Kissa kuumalla katolla
Hämeen Sanomat 23.10.2013
Lahden Kissa kuumalla katolla jää viileäksi
Tennessee Williams: Kissa kuumalla
katolla. Suomennos: Ari Koskinen. Sovitus ja ohjaus: Hilkka-Liisa Iivanainen.
Lavastus ja valosuunnittelu: Jenni Kääriäinen. Pukusuunnittelu: Hilkka-Liisa
Iivanainen ja Kaisu Heinonen. Äänisuunnittelu: Sami Järvinen. Koreografia:
Jarkko Mandelin. Ensi-ilta Lahden Kaupunginteatterin Juhani-näyttämöllä
16.10.2013.
Tennessee Williamsin teksteissä on
aina erityinen intensiteetti, ihmissuhteiden sähköinen tunnelma. Siihen
viritetään myös Lahden Kaupunginteatterin Kissa kuumalla katolla -näytelmää.
Elsa Saision Margaret kulkee näytelmän
alussa hitaasti pimeän, kaskaiden laulun täyttämän näyttämön läpi ja nousee portaat ylös. Hän alkaa
laulaa herkkävireisesti Feeling good -biisiä, joka miksautuu alkuperäiseen
Muse-yhtyeen versioon.
Hyvä olo on kuitenkin kaukana. Pollitin perheen valheiden ja vinojen
tunteiden kudelma alkaa repeillä isopapan (Mikko Jurkka) 65-vuotisjuhlissa.
Näytelmään valitun musiikin
sanoituksilla korostetaan tapahtumien tunnetasoa. Laulu alkaa aina näyttämöllä,
mutta liukuu sitten levytysversioihin.
Suuri Juhani-näyttämö on varsin
tyhjä, ja sellaisena se kuvaa hyvin roolihahmojen henkistä kylmyyttä. Ihmiset
ovat fyysisestikin kaukana toisistaan eri tiloissaan, joita siirretään keskiöön
aina tapahtumien myötä.
Ratkaisu ei ole ongelmaton.
Hilkka-Liisa Iivanaisen ohjaama esitys jää viileäksi kokonaisuudeksi, jossa
näyttämötekstin rakenteet dominoivat sisällön kustannuksella.
Musiikki ja tanssi eivät tue kokonaisuutta
Mikko Jurkka on sairauttaan
peittelevän isopapan roolissaan uskottava. Isomamman hössöttävää roolia tekevän
Lumikki Väinämön äänessä ja olemuksessa on sen sijaan aivan liikaa nuoren
naisen sävyjä.
Samaa ikäuskottavuuden puutetta on
pastorissa (Tatu Mönttinen) ja tohtorissa (Markku Haussila), joiden lähes
nulikkamainen olemus pyrkii vahvasti esiin.
Parhaimmillaan ollaan Margaretin ja
Brickin (Tapani Kalliomäki) välisessä rimpuilussa, minkä ympärillä näytelmän
keskus pyöriikin.
Saision erotiikkaa tihkuva Margaret
on tukehtua miehensä kylmyyden puristuksessa. Kalliomäen alkoholisoitunut Brick
täyttää tehokkaasti tilaa törmäilyillään ja kolhii kulkiessaan tielleen osuvia.
Isän ja poikien suhteen
paljastaminen leikkaa ratkaisevan viillon, minkä seurauksena koko
henkilögallerian asetelma järkkyy. Jarkko Miettisen lähes näkymätön ja hillitty
Cooper repeää liitoksistaan isän tunnustusten jälkeen.
Williamsin tekstin intensiteetti
horjahtelee suuren näyttämön autiudessa. Teemoja vahvistamaan tuodut musiikki
ja tanssi ovat omiaan viemään fokusta yhä etäämmälle näytelmän ytimestä.
Esityksen tasapaino horjuu jo
ensimmäisellä puoliskolla, joka on suhteettoman pitkää johdattelua. Toinen
puolisko ratkaisuineen livahtaa joutuisasti ja päättyy näytelmän teemaa
mukaillen lauluun Wicked game.
Pirjo Puukko
Kommentit
Lähetä kommentti