Huijarin muistiinpanot
Hämeen Sanomat 9.4.2014
Nokkeluutta, pyllistelyä ja pakarataputtelua
A.N. Ostrovski: Huijarin muistiinpanot. Suomennos: Teemu
Kaskinen. Ohjaus ja sovitus: Kari Heiskanen. Lavastus: Antti Mattila. Puvut:
Piia Rinne. Valosuunnittelu: Mika Ijäs. Äänisuunnittelu: Eradj Nazimov. Ensi-ilta
Helsingin Kaupunginteatterin pienellä näyttämöllä 3.4.2014.
Pekka Strang ja Jari Pehkonen © Tapio Vanhatalo |
Kari Heiskanen on
siirtänyt venäläiskirjailija AleksandrN. Ostrovskin 1800-luvun rahanahneet seurapiirit tähän päivään.
Näyttämöteksti vaatetuksineen risteilee kuitenkin asuhistorian aallokossa liukkaasti.
Huijarin muistiinpanot -klassikkonäytelmän
alku huijaa rauhallisella dialogilla, jota käyvät vedätykseen valmistautuva
nuori mies ja hänen alkoholisoitunut äitinsä.
Vähitellen kuva aukeaa ja väkeä tulee lisää. Laajimmillaan kokonaisuus
repeää hulvattomiin juonittelukuvioihin, joiden kosketuspintoja todellisuuteen jokainen
voi tulkita tavallaan.
Pekka Strang ja Kaisa Torkkel |
Tuttua Heiskasta on se, että juonen kuljetuksessa liukastellaan
moneen suuntaan. Näyttämön valtaa välillä musiikkipläjäys tansseineen, sinne
ajetaan pahvisilla loistoautoilla eikä aikaakaan, kun yksi roolihahmo ryntäät
prenikoista raskaana lämmittää sitkeätä pizzaa mikrossa.
Perustarinan saa poimittua, mutta sitä rispaannutetaan eri
yhteyksistä tutuilla sloganeilla ja hahmoilla. Jörn Donner sanoo painavan
sanansa ja Tuntematon sotilas saa
paikkansa niin tekstilainauksina kuin Smeds-tulkinnan kommenttina.
Antti Mattilan mainion lavastuksen
fondit putoilevat läpi näytelmän. Sen voisi kuvitella symboloivan elämän
kulissien romahtamisia.
Taitavaa, mutta
sekaista
Ja miten klassikon uustulkinta esitetään?
Pekka Strangin huijari Jegor saa
vastaansa melkoisen joukkion, josta hän selviytyy viileän tyynesti.
Jouko Klemettilän tyhjäntoimittaja on
mainio hahmo, samoin Rauno Ahosen
nuori tärkeä herra. Taneli Mäkelän
erittäin tärkeä herra on jopa vahvan latauksen roolityö.
Riitta Havukainen © Tapio Vanhatalo |
Riitta Havukainen tekee loistavan tragikoomisen
roolin yläluokkaisena Kleopatrana, joka ei tahdo nähdä vuosirenkaidensa
lisääntyvän.
Näyttelijäntyössä ei ylipäätään ole moittimista. Koreografiaa on
rakennettu kuitenkin erikoisella tavalla. Tarkemmin avautumattomasta syystä
roolihahmot pujahtelevat fondien ali, tanssahtelujen lisäksi.
Pidän siitä, että näyttämö haastaa katsojan. Mietin, haluanko olla
koko ajan varuillani, etten hoksaa jotain, tunnista todellisuuteen viittaavaa
hahmoa.
Nokkeluustestin vastapainoksi Heiskasen ohjaus tarjoilee komiikkaa
jopa yksioikoiseen tapaan. Pyllistelyä ja pakarataputtelua on riittämiin.
Olisiko löytynyt muita keinoja?
Kokonaisuus kuvaa ehkä kaiken mielettömyyttä. Mitään ei voi
hallita. Kiero rahanahneus hallitsee kaikkea. Tai sitten ei lainkaan näin. Avain
heitetään katsojalle.
Kommentit
Lähetä kommentti