Kun tyttö on hyvä
Hämeen Sanomat 23.1.2014
Patukkatalon joutsenlaulu
Kun tyttö on hyvä. Käsikirjoitus ja ohjaus: Sirkku Peltola.
Laulujen sanat: Heikki Salo. Musiikki: Iiro Rantala. Lavastus: Kari Junnikkala.
Puvustus: Anne Lasonpalo. Ensi-ilta Lahden Kaupunginteatterin
Juhani-näyttämöllä 18.1.2014.
Puna-asuinen kuoro saapuu jonona näyttämölle, mutta ei
pysähdy vaan jatkaa matkaansa esiripun taakse.
Näyttämö paljastuu ja ollaan työpaikan vaatekoppien luona.
On naisjoukko naisvaltaisella alalla ja naisten puheet.
Mirja Räty, Liisa Roponen, Lumikki Väinämö, Anna Pitkämäki, Elsa Saisio, Maiju Saarinen, Teemu Palosaari (Kuva Lauri Rotko) |
Pienipalkkaisen tilillä ei juhlita. Ilo on otettava irti,
mistä sen saa.
Sirkku Peltolan
näytelmä Kun tyttö on hyvä on tarina
Patukkatalon linjaston uurastajista, joita piiskataan rivakampaan työtahtiin
konsultin voimin. Sekään ei riitä johdon tulostavoitteeseen vaan työpaikat
siirtyvät Kiinaan.
Musiikkinäytelmän mainioiden laulujen takana ovat Iiro Rantala ja Heikki Salo. Juuri laulujen kautta avautuvat syvimmät tunnot niin
yksityisellä kuin yhteisölliselläkin tasolla.
Kari Junnikkalan
lavastus toimii kautta linjan erinomaisesti.
Musiikkinäytelmä sai kantaesityksensä vuonna 2007 Tampereen
Työväen Teatterissa nimellä Patukkaooppera.
Turhan paljon aiemmin nähtyä
Keskiössä on naisjoukon hiljaisin ja kiltein, Ansa (Anna Pitkämäki). Hän on naimaton,
kaikkialle venyvä auttajatyyppi, jota jotkut käyttävät kursailematta
hyväkseen.
Hänen vaatimattomuutensa kolkuttelee uskottavuuden rajoja.
Ansassa ei ole edes muuta kaunista kuin lainehtivat hiukset.
Anna Pitkämäki (Kuva Lauri Rotko) |
Roolihahmon värittömyys tuottaa ongelmia suuren näyttämön
katseen kohteena. Pitkämäki tekee pienin elein Ansasta koskettavan.
Vastapainoksi asettuu Elsa
Saision esittämä eläväinen Tuulikki, joka on roolihahmona kuitenkin kovin
ohut.
Peltolan maalaama kuva suomalaisen teollisuuden alasajosta
on paikoin turhan rautalangasta väännettyä ja jo aiemmin nähtyä.
Varsin osoittelevasti kuvataan irtisanomispäivän ahdistus
linjastolla ja samaan iltaan sijoittuvat johdon kalsarikännisyömingit.
Melkein kolmituntisen esityksen ensimmäistä puoliskoa voisi
helposti tiivistää.
Vallaton konsultti Ranto hurmaa
Aimo Räsänen (Kuva LAuri Rotko) |
Patukkatalon tehoja tulee nostamaan TYKY-toiminnalla Erkki Ranto
(Aimo Räsänen) ja hän tuo näytelmään
vauhtia ja vallatonta iloa. Porukka pannaan kuntotreeniin fyysisesti ja jokaisesta
etsitään sisäistä valmentajaa.
Räsäsen konsultti on fyysisesti riehakas ja flirttaileva ja hänen
uskonsaarnaa muistuttavan konsulttimantransa läpi puskee mainiosti itäsuomalainen
aksentti.
Räsänen ei ole paha, tekee vain työtään. Ansaan hänen
puheensa uppoaa niin että koko nainen muuttuu, alkaa hehkua. Seuraukset eivät
ole hyvät.
Näytelmän yhteiskunnallinen taso jää yksiviivaiseksi, mutta
henkilögalleriaan mahtuu mainioita tyyppejä. Teemu Palosaari tekee Rashid-mamusta raikkaasti koomisen.
Näytelmän lopun motiivit voi tulkita monella tavalla. Tragediaksi
kuva kuitenkin piirtyy. Ja antiikin tragedioiden tapaan kuoro tulee loppuun
esittämään viimeisen laulun.
Pirjo Puukko
Kommentit
Lähetä kommentti