Karkkipäivä
Arviosta on lyhennetty versio: Hämeen Sanomat 5.10.2012
Lapsi karkin, arestin ja alkoholin hoidettavana
Markus Nummi: Karkkipäivä. Näyttämösovitus: Anna Viitala.
Ohjaus: Pekka Milonoff. Lavastus: Eeva Ijäs. Kantaesitys KOM-teatterissa
3.10.2012.
On pieni Tomi, eli Tok Kilmore, niin kuin hän itseään
kutsuu. Tok on milloin kenenkin hoidossa, ja nyt ei kenenkään. Äiti on omilla
teillään, isä alkoholisoitunut katujen kundi ja mummikin sairaalassa.
Toisaalla on pieni tyttö, Mirja. Hänen vanhempansa ovat
eronneet. Paula-äiti on paineiden alla täysin uupunut mutta ylikierroksilla
käyvä hermokimppu, jonka projektina on tarkkailla itseään videoimalla jokaista
käännettään.
Tok on huolissaan Mirjasta, tai Sessasta, prinsessasta, kuten
hän tyttöä nimittää. Tätä ei ole näkynyt moneen päivään ja tytön ikkunakin on
pysynyt pimeänä. Sessan äitiä Tok pitää hirviönä, joka on vanginnut lapsensa luolaan,
ja sieltä Sessa pitää pelastaa.
Tämä on Markus Nummen Karkkipäivä-romaanin (2010) pohjalta
tehdyn näytelmän ydinasetelma. Anna Viitala on sovittanut näytelmän siten, että
tapahtumia kehystävät sosiaalineuvojan (Eeva Soivio) kertomukset
hyvinvointiyhteiskunnan kääntöpuolesta.
Karua katseltavaa
Teksti esittelee paiseen, jota ovat olleet synnyttämässä
kaksi toisistaan kaukana olevaa statusryhmää. Välinpitämättömyys ei katso
kukkaroon.
Tok tukee humalaista isäänsä, jotta tämä pääsee eteenpäin. Itku kurkussa, häpeä harteilla, mutta koko sydämellään. Äiti on ihana, kun lupaa tuoda karkkia retkiensä jälkeen. Lapsi rakastaa
vanhempiaan pyyteettä. Hän oppii tarvittaessa selviytymään yksinkin.
Laura Malmivaara näyttelee Paulaa vimmaisesti. Onko oikeasti
olemassa tuollaisia? Panevat lapsen päiväkausiksi arestiin, yksin. Roolisuoritus on hurja, fyysisesti voimallinen ja ennen kaikkea mentaalisesti rankka. Katsojakaan ei pääse piinasta.
Juho Milonoff osaa lapsen kehonkielen ja. Tok tuo esitykseen
myös koomisen juonteen, mikä keventää rankkaa tekstiä.
Pekka Valkeejärvi on sattumalta Tokiin törmäävä
ulkopuolinen, joka tarjoaa hetken apua ja ymmärrystä, mihin Tok tarttuu kuin
pelastusrenkaaseen. Asetelma on epäsovinnainen ja aiheuttaa pedofiiliepäilyjä sosiaaliviranomaisissa.
Niko Saarela esittää kaikkia muita miesrooleja, joista
etenkin myymälänhoitaja Erkki on varsin mehukas. Vähäeleinen mies humaaneine ajatuksineen rauhoittaa hysteeristä ilmapiiriä. Vilma Melasniemen monet
naishahmot ovat myös virkeitä.
Alkupuolen dramaturgia lohkoo isoja paloja, jotka ovat hieman kankeita. Näytelmään on vaikea päästä sisään. Pekka Milonoffin
ohjaama esitys tiivistyy kuitenkin loppua kohti. Rakenteeltaan esitys jää kuitenkin hajanaiseksi eivätkä kaikki palikat ole perusteltuja. Näyttämölle on haluttu tuoda niin monta näkökulmaa, että kokonaisuus kärsii.
Tarina on karua katseltavaa. Sinun lapsesi eivät ole sinun,
mutta vastuu heistä on. KOM-teatteri on kaikesta huolimatta jälleen tärkeän ja ajankohtaisen asian
tulkkina.
Pirjo Puukko
Kommentit
Lähetä kommentti