaikkea itselleen
vierasta.
Kansallisteatterin Suuri näyttämö
ammottaa tyhjyyttään, peittelemättömänä. Näyttämölle on heitetty vain yksi
valtava keittiötuoli. Se on niin korkea, että Vikin täytyy kiivetä istuimelleen
hallitsemaan ympärillään levittyvää tyhjyyttä.
Jarkko Lahden näyttelemä Viki punnertaa koko ensimmäisen näytöksen
läpi. Puhetulva rönsyilee jos minne ja siihen on upotettu lauseita lööpeistä ja
muiden lausumista. Viki oksentaa koko siihenastisen elämänsä ja havaintonsa
asenteineen.
Paljon sanotaan, muttei mitään
erityisen uutta ja ennenkuulumatonta. Hurmeen teksti ei ota kantaa. Naurettaviksi
tarkoitetuista loiskahduksistakin puuttuu terävin kärki.
Lähes tunnin mittainen monologi on
yksinkertaisesti liian pitkä, vaikka Lahden kehonkieli onkin mestarillisen
kiinnostava ja tulkinta muutenkin raivoisa.
Väliajan jälkeen esitys piristyy
Väliajan jälkeen esitys muuttuu
kiinnostavammaksi. Vikin mielestään sulkema ajatusmaailma vai liekö
viinahuurujen synnyttämä harha aktualisoituu venäjänkarjalaisen neitosen
hahmossa. Tämä pölähtää jättikassista, jossa Viki on raahannut kotiinsa kokonaisen
tarjouspossun.
Jarkko Lahti ja Alina Tomnikov |
Alina Tomnikovin esittämä neito on viehkeän kepeä ja koominen luennoidessaan
Vikille koko ihmishistorian, kun yrittää selittää syytä kokkiohjelmien
suosioon. Maskuliinisen esittäminen tyhmänä ja feminiinisen viisaana usuttaa
epäilemään sanojen merkityksiä.
Hanna Brotheruksen koreografia on hienoimmillaan Helinä-keijumaisen
neidon liikekielessä, joskin kautta linjan toisena ohjaajana työskennelleen
koreografin kädenjälki on ihailtava.
Hurme on ihastunut eritteissään
pyöriskelevän hahmon tekstijuoksutukseen, jossa toistuu median läpi vyöryvä
vihapuhe. Kuten miehen jättituoli ja neidolle varattu piskuinen jakkara,
esitellään kahta ääripäätä niin ripulin ja ummetuksen kuin asenteidenkin
tasolla.
Vähemmän jostain näkökulmasta olisi
sittenkin enemmän. Tuntuu helpolta ratkaisulta kaataa saavillinen tekstiä ja
antaa jokaisen tulkita tahtomallaan tavalla.
Hämeen Sanomat 3.2.2016
Töppöhörö oli tosiaan saavillinen, siitä olen samaa mieltä. En ole vieläkään itse aivan varma mitä mieltä tästä olin ja mitä sain, mutta koreografioista pidin myös, liikkeellisyydestä. Aikamoinen.
VastaaPoista