Tohtori Zivago
Hämeen Sanomat 9.10.2013
Tohtori Zivago taipuu vaivoin musikaaliksi
Michael Weller: Boris Pasternakin
romaaniin perustuva Tohtori Zivago. Sävellys: Lucy Simon. Suomennos: Sami
Parkkinen. Ohjaus: Hans Berndtsson. Koreografia: Gunilla Olsson Karlsson.
Kapellimestari: Markku Luuppala. Lavastus ja puvut: Ralf Forsström. Euroopan
kantaesitys 3.10.2013 Helsingin Kaupunginteatterin suurella näyttämöllä.
Jutun kaikki kuvat Charlotte Estman-Wennström |
Boris Pasternakin romaani Tohtori
Zivago kertoo lääkäri Juri Zivagosta, joka
liikkuu pitkin Venäjää 1900-luvun alussa. Vallankumouksen sekasorron keskellä
hän palvelee niin tsaarin joukkojen kuin kommunistienkin lääkärinä. Henkilökohtaisella
tasolla mies kamppailee kahden rakkauden välillä.
Michael Wellerin
kirjoittama musikaali on dramaturgisesti hatara eikä taustoita asioita.
Juoni aukeaa
selkeästi, mutta mustavalkoinen hyvä–paha -asetelma on turhan yksiviivainen.
Ralf Forsströmin
lavastus on häkellyttävä metalliputkimetsä, josta erkanee kaareutuva portaikko.
Kaiteilla roikkuu läjäpäin metallisia vaateriepuja. Portaikko toimii kiertyessään
ja eri tavoin valaistuna niin junana, porvaripalatsina kuin taistelupaikkoina.
Lavastus on tyylikäs,
mutta staattinen ja vie tulkintaa siihen suuntaa, että mikään ei muutu.
Verta ja romantiikkaa
Bengt Berndtssonin
ohjaus maalaa dramaattisia kohtauksia. Väkivaltakuvastoa kaulan ja kielen
katkomisineen on ylen määrin ja toisaalla lyyrisiä jaksoja pitkitetään.
Esitys vihjaa
symboliikallaan monen aikakauden poliittisiin kauhukuviin.
Henkilöhahmot jäävät
pintapuolisiksi ja etenkin Laran (Anna-Maija Tuokko) miehen, vallankumouksellisen
Pashan, muuttuminen natsimaiseksi Strelnikoviksi on mysteeri.
Antti Timonen työstää
Pashan roolin raikkaasti ja Strelnikovina hänestä sukeutuu armoton julmuri.
Tuukka Leppänen ja Anna-Maija Tuokko |
Tohtori Zivago
(Tuukka Leppänen) on humaani idealisti, joka kirjoittaisi mieluiten runojaan. Leppänen
selviytyy roolistaan hyvin ja laulaa komeasti.
Zivago rakastaa
vaimoaan Tonjaa (Anna-Maija Jalkanen) ja vallankumouksellista Laraa. Tämän
kuvion istuttaminen taistelukohtausten väliin on paikoin teennäistä.
Tonjan ja Laran
yhdessä laulama Hänen lähellään
kiteyttää herkimmin kolmiodraaman tunnelmia.
Esko Roineen lakimies
Komarovski on kerkeä ja taipuisa. Roine laulaa hämmästyttävän hyvin.
Lucy Simonin säveltämästä
musiikista ei nouse erityistä hittikappaletta, mutta pääteema jää soimaan
mieleen.
Anna-Maija Jalkanen ja Tuukka Leppänen |
Kaiken kaikkiaan
dialogi muuttuu turhan tiuhaan lauluiksi, jotka pysäyttävät tapahtumia.
Markku Luuppalan
johtama orkesteri soi hyvin ja solistiosuuksista suoriudutaan kiitettävästi.
Pirjo Puukko
Kommentit
Lähetä kommentti