Pasi was here
Masentunut putkimies
Savosta ja kasvu mieheksi
Veikko Nuutinen: Pasi was here. Ohjaus: Lauri Maijala.
Lavastus; Janne Vasama. Pukusuunnittelu: Niina Pasanen. Valosuunnittelu:
Anniina Veijalainen. Äänisuunnittelu: Jani Rapo. Kantaesitys KOM-teatterissa 24.2.2016.
Hemmo (Juho Milonoff) matkaa lapsuuteen © Tanja Ahola |
Hemmo kirjoittaa surunvalittelukorttia, mutta ei löydä
sanoja. Lapsuusajan kaveri Pasi on tehnyt itsemurhan ampumalla ja luoti
lävistää myös Hemmon maailman. Se vie helsinkiläismiehen Savonlinnan kyljessä
olevaan Kellarpellon lähiöön 80-luvulle.
Hemmo ei ole kuin muut. Hän on muualta tullut eikä puhu
mie-sie-kieltä. Hän asuu äitinsä kanssa, kun muilla on sekä äiti että isä.
Lisäksi äidillä ei ole normaalia työtä kuten esimerkiksi Pasilla, jonka isä on
putkimies. Lapsen silmin äidin työ yliopistolla ei ole kunnon työtä.
Veikko Nuutisen
kirjoittama nostalginen matka Taon Taon ja Maija Mehiläisen maailmaan on sukellus
pienen pojan mieleen ja siitä kasvun kautta kohti miehuutta. Aikuinen minä
pyristelee muistojen kanssa ja haluaa rakastaa niitä suodattamatta ja
kyseenalaistamatta. Ajatuskollaasi kasvuprosessista jää repaleiseksi.
Lauri Maijala on
tarttunut tekstiin mielenkiintoisella tavalla. Paikoin tuntuu kuin olisi
naivistien näyttelyssä. Hahmot on piirretty hienostelemattomalla käsivaralla ja
kuva on humoristinen.
Janne Vasaman
lavastuksen keskiö on koti, jonka molemmin puolin levittyy Kellarpellon lähiö.
Hemmo näkee kaikkien muiden kodit lämpiminä normikoteina, joissa tehdään
ruokaa, saunotaan ja katsotaan kylpytakki päällä telkkarista Salmelaisen
paritusohjemaa.
Nuutisen teksti pursottaa erilaisuuden kokemusta vahvasti.
Se läpäisee niin ystävyyssuhteet kuin identiteetin kasvun kipupisteet. Lapsi
haluaa olla samanlainen kuin muut ja pyrkii siihen kaikin keinoin. Näissä
törmäyksissä syntyy hillitöntä komiikkaa.
Pasin ja Hemmon ystävyys valottaa kasvun rastipaikkoja.
Lällälläästä siirrytään räkimis- ja pierukauteen ja siitä miehuuden orastavaan,
arkaan seksuaalisuuteen tietokonepelien, rockmusiikin ja pornofilmien keskellä.
Johannes Holopainen, Vilma Melasniemi ja Juho Milonoff © Tanja Ahola |
Hemmon historiajuoksutus on kasvutarina kohti ymmärrystä ja
hyväksyntää. Esitystä on helppo katsoa, sillä tunnistamispisteitä on paljon.
Onko se myös esityksen puute? Sirpalemaiset kohtaukset ja siirtymät eivät aina
suju liukkaasti.
Valittu tyylilaji on myös näyttelijäntyön kannalta hankala.
Hypyt aikuisten ja lasten rooleihin on tehty stereotypioita korostaen. Nopeat
leikkaukset jättävät ilmaisun luonnosmaiseksi. Artikulaatio-ongelmia oli
ensi-illassa luvattoman paljon.
Juho Milonoffin
Hemmo vie katsojan elämänsä aikajanalle, jossa Johannes Holopaisen Pasi rimpuilee kohti itsemurhaa. Vilma Melasniemi ja Robert Enckell urakoivat roppakaupalla
sivurooleja.
Kellarpelto lepää esityksen lopussa kauniina
hautausmaakuvana, jonka äärellä lapsuuden ymmärtämisen langanpäästä on saatu
kiinni KOM-teatterin näyttämöllä.
Hämeen Sanomat 27.2.2016
Kommentit
Lähetä kommentti