Perheistä parhain
Hämeen Sanomat 20.10. 2012
Koomista kauhontaa perhepiirissä
Perheistä parhain. Käsikirjoitus ja ohjaus: Pentti Järvinen.
Lavastus: Juha Mäkipää. Pukusuunnittelu: Anne Laatikainen. Äänisuunnittelu:
Harri Kuittinen. Valosuunnittelu: Jari Vuori. Musiikki: Vesa Mäkinen.
Kantaesitys Hämeenlinnan Teatterissa 18.10.2012.
Kun pannaan yhteen kaikki tv:n perhesarjat, tilkka farssin
mehua ja mausteeksi Romeota ja Juliaa, on näyttämöllä Perheistä parhain. Pentti
Järvisen kirjoittama näytelmä kurkistaa monen genren kaappiin ja etsii sieltä nimenomaan
koomisia piirteitä.
![]() |
Heikki Nousiainen ja Johanna Reilin (Kuva Tommi Kantanen) |
Tähän kaikkeen lisätään symbolista isänmurhaa ja lopulta
äidinkin ja niinpä kasassa on draaman aineksia koko padallinen.
Nokkeluuksia riittää, en kiellä. Kun hauskaa kauhotaan
kaikkialta, käy niin, että mahdolliset teemat katoavat jonnekin näkymättömiin.
Käsiohjelma kertoo näytelmän olevan asennekomedia. Asenne on
sitä, että kaikilla menee huonosti, ja jos ei vielä mene, niin nurkan takana
voi jo käydä köpelösti.
Suku ja sen
salaisuudet
Juha Mäkipään varsin oivallisesti lavastamassa tilassa on
kaksi asuntoa ilman väliseinää ja niiden edessä avautuva piha-alue.
Toisessa huoneistossa asuvat Vuoristot ja seinänaapureina Kapulaiset.
Vaimot ovat siskoksia.
Vuoristojen poika Roope spiikkaa itsensä tarinaan
valokeilassa, pimeällä näyttämöllä. Vieraannutus toiminee kehotuksena olla
ottamatta kaikkea kovin vakavasti. Roope kertoo salaisuuden, joka on omiaan
aiheuttamaan väärinkäsityksiä ja törmäyksiä läpi esityksen.
Lisäsalaisuus löytyy terapeutin sohvalta, jossa Juuli-neito
purkaa olematonta isäsuhdettaan. Juulin äiti on aikoinaan halunnut lapsen vaan
ei miestä.
Käsittämätön roolihahmo on eri vempaimineen näyttämölle ajoittain
pelmahtava yltiöpositiivinen naapurin mies, jonka puheripulisuuhun on pantu
hokema ”kyllä on ihme peli”. Lasse Sandberg tekee hahmosta taitavasti hauskan,
mutta ei pysty pelastamaan roolin turhuutta.
Juonenpoikaseksi synnytetään perintöriita, joka on aina
herkullinen aihe, varsinkin jos kiistakapulaksi riittää äidin vanha ryijy.
Terapiaa tarjotaan monessa muodossa, vino ihminen on aina
mielenkiintoinen, puhumattakaan vinon oikaisijoista. Miesten ja naisten universumien
erilaisuus on myös takuuvarma aihe.
Nilkat pilkasta
mustelmilla
Heikki Nousiainen rakentaa melkoisen roolihahmon urakoitsija
Reinosta, kaikelle kärttyilevästä perheenpäästä. Koominen syntyy monista
elementeistä, joista pistämättömin on rytminen tarkkuus.
Reinon hammaslääkärivaimo Kaarina (Johanna Reilin) roikkuu
netissä eikä jaksa keskittyä miehensä marinaan. Pikkusisko Sirpa on taiteilija
(Birgitta Putkonen) ja hänen miehensä Pekka (Tuukka Mastomäki) ympäristöasiain
tilaajapäällikkö, Reinon halveksima virkamies.
Roolihahmoja on rakennettu karrikatyyreiksi, joita
näyttelijät työstävät kaiken kaikkiaan mallikkaasti.
Pekan 50-vuotisjuhlista muodostuu salaisuuksien
paljastustilaisuus ja solmujen aukaisupaikka. Kohtauksessa päästetään höyryt
pihalle ja käväistään vahvasti farssin puolella.
Kun kaikkea pilkataan, niin pilkkahan osuu lopulta omaan
nilkkaan. Mutta kun kaikkien nilkat ovat pilkasta mustelmilla, löytää itsensä
sen kysymyksen ääreltä, että mihin tällä tähdätään. Vastaus löytynee vain tätä
aikaa leimaavasta nokkeluuskisasta, jossa suustaan nopein ja ilkein vie potin.
Hyvä tällä näytelmällä on pikkujoulua kohti suunnistaa. Sisäpiirijutut,
jotka aukenevat vain hämeenlinnalaisille, pitävät huolen siitä, että kaikki ei
avaudu muualta tulleille.
Ja kun Roope ja Juulikin saavat toisensa, tai ainakin
lyöttäytyvät yhteen, on loppu hyvin ja kaikki hyvin tähtitaivaan alla. Naapurin
ihmelaitemieskin on vaiti uuden laitteensa äärellä ja tarjoaa käristemakkaraa.
Nautitaan.
Pirjo Puukko
Kommentit
Lähetä kommentti