Aamu
Pianistin hymytön
perhepotretti
Aamu. Preludi c-molli op. 10. Teksti ja ohjaus Michael
Baran. Dramaturgia: Eva Buchwald. Visuaalinen suunnittelu: Kimmo Viskari. Valo-
ja videosuunnittelu: Kalle Ropponen. Äänisuunnittelu: Kristian Ekholm.
Kantaesitys Kansallisteatterin Willensaunassa 11.3.2015.
Näyttämön valokeilassa on viimeistä piirtoa myöten
täydellinen taiteilija, ja viistosti taustaseinällä hänen tarkkareunainen varjonsa.
Väliverhon takana odottaa yleisö. Pian jäähyväiskonserttiaan soittamaan astuva
Alma Knif purkaa ramppikuumeen valtaamana tuntojaan.
Kansallisteatterin Aamu-näytelmä kuvaa maailmankuulun
pianistin suhdetta taiteeseen ja omiin tyttäriin kautta linjan valon ja varjon
kautta. On paljas ja piilossa oleva.
Alman tunteet ovat aina taipuneet vain taiteelle. Hänen
elämänsä merkitykset kiinnittyvät sormituksiin koskettimilla, sointuihin ja
juoksutuksiin. Äidiksi Almasta ei ole ollut.
Michael Baranin
teksti painelee yksin jätettyjen tytärten kipupisteitä, mutta jättää äidin todelliset
motiivit paljastamatta.
Keltasävyisessä taiteilijalämpiössä puhutaan taiteesta,
luomisen tuskasta ja elämän tarkoituksesta.
Kielirekisterin
törmäyksiä
Näytelmän tunnelma jäähyväiskonsertin alla on hektinen.
Alina (Terhi Panula) on toimittaja
ja yrittää tehdä äidistään henkilöhaastattelua. Aura (Cecile Orblin) on säveltänyt äitinsä konserttiin preludin, johon
tekee tuskaantuneena viimehetken korjauksia.
Dramaturgisesti esitys antaa tytärten taustoittaa Alman
toimintaa turhan paljon, sillä kuvailut syövät yllätyksellisyyttä. Seela Sellan Alma ilmestyy paikalle
tiukassa nahkapuvussa ja piikkikorkoisissa kiiltonahkasaappaissa. Ikäänsä
vieroksuva diiva on juuri niin kolea kuin on kuvattu.
Panulan ja Sellan dialogi on eloisaa, vaikka tähden koppava
ja piikittelevä sanailu onkin paikoin epäuskottavaa. Orblinin Aura on mielenkiintoinen,
rauhaton hahmo, mutta roolityö tuntuu pakotteiselta.
Baran käyttää kielen erilaisia rekistereitä. Monologien
psykologisen syvä pohdinta törmää dialogeissa arjen ilmaisuihin, jopa
puujalkavitseihin. Nämä törmäykset ovat hämmentäviä eikä niiden merkitys täysin
avaudu.
Oman mausteensa naiskolmikon äiti-tytär -pohdintoihin tuo
paikalle saapuva putkimies, joka rustaa vihkoon runoja. Heikki Pitkänen tekee mainion rennon filosofoivan duunarin.
Pianistin perhepotretti on hymytön ja esittää kysymyksiä,
joihin kukaan ei vastaa. Uuden alun, äidin ja tytärten kohtaamisen mahdollisuus
mainitaan moneen kertaan, mutta teksti jää pyörimään omaa ympyräänsä.
Julkaistu Hämeen Sanomissa 17.3.2015
Kommentit
Lähetä kommentti