Toveri K
Hämeen Sanomat 25.1.2014
Vallanhimon logiikka on vaikeaa
Edvard Radzinski: Toveri K. Ohjaus: Roman Vitkjuk.
Suomennos: Teemu Kaskinen. Koreografia: Vladimir Anosov. Lavastus ja puvut:
Vladimir Boer. Kantaesitys Helsingin Kaupunginteatterin suurella näyttämöllä
23.1.2014.
Vappu Nalbantoglu ja Asko Sarkola (Kuva Tapio Vanhatalo) |
Erittäin suurin korvin kuuntelin kommentteja poistuessani
Helsingin Kaupunginteatterin katsomosta, kun näytelmä Toveri K:n viimeiset aplodit oli taputettu ja muutamat buuauksetkin
huudettu.
Jonkun mielestä näytelmä ei ollut mistään kotoisin, toinen
totesi ainakin vaikun lähteneen korvista ja kolmas ihasteli nähneensä todella
hyvää teatteria.
Voimakkaita reaktioita esitys siis ainakin synnytti. Se,
että reaktiot olivat niin erilaisia, kuvaa nähdyn erityisyyttä, erilaisuutta ja
myös vaikeutta.
Esityksen erikoisuudesta kertoo se, että kaksi ja puoli
tuntia paahdettiin ilman väliaikaa. Jotkut saivat tarpeekseen jo puolivälissä
ja poistuivat.
Mitä näyttämöllä sitten nähtiin? Vai katsottiinko
näyttämöltä katsomoon, sillä se oli läpi esityksen täysin valaistu.
Esko Roine (Tapio Vanhatalo) |
Edvard Radzinskin
teksti on monikerroksinen kuvaus Suomen ja Neuvostoliiton välisistä suhteista
Stalinin aikaan, mutta näyttämöteksti on laajempi. Se venyttää vallankäytön ja
poliittisen juonittelun nykypäivään.
Kremlin kellojen kaiku saattelee tapahtumia. Taustalla valvoo
valtaisa Stalinin patsas – ilman päätä, sillä se on irrallaan lattialla. Patsaan
puhuvaksi pääksi lähes katonrajaan pujahtaa monennäköistä kasvoa. Stalineita? Kyllä,
mutta vaihdokkaina ne kuvaavat kaikkia diktaattoreita.
Ukrainalaisen ohjaaja RomanViktjuk näkee Suomen ja Neuvostoliiton välisissä tapahtumissa samoja
piirteitä, joita Ukrainan ja Venäjän välillä on tänä päivänä.
Vahvan fyysistä teatteria
Otto Wille Kuusinen (Asko
Sarkola) menettää idealistisen aatteensa vuoksi vankileireille ja
teloituksiin niin ystäviä kuin läheisiä. Hän on surullinen hahmo, jonka väri on
harmaa, huomaamaton mies, jonka nousu politbyroon johtoon perustuu
vaikenemiseen.
Asko Sarkola ja Valtteri Tuominen (Tapio Vanhatalo) |
Sarkola työstää roolia neutraaliksi, väsyneen oloiseksi. Hahmon
irrallaan lojuva rintakuva muistuttaa häkellyttävästi Putinia.
Puhuminen on
Vitkjukin ohjauksessa pääosin huutamista. Vain Kuusiselle suodaan normaali puheääni.
Äärirajoilla elämistä kuvaavat ronskin äänenkäytön lisäksi
se, että kehot valjastetaan riuhtomaan, tasapainoilemaan ja kulkemaan äksiisin
määrittämiä linjoja. Moderni kuntosalivarustus on näyttämön lavastuksellinen
elementti.
Joukko äänettömiä miehiä rehkii valkeissa
verryttelyasuissaan, joiden selkää koristaa Suomi-logo. Puku muuntuu lumiasuksi
Mannerheimin pyöräillessä paikalle. Äänetön joukko on massaa, joka joutuu
ponnistelemaan taatakseen olemassaolonsa.
Vappu Nalbantoglun riehakas roolityö
Historiallisen dokumenttiaineiston rinnalle nousee Kuusisen
Aino-vaimon kautta inhimillinen näkökulma.
Vappu Nalbantoglun
hurja Aino on mielipuoliseen fyysiseen ilmaisuun valjastettu hahmo. Täysin
punaiseen puettuna hän on intohimoinen nainen, joka sietää miehensä monet
rakastajattaret. Aatteelle uhrattuna ja 15 vuodeksi vankileirille tuomittuna
hän on valkoisissaan veistoksellinen, korkeille portaille myyttiseksi hahmoksi
istutettu tuomari.
Nalbantoglun roolisuoritus iskee syvän jäljen, piti siitä
tai ei.
Ei riitä, että katsoja tuntee jonkin verran lähihistoriaa
sisäistääkseen näytelmän faktoihin perustuvaa sanomaa.
Ilman historiallista aspektia saa nähdäkseen spektaakkelin,
joka lähentelee hulluuden rajaa. Vallanhimon logiikkaa on vaikea seurata.
Vladimir Anosovin
koreografia on mestarillinen ja Vladimir
Boerin lavastus pelkistettyä ja niukkaa, mutta erittäin tarkkaan harkittua.
Visuaalisena kokemuksena näytelmän yksityiskohtien
merkkimaailma sytyttää pieniä palon alkuja sinne tänne.
Viihdyttävää elementtiä Viktjukin ohjaamassa esityksessä ei
ole. Katsojalta vaaditaan paljon. Voi myös kysyä, vaaditaanko liikaa.
Pirjo Puukko
Kiitos Pirjo erittelevästä kritiikistä, tiedän mitä voin odottaa..
VastaaPoistaHienoa, jos onnistuin erittelemään niin, että siitä syntyy ehjä kuva. Kokemuksena esitys on vähintäänkin mielenkiintoinen, mutta todella eriskummallinen, jopa nyrjähtänyt.
VastaaPoista