Mahdolliset maailmat
Mihin se meni se
pieni poika?
Mahdolliset maailmat
ratkoo keski-ikäisen miehen valintoja
Mahdolliset maailmat.
Käsikirjoitus ja ohjaus Paavo Westerberg. Lavastus: Markus Tsokkinen. Pukusuunnittelu:
Pirjo Valinen. Valosuunnittelu: Pietu Pietiäinen. Musiikki ja äänisuunnittelu:
Sanna Salmenkallio. Videosuunnittelu: Timo Teräväinen. Kantaesitys Kansallisteatterin
Suurella näyttämöllä 17.2.2016.
@ Stefan Bremer |
Paavo Westerbergin
Mahdolliset maailmat -näytelmä on
keski-ikäisen miehen odysseiaa itseensä. Kirjoittajablokista kärsivä
näytelmäkirjailija tekee kriisinsä keskellä aikamatkan niin menneeseen kuin
tulevaan. Matka on surrealistinen sukellus todelliseen ja fiktiiviseen
maailmaan.
Näyttämöllä kaikesta tulee fiktiota. Näyttämön tapahtumilla
ei ole mitään yhteyttä todellisiin henkilöihin ja tapahtumiin. Näitä
käsiohjelman ohjeita on paikoin vaikea pitää mielessä. Kansallisteatterin
lavalla on nimittäin tarjolla houkuttelevasti Westerbergin henkilökohtaisen
historian peilautumia.
Toisaalta tutuista elementeistä on apua juonen kuljetuksessa, mikäli ne nyt sattuvat olemaan tuttuja.
Moni haarautuva polku jää hämäräksi ilman paikkaansa todellisessa
historiassa.
Esityksen alussa katsojalle tarjotaan kolme tasoa. Screenin
A4:lle syntyy epäkelpoa näytelmätekstiä, joka sulaa kirjailijan
syntymäpäiväjuhlaan kauas näyttämön takaosaan. Kamerat tallentavat pientä kuvaa
kohtaukseksi valtavalle screenille. Katsojan on tehtävä valinta, kumpaa seurata.
@ Stefan Bremer |
Valintojen tekemiset ovat kautta linjan kulkevaa teemaa. Valinnoista
syntyvät mahdolliset toiset maailmat. Kamerat kuvaavat päähenkilöä ikään kuin valikoiden
muistiin otoksiaan.
Westerbergin teksti on filosofinen, joskin laskeutuu paikoin
turhan triviaaliksi. Valitseeko ihminen tien vai tie ihmisen -tyyppiset
ajatelmat ovat aika kepeää pohdintaa. Näitä karsimalla olisi kokonaiskestoa
saatu lyhemmäksi. Oman tekstin leikkaaminen on ohjaajalle aina kipeää.
Teksti ammentaa aiheistoa niin arjen syrjästä kuin kahden
näytelmän tarjoilemasta materiaalista. Päähenkilö Antti Tähtinen (Eero Aho) ohjaa Strindbergin Kuolemantanssia
teatteriin. Näytelmän tematiikka parisuhdehelvetteineen liimautuu Tähtisen oman
avioliiton saumoihin kyllästymisineen ja pettämisineen.
Bertolt Brechtin Galilein elämä tipahtaa mukaan Tähtisen metroasemalla tapaaman Antti-pojan (Marja Salo) kautta. Tämän lapsinäyttelijän
ensiaskeleita vahtii näyttämöllä Markku
Maalismaan ohjaaja Ralf, kun taas Esko
Salmisen Galilei-Lasse tuo vanhemman näyttelijän lempeää ymmärrystä matkaan.
Teatteria teatterissa kerrostuu moneen tasoon. Teatterin neljännen seinän problematiikka siirtyy askeleen kohti elämää, kun mietitään kenelle esitetään ja mitä.
Aho tekee vimmaisen ja mitään säästelemättömän roolityön. Kohtaamiset
pikku-Antin kanssa ovat liikuttavia, kun taas rakkauden ja taiteen välisissä
valinnoissa tempoillaan holtittomasti ja saadaan niin haavoja kuin kuhmujakin.
@ Stefan Bremer |
Salo piirtää lapsiroolin herkän koskettavaksi ja kipeäksi. Missä
se on se pieni poika, kysyy aikuis-Antti kurotellessaan historiaansa.
Vaikka näytelmää huuhtelevat mustat pohjavirrat, tuo Westerbergin
vino katse mukaan naurua, jopa rietasta sellaista. Hupaisimpia kohtauksia on Tähtisen ja vaimonsa Helenan (Kristiina Halttu)
pariterapiaistunto, jossa kynnetään psykologikomiikan miltäsinustanyttuntuu-peltoa.
Markus Tsokkisen lavastus
luo tyhjälle näyttämölle ikään kuin elämän jatkumon rekvisiittoineen. Myös
näyttämötekniikalla on konkreettisesti oma roolinsa. Tekstin ja lavastuksen
dialogi toimii. Näin etenkin, kun Pietu Pietiäisen valot taiteilevat mielen
tunnerekistereitä tyylikkäästi.
Sanna Salmenkallion
musiikki leijuu mukana alleviivaamatta.
Westerberg kiistää omaa tekstiään kohtauksissa, joissa
Tähtinen etsii näytelmiä kirjoittavan tyttärensä teksteistä viittauksia itseensä.
Kaikki liikkuu, kaikki menee ohi, kaikki sulautuu kaikkeen, kun kurkistetaan
tarpeeksi syvälle kellariin. Mahdolliset maailmat
kurkistaa tarpeeksi syvälle ja tarpeeksi monin tavoin ja on siten merkittävä
näyttämöteos.
@ Stefan Bremer |
Osuva arvio, kiitos! Korjaisitko valosuunnittelijan sukunimen tekstistä :)
VastaaPoista